Spesialeffekt-guruer besøker Oslo - se video av deres framtidsvisjon!

Video er ikke lenger tilgjengelig.

OSLO ANNO 2020? De to spesialeffekt-guruene Eric Hanson og Greg Downing har vært i Oslo. Se deres visjon om hvordan Rådhuset kan se ut om noen år ...
Video: SNORRE BRYNE


(Dagbladet.no): Det har lenge stormet rundt høyhusbebyggelsen rundt den nye operaen i Bjørvika i Oslo.
EFFEKTVETERANER: Greg Downing fra Sony Imageworks og bransjeveteran Eric Hanson er i Oslo for å lære norske filmfolk om spesialeffekter i film og fototeknikker.

EFFEKTVETERANER: Greg Downing fra Sony Imageworks og bransjeveteran Eric Hanson er i Oslo for å lære norske filmfolk om spesialeffekter i film og fototeknikker.
Foto: SNORRE BRYNE

KATASTROFE: En av filmene Eric Hanson har jobbet med, er «The Day After Tomorrow» ...

KATASTROFE: En av filmene Eric Hanson har jobbet med, er «The Day After Tomorrow» ...
Foto: FRA FILMEN

SCI-FI: ... en annen er «Det femte element».

SCI-FI: ... en annen er «Det femte element».
Foto: FRA FILMEN



Om amerikanerne Greg Downing og Eric Hanson hadde fått det som de ville, ville selv de mest ihuga høyhusentusiastene fått et hakeslepp eller tre.

Downing og Hanson er blant en rekke spesialeffekt-eksperter som er i byen i anledning seminaret «Digital fiksjon - innovativ filmproduksjon» i regi av Norsk Filmutvikling. I et par dager har en rekke deltagere fra norsk filmbransje fått et innblikk i hvordan de to benytter digitale effekter i Hollywood.

Lang fartstid
Downing jobber nå i Sony Imageworks, og har nylig arbeidet med blant annet «Legenden om Narnia». Han har også hatt sine landskapsfotografier utstilt på en rekke anerkjente museer, og stiftet sammen med Hanson det innovative fotofirmaet xRez - der de spesialiserer seg på såkalte gigapiksel-bilder, enorme panoramabilder der du kan zoome deg inn på ørsmå detaljer.

Hanson har på sin side lang fartstid med deltagelse i filmer som blant andre «Det femte element», «Hollow Man», «The Day After Tomorrow», «Mission to Mars» og «Stealth».

Ved siden av arbeidet med fotografering og spesialeffekter, reiser de to verden rundt for å undervise i teknikkene de bruker.

Troverdig modell
- Det er veldig moro å jobbe med dette - men jeg må også innrømme at det til tider kan svært frustrerende. Vi jobber hele tiden med store datamengder, og mange av de tingene vi gjør kan være svært tidkrevende, forteller Greg Downing til Dagbladet.no mens vi går rundt Oslo Rådhus.

De to har tatt med seg gruppen av lærevillige filmfolk for å ta bilder av rådhuset fra alle mulige vinkler. Disse bildene skal senere brukes til å gjenskape bygningen som en digital 3d-modell - en metode som gjør det mulig å krydre virkeligheten med spesialeffekter i filmer.

- Når vi har tatt tilstrekkelig med bilder kan vi så lage en troverdig modell av rådhuset, for å så å kle denne med fotografiene vi har tatt. Deretter er det bare fantasien - og filmbudsjettet - som setter grenser for hva man kan gjøre, forteller Hanson til Dagbladet.no.

Framtidas Oslo? 
På forhånd hadde de fått tilsendt bilder tatt av rådhuset noen uker i forveien, og kunne derfor vise fram en ferdiglaget modell av bygningen - komplett med hovedsalen på innsiden.

- Jeg tenkte det kunne være interessant for Oslos befolkning å se hvordan et potensielt framtidsscenario kan se ut - og tok meg friheten til å legge på litt skyskrapere, infrastruktur og en vindturbin på toppen av rådhuset, smiler arkitekt-utdannede Hanson.

Som har helt rett i at byrådet neppe ville ha godkjent hans planer om byfornyelse.

PS! Downing og Hanson benyttet også Oslo-oppholdet til å ta et gigapiksel-bilde av Oslo. Dette tar imidlertid flere uker å bearbeide - vi forteller mer om den prosessen når bildet er klart.
 

Les også