Tenk deg Nicolas Cage i rollen som Indiana Jones. Der har du «National Treasure» i et nøtteskall.

4

National Treasure

  • Regi: Jon Turteltaub
 HULEBOERE:  Store smell, biljakter, overdådige kulisser og farefulle oppdagelser. Nicolas Cage, Diane Kruger og Jon Voigt er på skattejakt.

HULEBOERE: Store smell, biljakter, overdådige kulisser og farefulle oppdagelser. Nicolas Cage, Diane Kruger og Jon Voigt er på skattejakt.

FILM: Og selv om man skal gjennom mye rart og dumt i løpet av filmen, er det til tider dundrende god eventyrunderholdning.


Fantasifullt
Dundrende er det også fordi Jerry Bruckheimer har produsert, det betyr alltid et prosjekt med fart og spenning og ekstratilskudd på effektbudsjettet.

Det klaffer også i dette tilfellet: store smell, biljakter, overdådige kulisser og farefulle oppdagelser. Men mest av alt utsettes vi for et i overkant fantasifullt plott, jobbet fram av ikke mindre enn fem skrivedyktige, og regissert av Nicolas Cages gamle skolekamerat Jon Turteltaub.

Cage spiller for anledningen en mann med det pompøse navnet Benjamin Franklin Gates, siste ledd i en familie som bærer en stor hemmelighet etter grunnleggerne av De forente stater.


Knekker gåter
Problemet er bare at hemmeligheten er så hemmelig at ingen har klart å finne den, før vår helt griper an saken. Sammen med et team av medhjelpere løser han gåter der andre har famlet i årtier. Sporene fører dem til Uavhengighetserklæringen, som muligens kan skjule en hemmelighet.


Tyveri
Men hvordan får man undersøkt Uavhengighetserklæringen? Briten Ian Howe (Sean Bean) foreslår å stjele den, noe Ben og hans måpende sidekick Riley Poole (Justin Bartha) er sterkt imot. Dermed satser Howe på egen hånd, mens Ben og Riley oppsøker bestyreren av Riksarkivet. Hun er en blond babe ved navn Abigail Chase (Diane Kruger), og hun nekter naturligvis å tro på Bens ville teori.

Så Ben må bite i det sure eplet og prøve å stjele det nasjonale klenodiet før Howe og gjengen hans.

Det blir en ellevill jakt fra det ene historiske monumentet til det andre, filmen er på sett og vis en fartsfylt turistguide til minnesmerker fra USAs første år.

I tillegg framviser den en konspirasjonsteori som knapt ligger tilbake for «Da Vinci-koden». Og moro er det, så lenge man ikke tenker for hardt på om dette er sannsynlig eller ikke.

 

Les også