Varmt, underfundig og særnorsk. Hamer har levert igjen.

Video er ikke lenger tilgjengelig.

FILM: Forventningene har vært høye. Bent Hamer har med «Eggs» og «Salmer fra Kjøkkenet» vist seg som en av våre mest stilsikre og innovative filmskapere. I «Eggs» fra 1995 møtte vi brødrene Far og Moe, to menn i midten av 70-åra som har bodd sammen hele livet, men som plutselig får en uventet gjest. I «Salmer fra kjøkkenet» fra 2001 møtte vi den gamle og småbitre eremitten Isak, som får livet sitt omrokert av en svensk forsker. Og i «O’Horten» møter vi Odd Horten i det han skal slutte i jobben som lokfører – en jobb han har hatt hele livet – og med det stige over i pensjonistenes rekker. Alle Bent Hamers filmer handler om menneskelige relasjoner og ensomhet. Om mennesker som har stått stille. Mens verden utenfor har virket fjern og usikker, lever Hamers figurer i en trygg, oversiktlig og rutinepreget hverdag. Den briljante scenen der Horten besøker sin gamle, senile mor på sykehuset, er beskrivende.

5

O’Horten

  • Regi: Bent Hamer
  • Opphavsland: Norsk

Kast terning på filmen(Klikk på en terning!)

3,7

200
stemmer



«Mor, i dag har jeg kjørt min siste togtur. Nå er jeg pensjonist, jeg også», sier han, mens moren stirrer tomt ut av vinduet. Det var det, liksom. Et liv forbi. Ingen som venter på deg hjemme. Ingen som avhenger av deg lenger. Sett deg ned, stirr ut av vinduet og vent på evigheten. Eller grip dagen? For all del, grip dagen. Budskapet til Bent Hamer er nokså enkelt. Men som kjent: Det enkleste er ofte det beste.

Brun pub
Skuespillerprestasjonene er upåklagelige. Bård Owe gir liv til den innbitte Horten, og han gjør det med bravur. Møtet mellom han og Espen Skjønnberg er skrevet for de norske filmhistoriebøkene. To gamle, ensomme herrer møtes ved en tilfeldighet og i mangel av noe annet holder de hverandre med selskap, deler noen glass whisky og forteller gamle røverhistorier. At de senere velger å kjøre bil med bind for øynene, er symbolikk så tydelig du kan få den. Livet er en tilfeldighet. Lev. Hamer har i det hele tatt plukket skuespillere fra øverste hylle, og i løpet av filmens 90 minutter møter vi blant annet Ghita Norby, Per Jansen, Henny Moan, Bjørn Jenseg, Bjarte Hjelmeland, Gard Eidsvold, Bjørn Floberg, Kai Remlov, Karl Sundby og Trond-Viggo Torgersen. Et anstendig ensemble, for å si det mildt. Scenografien er også – som alltid i Hamers filmer – særdeles godt gjennomført. Den er detaljrik og beskriver oss nordmenn på godt og vondt. Ikke overraskende har han valgt den gamle ærverdige, men særdeles brune oslopuben Valkyrien som Hortens stamsted. Scenene derfra er for øvrig filmens beste. Hamer skal også ha honnør for å ha gitt John Erik Kaada ansvaret for musikken. Den kler historien godt.

Frir til publikum
«O’Horten» er en lavmælt film, men samtidig er den full av absurde, snurrige situasjoner og lun humor. Tidvis minner filmspråket om svenske Roy Anderssons. Scenen der Horten får sitt sølvtog for lang og tro tjeneste, er et eksempel på dette. I likhet med Hamer beskriver også Andersson den skandinaviske egenarten gjennom små fortellinger om enkle skjebner og bisarre, men hverdagslige situasjoner. Men der stopper også likhetene. Hamer har en unik signatur og universet hans er atskillig mer muntert og varmt enn det vi finner hos hans svenske kollega. Noen små innvendinger på tampen: «O’Horten» er den av Bent Hamers «gammelmannsfilmer» som frir mest til publikum. Blant annet har Trond-Viggo Torgersen en 59 sekunders gjesterolle, der han tilfører filmen lite annet enn et stykke slapstickhumor – i mine øyne en unødvendighet, da filmen fint kunne klart seg uten. Selve sluttscenen er også noe overraskende, og jeg ville nok endt filmen et par minutter tidligere. Men som sagt, dette blir små innvendinger.

 

Søk i skattelistene

 
 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Pondus av Frode Øverli

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Øverli. distr. strandoverli@yahoo.com