Medisinsk drama fra virkeligheten, filmet i svart-hvitt.

4

Å kjenne sannheten

  • Regi: Nils Malmros
FILM: En fiksjonshistorie, kaller den danske regissøren Nils Malmros sin nye film «Å kjenne sannheten». Her balanserer han på grensen til et minefelt, ettersom filmen er et slags portrett av hans egen far, Richard Malmros, en av pionerene i dansk hjernekirurgi. At filmen, som i tid foregår mellom første verdenskrig og 1980-åra, er laget i svart-hvitt, forsterker inntrykket av dokumentarisme.

Det er en såkalt medisinsk skandale det handler om, dvs. bruken av den radioaktive kontrastvæsken Thorotrast ved røntgenundersøkelser av hjernen i perioden 1935- 47. Man reddet livet til pasienter med hjerneblødning, men seinere utviklet disse pasientene kreft.

Filmen portretterer Richard Malmros som 80-åring (William Rosenberg), med dype sjelekvaler i etterpåklokskapens kranke lys. Tanken på å ha påført noen en dødelig sykdom sliter på den samvittighetsfulle mannen. Så klippes det tilbake til overlege Malmros på høyden av karrieren på 50-tallet (Jens Albinius), og de nervepirrende hjerneoperasjonene han ledet i autoritær stil. Og videre tilbake til første verdenskrig og fattiggutten Richard (Lasse Broust Andersen) som måtte leve på almisser fra sin strenge indremisjonstante. Det skapes et bilde av et pliktoppfyllende menneske med sterke ambisjoner.

Men underveis er det som om Nils Malmros mister litt av fokuset på historien om det omstridte legemiddelet, hvis det er den han har ønsket å fortelle?

 

Les også