Kjærlighet og nødhjelp i sentimental forening.

3

Beyond Borders

  • Regi: Martin Campbell
FILM: Du skjønner det egentlig fra begynnelsen av, med Angelinas famlende framføring av Robert Schumanns «Traumerei», at dette nok heller mer mot romantisk drama enn hverdagen til nødhjelpsarbeidere. Likevel:

«Beyond Borders» er sentimental, brutal og tankevekkende, og du sitter garantert med tårer i øynene opptil flere ganger underveis. Filmen strider ikke mot Genèvekonvensjonen, men når alt kommer til alt, er dette en actionfylt kjærlighetshistorie som vi har sett mange ganger før.

Gatecrasher
Clive Owen (som vi snart får se som selveste kong Arthur) spiller den barske og udiplomatiske nødhjelpslegen Nick Callahan, som gatecrasher et veldedighetsparty i London for å blottstille arrangørenes dobbeltmoral. Med seg har han en liten afrikansk gutt, som samme natt fryser i hjel under en motorvei etter å ha rømt fra politiet.

Callahans opptreden og virkelighetsbeskrivelse gjør inntrykk på nygifte Sarah Bauford (Angelina Jolie). Hun samler sammen 40 000 pund og reiser fra sin tiltaksløse mann for å drive nødhjelp sammen med doktor Callahan i Etiopia. Og om du tror du vet hvordan det går, så har du ikke helt rett. Året er 1984, og filmen har mye å gå på (den er to timer lang).

Møtet med sult og død i Etiopia er et sjokk for Sarah, men hun får heller ikke noen varm mottakelse av Nick. Han ser på henne som en fin dame med dårlig samvittighet og mye penger som kommer for å gi sin skjerv, uten å få for mye møkk under neglene.

Kall
Men hjelpearbeid blir - i all sin gru og utilstrekkelighet - fra nå av et kall for Sarah. Når hun er hjemme i London igjen, begynner hun å jobbe for FN, og fem år seinere reiser hun for å bistå Nick og gjengen hans i Kambodsja. Her er det landminer og Røde Khmer å passe seg for, og ikke minst det faktum at Nick driver et dobbeltspill - hans nødhjelp er ikke bare av humanitær art.

I 1994 roter han det virkelig til for seg, når han blir kidnappet i Tsjetsjenia. Og Sarah forlater ektemann og to barn for å hjelpe mannen som er hennes livs kjærlighet ut av en farlig situasjon. Før vi kommer så langt, har også filmen skiftet karakter så vi skjønner at nødhjelp ikke er det som står øverst på agendaen til regissør Martin Campbell. At han har en middels James Bond-film på samvittigheten, sier vel også sitt om hvorfor denne filmen er blitt som den er blitt.

 

Les også