Mørk, trist - og gjenkjennelig.

FILM: «Det er synd på menneskene», sa Strindberg. Men så ille som menneskene vi møter i «Lønsj», er det vel de færreste av oss som har det. Det er i hvert fall det vi velger - og ønsker - å tro.
5

Lønsj

  • Regi: Eva Sørhaug
db-php401.osl.basefarm.net: connect to dbprod.db1 failed at 31.07.2014 kl. 2136

Kast terning på filmen(Klikk på en terning!)

0


stemmer



Skremmende
«Lønsj» starter med et smell. En påkjørsel. Mens offeret ligger hjelpeløs i gata, sitter to pene, suksessfulle mennesker i bilen og argumenterer kaldt om hvem av dem som skal ta på seg skylden - og om de i det hele tatt skal gå ut og høre hvordan det står til med stakkaren. De er ikke slemme, ikke onde, de er bare så fullstendig blottet for følelser. Og det er skremmende.

Manusforfatter Per Schreiner («Den brysomme mannen») slenger ubarmhjertig filmens tema rett i trynet på oss fra første stund. Det handler om fullstendig mangel på empati, moral og ansvarsfølelse. Eller om du vil: Det handler om Norge i dag.

Hitchcock
Formmessig beveger «Lønsj» seg i velkjent landskap. Den er oppdelt i kapitler og presenterer flere parallelle historier som griper inn i hverandre i varierende grad. Hitchcocks «Fuglene» blir sitert, og i likhet med den, handler også denne egentlig om et samfunn i forfall. Den viktigste forskjellen er at mens det i grøsserklassikeren fra 1963 kjempes mot en ytre fiende, handler det her om en trussel som kommer innenfra. Hvor ender vi hvis ingen lenger bryr seg om noe eller noen?

Imponerende
Rollelisten byr på noen av de beste filmskuespillerne vi har i dag. Birollene er godt besatt, og i hovedrollene er Ane Dahl Torp nesten ugjenkjennelig som tafatt, ung kvinne, mens Aksel Hennie overbeviser som ung mann i akutt pengenød. Pia Tjelta tegner et gripende portrett av en ung mor/oppofrende kone/dørmatte. Hun er bedre her enn noen gang og voldtekstscenen mot slutten er noe av det mest ubehagelige jeg har sett på film på lenge. Felles for nesten alle vi møter i «Lønsj» er at de mangler fullstendig mål og retning. Ingen av dem evner å se, eller er villig til å ta, sjansene skjebnen byr dem på sølvfat. Det er bedre med et trygt og forutsigbart liv i fangenskap, enn et uforutsigbart liv i frihet. Heldigvis er det håp i sluttscenen, der en av figurene endelig tar mot til seg og oppfyller sin drøm.

Gjenkjennelig
Regissør Eva Sørhaug synes å turnere sine skuespillere med sikker hånd. Hun økonomiserer også fint, her er ikke mye overflødig - med et unntak: Et ublidt møte mellom en baby og et par måker er en «darling» som med fordel kunne blitt drept.

«Lønsj» kler av sine skjebner - og oss - med nær klinisk presisjon. Det hadde vært ustyrtelig morsomt, hvis det ikke samtidig er så smertelig tragisk. Og hvis temaet ikke var så gjenkjennelig.

Hvor mye koster en jorden rundt-billett, sa du?


2Asterix og de olympiske leker
Idrettsutøveren Asterix har overraskende dårlig spenst.
[31.01.2008]

2Lønsj
Mørk, trist - og gjenkjennelig.
[31.01.2008]
2Antatt Skyldig
Troverdig thriller om menneskerettigheter i dagens USA.
[31.01.2008]
2Charlie Wilson’s War
Intelligent, velspilt og humørfylt om kald krig og Afghanistan.
[31.01.2008]
2Gone Baby Gone
En vellaget thriller med uventede vendinger og moralske spørsmål.
[31.01.2008]
2Rocket Science
Vellaget og lattervekkende omstamming og den første kjærligheten.
[31.01.2008]
 

Søk i skattelistene

 
 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Pondus av Frode Øverli

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Øverli. distr. strandoverli@yahoo.com