Dagbladet har vurdert plateåret 2007. Rocken stakk av med seieren.

ÅRETS BESTE INTERNASJONALE PLATER:
BLUEGRASS: Jonas Fjelds møte med det amerikanske bluegrassbandet Chatham Country Line ble en intim og kraftfull liveplate.

BLUEGRASS: Jonas Fjelds møte med det amerikanske bluegrassbandet Chatham Country Line ble en intim og kraftfull liveplate.
Foto: Lars Eivind Bones

GAMLE: Alison Krauss og Robert Plant har laget årets nest beste internasjonale album.

GAMLE: Alison Krauss og Robert Plant har laget årets nest beste internasjonale album.
Foto: Scanpix

FURORE: 2007 ble året da Radioheads «In Rainbows» skapte jordeskjelv i platebransjen.

FURORE: 2007 ble året da Radioheads «In Rainbows» skapte jordeskjelv i platebransjen.
Foto: Scanpix

NY DAGSORDEN: Jørgen Munkeby bak Shining-maska.

NY DAGSORDEN: Jørgen Munkeby bak Shining-maska.
Foto: Promo

ELLEVILL: Ifølge Dagbladets kåring har Superfamily sluppet årets tredje beste norske album.

ELLEVILL: Ifølge Dagbladets kåring har Superfamily sluppet årets tredje beste norske album.
Foto: Agnete Brun

Slik har Dagbladet kåret årets beste plater:

Dagbladets faste musikkanmeldere har rangert 20 norske og 30 internasjonale utgivelser, basert på en liste over platene som har fått de beste kritikkene i avisa i 2007. Listene er deretter regnet sammen til rangeringen over årets beste norske og internasjonale plater. 

Disse anmeldere har bidratt til kåringen: Sven Ove Bakke, Anders Grønneberg, Sigrid Hvidsten, Birgitte H. Mandelid, Øyvind Rønning, Peter Vollset, Fredrik Wandrup og Torgrim Øyre.



Arcade Fire
«Neon Bible» (Sonovox/Universal)

1. Større budsjett, større forventningspress – ikke nødvendigvis en kunstnerisk suksessoppskrift for overgangen fra indie- til storselskap. Men Arcade Fire hevet seg ytterligere, og åpnet dører til nye lyttere uten å svikte sin opprinnelige fanskare. Sterkt.

Plant & Krauss «Raising Sand» (Rounder/Universal)
2. Ser kanskje ut som et arrangert ekteskap mellom Robert Plant og Alison Krauss på papiret, men i studio med produsent T-Bone Burnette smis Led Zep-legenden og bluegrassdronningen i hymens mest velklingende lenker. Utsøkt låtutvalg, søkende sound, nydelig resultat.

Radiohead «In Rainbows» (inrainbows.com)
3. Urolig sårhet, stressede trommemaskiner, fingerspissblødende rock, svulmende melodier, ettertenksomt vemod, desperasjon og samtidsfrykt – «In Rainbows» var ikke lyden av et PR-kupp, men lyden av Radiohead som laget en sterkt Radiohead-album.


Tinariwen «Aman Iman: Water is Life» (Independiente/Indie Distr.)
4. Å kalle dem «Saharas Rolling Stones» er å forenkle Tinariwens appell og ferdigheter, og å tenke på kameler og ørken er å glemme selve musikken på «Aman Iman». Dette er en dypt bevegende og funky plate fra et band med en distraherende god historie.


PJ Harvey «White Chalk» (Island/Universal)
5. Ut med gitar, inn med piano. Utestemme er blitt hviskestemme. Alt du trodde du visste om, og kanskje likte med Polly Jean Harvey er snudd på hodet. Med et vakkert, blekt og forunderlig resultat. En vakker plate hvor svik ligger som et askegrått bakteppe.

Burial «Untrue» (Hyperdub/Indie Distr.)
6. Han skjuler sin identitet godt, men sånn kan man holde på når man lager et dubstep-mesterverk i året. Det låter kanskje kaldt, men det er ikke kynisk. Hemmelighetsfulle «Untrue» er også mer tilgivende og r&b/twostep-inspirert enn forløperen «Burial».


M.I.A. «Kala» (XL/Playground)
7. Et konseptalbum om hjemløshet, og nærmest å regne for en manifestasjon av world music på godt og vondt. Det er elsk eller hat det. Vi landet på elsk, ikke minst fordi hjemløsheten fører oss rett til et virvar av stiler som alle leder rett til dansegulvet.

Ry Cooder «My Name Is Buddy» (Nonesuch/Warner)
8. Del to i en varslet trilogi som Ry Cooder begynte med «Chavéz Ravine» i 2005. Det er en samfunnsrefsende fabel, tonesatt av dust bowl-ballader, togsanger, sanger i vals- og polkatakt, skramlemusikk à la Tom Waits, kampviser og blåtonede ballader.

Justice «†» (Ed Banger/Warner)
9. Franske Justice har to guder som skal tilbes: Rocken og Dansegolvet. På «The Cross», som den gjerne kalles, har de tenkt rock, men produsert elektro. Gutta er døpt Van Halen, konfirmert som Daft Punk. Resultatet var rockreformasjon til lyden av eurotrash.

Wilco «Sky Blue Sky» (Nonesuch/Warner)
10. I årets program for Kongsberg Jazzfestival ble Jeff Tweedys Wilco kategorisert som samtidsrock, en presis vaskeseddel for «Sky Blue Sky» også. Det går litt roligere for seg, stemningen er litt mer rotnær og det er mindre doser abstrakt krautrock denne gangen.


11. Nick Lowe: «At My Age»
12. Mark Olson: «The Salvation Blues»
13. Feist: «The Reminder»
14. Jim Ford: «The Sounds Of Our Time»
15. Rilo Kiley: «Under The Blacklight»
16. Kanye West: «Graduation»
17. Yeasayer: «All Hour Cymbals»
18. The Field: «From Here We Go Sublime»
19. Bloc Party: «A Weekend In The City»
20. Lars Winnerbäck: «Daugava»
21. Primordial: «The Nameless Dead»
22. Iron And Wine: «The Sheperd’s Dog»
23. LCD Soundsystem: «Sound Of Silver»
24. Rufus Wainwright: «Release The Stars»
25. Thurston Moore: «Trees Outside The Academy»
26. The Good, The Bad & The Queen: «The Good, The Bad & The Queen»
27. Studio: «Yearbook 1»
28. Band of Horses: «Cease To Begin»
29. Neil Young: «Chrome Dreams II»
30. The White Stripes: «Icky Thump»


ÅRETS BESTE INTERNASJONALE PLATER
Hvem synes du var best?
Arcade Fire: Neon Bible
Plant & Krauss: Raising Sand
Radiohead: In Rainbows
Tinariwen: Aman Iman: Water is Life
PJ Harvey: White Chalk
Burial: Untrue
M.I.A: Kala
Ry Cooder: My name is Buddy
Justice: +
Wilco: Sky Blue Sky
Nick Lowe: At my Age
Mark Olson: The Salvation Blues
Feist:The Reminder
Jim Ford: The Sounds of our Time
Rilo Kiley: Under the Blacklight
Kanye West: Graduation
Yeasayer: All Hour Cymbals
The Field: From here we go sublime
Bloc Party: A weekend in the City
Lars Winnerbâck
» les resultatet



ÅRETS BESTE NORSKE PLATER:


Shining «Grindstone» (Rune Grammofon)
1. «Metalband og ungjazzere må passe seg: Shining setter ny dagsorden med en koloss av et album», het det i terningkast seks-anmeldelsen av Shinings utfordrende, men likevel ikke så vanskelige tredjeplate. «Grindstone» var et frontalangrep på sansene, en sømløs hybrid av støy, lydcollager og klangornamentikk. En befriende nyskapende album i et lite spennende norsk musikkår.

Jonas Fjeld & Chatham County Line «Amerikabesøk» (RCA/Sony-BMG)
2. Det enkle er ofte ikke bare det beste, men også det som treffer hardest. Jonas Fjelds møte med det amerikanske bluegrassbandet Chatham County Line – til vanlig tilhørende på det fine indieselskapet Yep Roc – hjemme i Drammen Teater ble ikke bare en intim og kraftfull liveplate, men plasserte Fjelds rike repertoar i en ny og svært vellykket kontekst.


Superfamily «Warszawa» (Propeller/Sonet)
3. Mange norske band prøver å kombinere medrivende rock med litt ellevill 80-tallspop. Få har klart det bedre enn Superfamily. Svartkledd kontinental dekadanse kombineres med rockevilje, effektive synthriff og flere av årets beste norske poprefrenger.


Prins Thomas «Cosmo Galactic Prism» (EskimoRecordings/VME)
4. I et grått norsk plateår tar man det man får, for eksempel en overlegen, sømløst sammensatt mikstape fra Prins Thomas er en foss av stemningsskifter og sjangerhopping, fra Hawkwind-prog til Joe Meeks ur-elektronika, fra techno til dyp funk.

The Lionheart Bros. «Dizzy Kiss» (Racing Junior/Sonet)
5. Årets første store norske plate kom i januar. Smarte referanser til shoegazerrock og retrofuturisme kombineres med regelrette popfrierier av noen låter. 36 minutter fritt for overflødigheter, bare klok økonomisering med sterke og effektive popvirkemidler.

BigBang «Too Much Yang» (Grandsport/Warner)
6. Det har vært en tilbakevendende oppfatning at BigBang har til gode å få det til hundre prosent i albumformatet. Her er de i hvert fall svært nær, på en plate som kanskje like godt som deres ferske samleplate oppsummerer alle bandets mange fine kvaliteter.

Supersilent «8» (Rune Grammofon)
7. Supersilent fyller ti år i år. De har den kompromissløs stoltheten over sitt unike sound og musikerfellesskap intakt på «8», som er mer håndgripelig enn man skulle tro om impromusikk med buldrende støy og dødsens stillhet som ytterpunkter.


Hellbillies «Spissrotgang» (EMI)
8. Norske countryrockveteraner byttet plateselskap uten å forandre nevneverdig på stilen, annet enn å gjøre alt de er gode på en anelse tøffere enn sist. «Spissrotgang» befestet Hellbillies som Norges bredeste band – både folkets og kritikernes favoritter.

ÅRETS BESTE NORSKE PLATER
Hvem synes du var best?
Shining: Grindstone
Jonas Fjeld: Amerikabesøk
Superfamily: Warszava
Prins Thomas:Cosmo Galactic Prims
The Lionheart Bros.:Dizzy Kiss
BigBang:Too Much Yang
Supersilent: 8
Hellbillies:Spissrotgang
My Midnight Creeps: Histamin
Magnet: The Simple Life
Madcon: So Dark the Con of Man
DHG: Supervillain Outcast
Diskjokke: Staying In
Håkon Kornstad: Single Engine
King Midas: Sorry
Raga Rockers: Übermensch
Susanne Sundfør: Susanne Sundfør
Manes: How the World End
Ungdomskulen: Cry-Baby
Diverse Artister: NRK Sessions - Club 7 Scene
» les resultatet


My Midnight Creeps «Histamin» (Dead Moose/EMI)
9. Albumet ble dessverre Robert Burås’ svanesang, men i det minste er det en svanesang som representerer alt Burås sto for som gitarist og låtskriver. Bakgatesvart, deiligdyster, demonjagende bluesrock full av fotnotereferanser til musikkhistorien.

Magnet «The Simple Life» (Sony-BMG)
10. En fin revansje etter den litt bleke «The Tourniquet». Tittelen «The Simple Life» illustreres ved at mye av elektronikaelementene har måttet vike for et mer organisk sound. I sin redefinerte utgave låter Even Johansen innbydende, leken og upretensiøs.

11. Madcon : «So Dark The Con Of Man»
12. DHG : «Supervillain Outcast»
13. Disk jokke:«Staying In»
14. Håkon Kornstad:«Single Engine»
15. King Midas: «Sorry»
16. Raga Rockers: «Übermensch»
17. Susanne Sundfør: «Susanne Sundfør»
18. Manes: «How The World Came To An End»
19. Ungdomskulen: «Cry-baby»
20. Diverse artister: «NRK Sessions - Club 7 Scene»

 

Søk i skattelistene

 

 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Pondus av Frode Øverli

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Øverli. distr. strandoverli@yahoo.com