I Pål Sletaunes nye film «Naboer» brakdebuterer den 22 år gamle Julia Schacht i hete volds- og sexscener med Kristoffer Joner.

Pål Sletaunes «Naboer» er en av årets mest imøtesette norske filmer. Mannen bak «Budbringeren» og «Amatørene» byr imidlertid på noe helt annet enn tidligere når han 11. mars gir slipp på sin nye film. «Naboer» er en psykologisk thriller hvor sannheter og løgner og tid og rom er utflytende elementer.

 DEBUTERER: Julia Schacht.

DEBUTERER: Julia Schacht.

 NY FILM: Pål Sletaune.

NY FILM: Pål Sletaune.


-  Sykt og voldsomt
John (Kristoffer Joner) lokkes/trues/lures inn i et innfløkt spill med sine to naboer Anne (Cecilie Mosli) og Mia (Julia Schacht), etter at han er blitt forlatt av sin samboer Ingrid (Anna Bache-Wiig). Et uskyldig innledningsspørsmål om hjelp til å flytte et skap, blir til et mørkt, mystisk mareritt - med klare seksuelle undertoner.

En av scenene blir muligens en av årets mest omdiskuterte her hjemme. Den allerede nervefrynsete John blir forført av Mia. Det fører til mildt sagt røff sex, hvor knyttnevene sitter løst og blodet skvetter.

Julia Schacht var ikke tilgjengelig til denne artikkelen. Men

til bladet Spirit uttaler hun at

det var en tøff scene å spille inn.

-  Det var helt sykt og voldsomt. På en måte er det karakteren jeg spiller som gjør det, så det var ikke ekkelt. Egentlig tenkte jeg ikke på at det var en sexscene, men da vi kom ut av rommet var det som å komme ut fra en annen verden, sier Schacht. Hun er for tida under utdanning på Norsk institutt for scene og studio i Oslo.


Skrev seg selv
I «Budbringeren» og «Amatørene» skrev Pål Sletaune manus sammen med Jonny Halberg. Denne gangen har filmskaperen gjort det helt alene.

-  Det er merkelig hvordan historien kom til, sier Sletaune.

-  Det eneste bildet jeg hadde i hodet da jeg begynte å skrive, var en kvinne i en heis med handleposer - og oppskåret skjørt. Og en mann som fulgte etter henne. I begynnelsen visste jeg ikke hvordan historien ville gå. Men etter hvert skrev den seg egentlig litt selv. I mine tidligere filmer har jeg gjerne tatt to skritt unna og betraktet historien etter hvert som den utviklet seg. Denne gangen var det naturlig å tre inn i den. Med et utgangspunkt i et subjektiv filmspråk, ønsket jeg å fortelle om denne hovedpersonen, en mann i feber som nærmest framstår som «Sult»-karakteren.

Sletaune forteller at det udefinerbare, mystiske er startpunktet for «Naboer».

-  Mitt arbeidsutgangspunkt er at alle steder har en historie. Det gjelder bare å avdekke den. Det blir som med skulptører, ikke sant, som snakker om at det er noe der inne i marmorblokka. Jeg blir fascinert av ting jeg ikke helt vet hva er. Det gåtefulle ligger da også til grunn for «Naboer».


Mer personlig
Historien og framdriften i «Naboer» kan sies å være unorsk.

-  Det jeg ønsker er å skape en film. Ikke bare avvikle den.

En film må oppdages underveis. Jeg ble så utrolig glad da jeg leste Charlie Kaufmann snakke om skaperprosessen. (Kaufman har skrevet manus til filmer som «Being John Malkovich», «Adaptation», «Evig solskinn i et

plettfritt sinn», red.anm.). Han

uttalte at han ble lykkelig

av å skrive seg inn i et hjørne.

Slik må det være. Film skal være en oppdagelsesreise. Det har vært en tendens i Norge at vi har

fått mer produsentstyrte produksjoner. Jeg ønsker meg mer differensierte og personlige filmer.

-  Dette er kanskje ditt farvel med skittenrealismen?

-  Jeg føler at det er et begrep som passer bedre i litteraturen. Men ja, jeg har skiftet stil denne gangen. Og kommer til å gjøre det igjen. Nå har jeg lagd en type film jeg ikke har gjort før. Og det er utrolig spennende å bruke denne nye paletten av virkemidler.

 

Søk i skattelistene

 
 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Rocky av Martin Kellerman

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Martin Kellerman martin_kellerman@hotmail.com