Musikksmaken din følger flokkmentaliteten.

(Dagbladet.no):
Musikksmak
Hva gjør en hit til en hit?
Pen artist
Mye PR og bra video
Bra tekst og melodi
» les resultatet

Hva som gjør en låt til en hit avgjøres ikke bare av låta i seg selv. Det handler like mye om andre liker den. Det viser i hvert fall en ny undersøkelse som er publisert i forskningsbladet
Science.
OPPHENGT I HUNG UP: En av fjorårets store slagere «Hung Up» kom fra en dame, som også tidligere har kommet med en rekke hits.

OPPHENGT I HUNG UP: En av fjorårets store slagere «Hung Up» kom fra en dame, som også tidligere har kommet med en rekke hits.
Foto: REUTERS/SCANPIX

ROBBIE WILLIAMS: Fra boybandet Take That til solokarriere, Robbie Williams har hatt mange bestselgere.

ROBBIE WILLIAMS: Fra boybandet Take That til solokarriere, Robbie Williams har hatt mange bestselgere.
Foto: SCANPIX




Opphengt i Madonna
Det er lett å tenke at for eksempel Madonna med hiten «Hung Up» er kvalitativt bedre enn alle de andre sangene som lå lengre ned på hitlistene.

Men det mange liker «Hung Up» er selvforsterkende. Det gjør at mange andre også vil høre popdronningens remiks av en ABBA-hit. Men bortsett fra det er det umulig å si noe om hvorfor den eller andre populære sanger er blitt hits.

Sosiologiprofessor Matthew Salganik ved Columbia University, som rekrutterte mer enn 14.000 forsøkpersoner til studien, forklarer hvordan undersøkelsen ble gjort.

- Vi skapte et kunstig musikkmarked hvor deltakerne lastet ned ukjente sanger enten med eller uten kunnskap om de andre deltakernes valg. Ved å øke den sosiale påvirkningskraften økte både ulikheten og uforutsigbarheten av suksess.

- Suksess var bare delvis betinget av kvalitet. De beste sangene gjorde det sjelden dårlig, og de verste gjorde det sjelden bra, men utover det var alle andre resultater mulig, forklarer professor Salganik.

Salganik og medforskerne fant ut at forbindelen mellom individ og gruppe er så kompleks at det er umulig å tippe hvilke låter som vil slå an.


Overraskende konklusjon
Portalsjef i MSN.Music Helge Birkelund synes de nye forskningsresultatene er spennende.

- Det er en sinnsykt kul undersøkelse. Men jeg tipper at de fikk en litt annen konklusjon enn det de hadde ventet, sier Birkelund til Dagbladet.no.

- På den ene siden bekrefter undersøkelsen antakelsen om at lister i seg selv er selvforsterkende og at mennesker gjerne vil høre på det andre liker.

- På den annen side har du da de som tar avstand fra mainstream-pop og som blir subkulturelle utbrytere. De vil ikke like den populære musikken for alt i verden.

- For denne gruppen gir nettbutikker som iTunes og MSN Music muligheter for en individualisering av musikksmaken, og det er en utvikling som våre salgstall bekrefter. 89% av musikken selges på MSN Music er utenfor topp 10-lista.

I undersøkelsen, som også er gjengitt i The New Scientist, framgår det at den ene gruppen av deltakerne fikk presentert artister og låter med nedlastingsstatistikk, den andre fikk ikke vite hva de andre hadde lastet ned av musikk. Likevel var det stort samsvar mellom hvilke låter forsøkspersonene i begge grupper valgte.

- Det viser at man ikke kan bløffe seg til topps i form av reklame eller PR-stunt og at den må likes av både barnebarn og bestefar, slik som for eksemepel fjorårets salgsvinner «Lift Me» i Norge.


Ingen oppskrift
Musikkviter Odd Skårberg ved Instituttet for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo har forsket på populærmusikk i Norge. Han er lite overrasket over forskningsresultatene i The Science.

- Konklusjonene viser at suksess avler suksess.

Og Skårberg synes ikke det er rart at forskerne ikke er kommet fram til ny viten om hvordan man skal lage en hit.

- Det finnes ingen eksakt oppskrift. Du kan si at det finnes noen grunnregler om at det må komme noen hitlines og et refreng tidlig og at det hele må spilles av på kort tid. Og om du skulle klare å lage den perfekte hit, må du sørge for å ha rett artist som kan tolke materialt ut av låten, sier Skårberg til Dagbladet.no.

 

Søk i skattelistene

 
 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Pondus av Frode Øverli

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Øverli. distr. strandoverli@yahoo.com