- inXtheXcut_2_2.jpg -->Meg Ryan, Amerikas selveste «sweetheart», har farget sitt blonde hår mørkt og skrudd av smilet.

3

In the Cut

  • Regi: Jane Campion

  • Les flere filmanmeldelser her!

    FILM: Glimtet i øynene er skjult bak mørke solbriller. Både hun og den kjente kvalitetsfilmregissøren Jane Campion er kvinner som beveger seg farlig nær randen i den erotiske thrilleren «In the Cut».

    Bestselger
    Filmen, som er basert på Susanna Moores bestselger, handler om New Yorks underliv. Alt alminnelig gateliv - fra sykkelbud til shoppere - er liksom retusjert bort i dette mørke byportrettet. Her dreier alt seg om sex, gjerne farlig sex, slik man tilbys i strippeklubber og på skitne bartoaletter.

    Som en slags besøkende fra en sunnere verden beveger Frannie (Meg Ryan), en engelsklærer som samler på T-banedikt og rare slanguttrykk, seg omkring i sexslummen på nedre Manhattan.

    De nervøst hoppende bildene og det håndholdte kameraet indikerer at alt kanskje ikke er så strømlinjeformet inne i Frannies hode heller. Hun har blant annet et spesielt talent for å rote seg borti elskere med psykologiske profiler som lett kan forveksles med massemordere. Og hun har en elskovssyk halvsøster (Jennifer Jason Leigh) med leilighet over en sexklubb.

    Macho-purk
    Det blir nokså tydelig at Frannie tenner på sex av den risikable varianten. Det blir funnet et partert kvinnelik i bakhagen ved leiligheten hennes, og Frannie blir oppsøkt av to prototyper på ufordragelig macho-purk. Den ene av dem, Malloy (Mark Ruffalo), snakker henne raskt til sengs og briljerer med en fellatio-scene som får Meg Ryans orgasmestønn i «Da han møtte henne» til å framstå som akkurat det de var - feiket.

    Blodig
    Det blir mer sex, og mer blod. Vi har å gjøre med en seriemorder av det mest perverse slaget. Han skjærer hele hodet av offeret og etterlater seg åstedet som et middels slakteri. Snart viser det seg at Frannies ekser - en gal medisinstudent med skjødehund og en elev som skriver hovedoppgave om en massemorder - godt kan passere som mistenkte. Det viser seg at etterforsker Malloy også har nattsvarte sider.

    Frannie slites mellom begjær og angst. Lysten stiger tilsynelatende med tiltakende fare.

    Newzealandske Jane Campion har markert som en svært bevisst regissør («Piano», «Portrett av en dame», «Holy Smoke») som alltid har skapt sterke kvinneportretter. Det gjør hun forsøksvis i «In the Cut» også, men Meg Ryans karakter blir for utydelig.

    Overtydelig
    Det er som om blodrusen er blitt for sterk; thrillerdramaturgien lever sitt eget liv. Sexscenene blir for overtydelige. For ikke å snakke om de graffitiaktige elementene av poesi, som bare får karakter av et jålete alibi i en ellers grisete film.

     
  • Les også