VIT AT dere leser i informasjonsheftet dere får utdelt ved første kontakt med en steinerskole ikke forteller alt. Jeg påstår ikke at Steinerskolene lyver, men la dere ikke forføre av den myke fasaden. Det er altfor få som har satt seg inn i det livssynet som er grunnlaget for steinerpedagogikken.

 Vit at det ikke er gjort noen vesentlige endringer i læreplanen siden den første skolen ble startet for snart hundre år siden. I følge Rudolf Steiner selv har Steinerskolene den eneste rette pedagogikken for det 21. århundre.

 Vit at barna deres blir elever på en skole der iallefall noen av lærerne ikke har tatt avstand fra Rudolf Steiners ideer om rase og kultur. I 2000 slo en nederlandsk kommisjon fast at Rudolf Steiners bøker og foredrag inneholder påstander som trenger tolkning dersom de ikke skal forstås som rasistiske. Steinerskolene har ingen felles nasjonal eller internasjonal holdning til dette. Jeg har selv vært vitne til at en av mine kollegaer har forklart at «mulattbarn alltid har lærervansker». Og Rudolf Steiner selv sa for eksempel at negere» ikke kunne ha utbytte av høyere utdanning.

 Vit at Steinerskolenes variant av spesialpedagoger, ofte kalt helsepedagoger eller terapeuter, setter diagnoser på barn basert på metoder som resten av verden forkastet straks etter 2. verdenskrig. Det er utbredt i Steinerskolene å karakterisere elever utfra for eksempel avstand mellom øynene, hodeform, høy eller lav panne, lengde på armer og ben osv. Er dere forelder til den lengste gutten eller jenta i klassen, kan du være sikker på at du beskyldes for å ha gitt barnet for mye intellektuell stimulering. Klassifikasjon av elevene etter Steiners utgave av typelæren er et viktig praktisk redskap for læreren. Alt etter hvilket av de fire «temperamentene» eleven har, avgjør læreren om eleven skal spille trommer eller fiolin, addere eller subtrahere, være skurk eller helt i skuespillet.

 Vit at lærerne tror at alle har hatt tidligere liv. Adferdsvansker, lærevansker og utviklingshemminger skyldes synder barnet har gjort i sitt forrige liv. En spesialpedagog har som oppgave å tilgi barnet disse syndene.

 Vit at i følge lærerne har barna valgt foreldrene sine før de ble født. Et barn som vokser opp i et hjem der de voksne svikter, har derfor ansvaret selv og behøver sjelden hjelp. Problemer i samarbeidet mellom lærere, foreldre og elever aksepteres med henvisning til uløste konflikter fra tidligere liv («dårlig karma»).

 Vit at skolens læreplan er tvers gjennom uvitenskapelig. Den bygger utelukkende på Rudolf Steiners lære om at hvert alderstrinn tilsvarer en fase i historien. Ved å følge denne planen mener Steinerskolen at barnet kjenner igjen sine tidligere liv. Når dere hører lærere omtale elevene som vikinger når de underviser om norrøn mytologi i 5. klasse, bør dere vite at de mener det bokstavelig. Dersom dere har besøkt en steinerbarnehage og har lurt på hvorfor de ikke har noen ball, bør dere vite at det er fordi ballen ikke er i samsvar med barnets utviklingstrinn. Den var nemlig ikke oppfunnet på det stadium av historien som samsvarer med barnas alder.

Det finnes forøvrig også skoler som forbyr elevene å spille fotball i friminuttene, fordi Rudolf Steiner har sagt at det binder de intellektuelle kreftene til bena og dermed virker fordummende.

 Vit at naturfagsundervisningen ved Steinerskolen i all hovedsak er en presentasjon av det antroposofiske livssyn. Elevene lærer alternative og forvirrende teorier fremfor de allment kjente, og Goethe presenteres som en viktigere naturforsker enn både Newton og Darwin. Fordi ideen om planten er viktigere enn planten i seg selv, undervises botanikk gjerne om vinteren.

 Vit at dersom dere stiller spørsmål ved pedagogikken eller antroposofien vil dere stemples som uvitende, og at kritikk vurderes som manglende tillit og samarbeidsvilje. Dersom dere fortsetter å være kritiske vil dere bli utestengt.

Dersom dere vet dette og allikevel velger å sende barna deres til en Steinerskole kan dere glede dere over å ha valgt en skole som legger stor vekt på at elevene skal få sin undervisning i vakre omgivelser, der det serveres økologisk mat og brukes plantefarget garn i håndarbeidstimene. En skole som setter av god tid til å øve inn skuespill eller feire høytider.

  • Les tilsvaret
     
  •