- Gruppe 1 -->Bertine Zetlitz' siste cd «Sweet Injections» opplever ikke bare musikalsk suksess. I går vant cd-coveret og kampanjeplakatene til plata Merket for God Design.

 COVER-MAKEREN:  Bertine Zetlitz og grafisk designer Martin Kvamme (28), som står bak coveret til plata «Sweet Injections».

COVER-MAKEREN: Bertine Zetlitz og grafisk designer Martin Kvamme (28), som står bak coveret til plata «Sweet Injections».
Foto: Tom Martinsen

 VISUELL SUKSESS:  Bertine Zetlitz' cd «Sweet Injections» mottok i går Merket for God Design.

VISUELL SUKSESS: Bertine Zetlitz' cd «Sweet Injections» mottok i går Merket for God Design.

- Helt på sin plass, synes jeg, ler Bertine Zetlitz (28) til Dagbladet da hun kom til utdelingen av prisen under Designdagen i Oslo i går.

Med nesten 72000 solgte eksemplarer av «Sweet Injections», er Zetlitz blitt Norges popdronning. Nå får også cd-coveret og kampanjeplakatene sin del av suksessen.

- Tror du god design hjelper på salget?

Søt ondskap
- Helt klart, det visuelle har enormt mye å si, sier Zetlitz.

Det er første gang et cd-cover får Merket for God Design.

- Kjempegøy, for dette er første gangen jeg føler det er skikkelig samsvar mellom musikken og det visuelle uttrykket.

På det sjokkrosa cd-coveret er Zetlitz avbildet med tornete polkagris-stengler som kveiler seg rundt henne. Og det er blandingen av det sukkersøte og det litt ondskapsfulle juryen har likt særlig godt.

- Jeg har alltid vært opptatt av tvetydighet, det er sånn jeg føler musikken min er også. Jeg kan lage enkle poplåter, men lytter du til tekstene, ligger det mer der. Det føler jeg cd-coveret har fanget opp. På bildet ser jeg litt dokkeaktig ut, men likevel ikke som noen glamorøs pyntedukke. Bildet uttrykker noe mer, sier hun.

Fri fra forfengeligheten
For mens popstjerner som Christina Aguilera og Britney Spears spiller på utseende og sex, prøver Zetlitz å fri seg fra forfengeligheten.

- I et fotostudio kan alle bli pene, og det er så enkelt å spille på det. Men jeg vil heller prøve å fri meg fra det å være opptatt av å se bra ut, selv om det ikke alltid er like enkelt, smiler Zetlitz.

«Sweet Injections» har også vunnet andre designpriser i år. Martin Kvamme (28) fra Virtual Garden Design, som har utformet coveret og kampanjeplakatene, mener cd-design er en ny trend.

Mer cd-design
- På 70- og 80-tallet var man veldig opptatt av design på LP-er, men da cd-en kom mistet man litt av interessen. Da ble man mer opptatt av visuell profilbygging gjennom musikkvideoer. Nå tror jeg det blir mer fokus på cd-design, sier Kvamme og legger til:

- Jeg er veldig fornøyd med at vi har klart å lage en så tydelig profil. Og når vi også opplever at folk forbinder fargen rosa med Bertine, har vi lyktes.

Merket for God Design deles ut av Norsk Designråd. Av totalt 148 innsendte bidrag ble det delt ut 40 merker for god design. I tillegg ble tre produkter tildelt International Design Award og to produkter hedret med klassikerprisen.

Den gjeveste prisen, Hedersprisen for God Design gikk til L.K. Hjelle Møbelfabrikk og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for stol, sofa og møbelstoff designet av Norway Says.