- DI_6n426ktk.jpg -->Imponerende dramaturgi med humor, alvor og action.

6

City of God

  • Regi: Fernando Meirelles
  • Opphavsland: Brasiliansk
FRA VIRKELIGHETEN: «City of God» er bygd på Paulo Lins' selvbiografi med samme navn, skuespillerne er hovedsakelig rekruttert fra slumområder, men innspillingen har foregått et annet sted. Cidade de Deus er det ingen som tør nærme seg.

FRA VIRKELIGHETEN: «City of God» er bygd på Paulo Lins' selvbiografi med samme navn, skuespillerne er hovedsakelig rekruttert fra slumområder, men innspillingen har foregått et annet sted. Cidade de Deus er det ingen som tør nærme seg.

Les flere anmeldelser her!

Energien freser fra første bilde. Med vidåpne øyne suges du inn i et knalltøft univers - der barn dreper barn og kokain representerer framtida. To timer seinere spyttes du ut i den norske sommeren igjen, nummen, forvirret og full av inntrykk.

FILM: Det geniale med «City of God» er dens lekne tilnærming til et svart og komplekst tema: Brasils sosiale apartheid. Regissør Fernando Meirelles har laget en heftig fornyelse av gangsterfilmen og en opprivende, sosial skildring i ett.

Historien fortelles av Raketten, en ung mann fra den lovløse slummen med det ironiske navnet City of God. Hans mål er å bli pressefotograf og debutere seksuelt.

Handlingen starter på 60-tallet, da brasilianske myndigheter besluttet å fjerne elendigheten fra turistenes synsfelt og bygde opp en liten by for fattigfolk på betryggende avstand til sentrum av Rio de Janeiro. Den gangen var Raketten bare en guttunge, og kriminaliteten i byen begrenset seg til ran og sporadiske drap. Men, som Raketten sier, innbyggerne gikk raskt «fra skjærsilden til helvete». På 80-tallet regjerer narkobandene og fører en blodig gatekrig som korrupte politimenn holder seg langt unna.

Bunnsolid
En imponerende dramaturgi som aldri mister rytmen, tar oss med fram og tilbake i tid, inn og ut av liv. Filmhåndverket er bunnsolid. Musikk, farger og bilder fra alle vinkler skaper en særegen estetikk. Rakettens engasjerende historier om den brutale og maktgale bandelederen Småen, busskonduktøren Kyllingen og mange, mange flere sørger imidlertid for at de stilistiske grepene ikke tar overhånd.

Vold
Det er naturligvis mye vold i filmen. Vi ser sikkert hundre unge gutter og menn dø, kvinner voldtas. Akkompagnert av funky salsa blir det liksom ikke grusomt å se på. Arven fra både «Gudfaren» og «Pulp Fiction» lever i filmen på flere måter. Derfor er det helt avgjørende at «City of God» inneholder en for jævlig og brutal scene der en liten gutt blir tvunget til å henrette et annet barn. Som et sannhetens øyeblikk formidler skuddet smerten som ligger i hvert eneste ett av alle de andre drapene.

Fernando Meirelles har klart å forene en populærkulturell reise fra 60- og 70-tallet med dypt alvor, humor og action. Det er rett og slett veldig godt gjort.

 

Les også