Hva gjør du nå? Og hvor mye penger tjener du EGENTLIG?

(BYLARM/Dagbladet.no): Du spiller i band. Dere har øvd, øvd og øvd, skrevet låter, kranglet, spilt på Bylarm og nå står det plutselig tre plateselskaper og to managere på døra og lokker med kontrakt, kjendisstatus og penger.
EGET SELSKAP: Askil Holm er artist og styremedlem i GramArt.

EGET SELSKAP: Askil Holm er artist og styremedlem i GramArt.
Foto: Nina Hansen

BPOP: Manager Kathrine Synnes mener det er viktig å like dem man jobber sammen med.

BPOP: Manager Kathrine Synnes mener det er viktig å like dem man jobber sammen med.
Foto: Arne V. Hoem

RÅDGIVER: Alle platekontrakter er unike, sier Tore Østby i GramArt.

RÅDGIVER: Alle platekontrakter er unike, sier Tore Østby i GramArt.
Foto: Line Loholt Levinsen

Oslo, Norge




Du aner ingenting om bransjen. Hva i all verden gjør du nå?

Det eneste som er sikkert er at man ikke må gjøre noe overilt.


Tenk deg om!
Kathrine Synnes i Bpop jobber som manager for blant annet Annie, Elvira Nikolaisen og Real Ones. Hun anbefaler nye artister om å tenke seg godt om før de inngår et samarbeid med noen.

- Det første man burde gjøre er å bli kjent med miljøet. Vite hvem som har gjort hva. Det er en del artister som er så sugne på å få hjelp at de begynner å jobbe med feil folk. Jeg har valgt å ikke jobbe med artister fordi de hadde feil folk på laget. Det kan ødelegge alt, sier Synnes til Dagbladet.no.

Hun tror mange unge artister har en oppfatning av hvordan bransjen er, som ikke nødvendigvis er riktig, og oppfordrer alle til å lese Jørn Dalchows «Hjelp, jeg er i popbransjen!». Det er veldig viktig at man har et klart definert bilde av hva man ønsker å oppnå, før man inngår noen avtaler.


Unike
- Alle artistavtaler er jo helt unike i forhold til hva artisten ønsker. Vil du jobbe i Norge eller utlandet? Trenger du penger eller trenger du studiotid? Jo mindre du har i utgangspunktet, jo mer trenger du platekontrakt, sier Synnes og legger til:

- Men hvis du tror plateselskapet skal gjøre all jobben for deg, har du bommet før du har begynt. Det eneste de kan være er en hjelpende hånd. Jobben slutter aldri og det må også være innstillingen din, sier Synnes.


Når de fleste band er i kontraktsforhandlinger med et plateselskap, tar de ofte kontakt med Grammofonartistenes Forening, GramArt.

Under årets Bylarm skal GramArt holde flere kurs om musikkbransjen. Seniorrådgiver Tore Østby har forhandlet med platebransjen om platekontrakter i ti år.


Kartlegg selskapet
Som Synnes mener han det er viktig at folk kartlegger selskapet de planlegger å jobbe med. I en avtale kan man ikke garantere suksess, men man kan i hvert fall garantere en innsats.

Men hvor mye penger ligger det egentlig i en platekontrakt?

Ifølge Østby kommer alt an på beregningsgrunnlag for royalty og hvilke kostnader selskapet kan trekke i fra.

- All synsing i mediene om hvor mye penger man sitter igjen med er som regel langt fra realiteten. For folk som ikke er trent er det veldig vanskelig å regne ut royalties. Platekontrakter er komplisert sammensatt, sier Østby.


To modeller
Han forteller at det er to modeller beregningsgrunnlaget for royalties oftest avregnes etter. I den ene modellen avregnes artistens royalties av plateselskapets utfakturerte omsetning. Hvis plateselskapet benytter seg av en ekstern distributør, forsvinner gjerne mellom 15 og 30 prosent til distribusjonsleddet.

I den andre modellen får man royalty basert på noe som kalles PPD, pris per detaljhandel, der man avregnes i forhold til det som er selskapets offisielle listepris eller den prisen platebutikkene betaler til distributøren.

- Det er utrolig viktig å se på en platekontrakt som en helhet. Det kan være mye som skal trekkes fra artistenes royalties, for eksempel innspilling av plata, videoproduksjon og tv-reklame. Normalt skal selskapet dekke de fleste andre omkostningene, men man kan aldri være sikker, sier Østby.


Joint-venture
Noen artister inngår såkalt joint venture-avtaler, der selskapet skal ha tilbakebetalt alle kostnader forbundet med utgivelsen, hvorpå overskuddet som regel deles fifty-fifty mellom artist og plateselskap. Ellers er royaltyprosenten ulik fra platekontrakt til platekontrakt.

- Nå er det mange artister som selv finansierer egne innspillinger og inngår lisensavtaler. I Norge varierer royaltyprosenten oftest mellom 20 og 25 prosent av beregningsgrunnlaget. Det finnes selvfølgelig avtaler med mindre og avtaler med mer. I artistavtaler der selskapet tilrettelegger for og finansierer innspillingen ligger som regel royaltyprosenten i Norge mellom 10 og 16 prosent. Men 10 prosent kan være bedre enn 16, det kommer som sagt an på beregningsgrunnlaget, forklarer Østby, og anbefaler alle artister til å få profesjonell bistand før man inngår slike avtaler.

Men hva sitter en artist igjen med fra en plate som koster 169 kroner?


Null
 - Det varierer veldig. Utover eventuelle forskudd er det faktisk ikke så mange artister som går i pluss i royaltyavregningene, og da blir det null, med mindre man har skrevet låtene selv. Av de som opparbeider seg royalty kan det være store skiller. Det er jo ikke platesalget som normalt er artistenes største inntektskilde. Den situasjonen vi har nå, hvor platebransjen sliter med marginale inntekter for innspilt musikk, er en situasjon artister kjenner igjen. Det er låtskriving, konsert- og eventbransjen som er mest innbringende for de fleste artister i dag, sier Østby.

Askil Holm ble kåret til Bylarmvinner i 2002. Et halvt år senere tegnet han platekontrakt med Universal. Han mener det lureste en ung artist kan gjøre, er å etablere sitt eget firma som man kan lisensiere og distribuere musikken sin gjennom.


Eget selskap
- Jeg startet eget selskap for å ha kontroll over egen backkatalog. Som artist må man tenke at det kommer en dag etter hypen og da er det smart å eie masterrettighetene selv. Man må være forsiktig og tenke karriere, ikke store forskudd. Pengene kommer når plata blir solgt. Hvis den ikke blir solgt, kommer heller ingen penger, sier Askil.

For Askil er plateselskapet viktig som promokanal. Det er viktig at de klarer å selge albumet, samtidig som man fortsatt fremstår som den artisten man er via plateselskapet.

Han er enig med Østby om at artistene må regne med at hovedinntektene kommer fra konsertvirksomhet.

- Det viktigste du gjør når du blir plateartist er å opprettholde livedelen. Jeg står på to bein, jeg er på den ene siden låtskriver og den andre siden liveartist. Hvis du er en god liveartist i 2008 kan du leve av det uten å være en storselgende plateartist, sier Askil Holm til Dagbladet.no.

Østby gjennomgår hovedelementene i typiske platekontrakter fredag kl 14:15 i So What! På Royalt Christiania Hotel i Oslo

HAR DU SPØRSMÅL OM PLATEKONTRAKT ELLER MUSIKKBRANSJE? TORE ØSTBY SVARER DEG PÅ DAGBLADET.NO.

 
Publisert torsdag 21.02.2008 kl. 13:33, oppdatert 15:57

Send inn spørsmål til nettmøtet her!

Nettmøtet er avsluttet. Les svarene fra Tore Østby nedenfor.

Joint Venture og 360-avtaler.
    Har hørt litt om disse joint-venture avtalene mellom artist og selskap. Hva er dine erfaringer eller oppfatninger av disse? Det høres jo nokså greit ut, relativt sett.

    Har du noe tro på denne 360-avtalen med et plateselskap, hvor ALT er inkludert - promotering, distribusjon, merch, giger, management osv. Er dette bare et panikktiltak for å kompensere for dalene inntekter fra platesalget?
    Jeg kan vanskelig se for meg at et plateselskap skal kunne dekke alt dette på en måte som er tilfredsstillende for artisten/bandet. iallefall om selskapet er av litt størrelse og har mange band i katalogen.
    Innsendt av: SwB
Hei SwB,

Joint venture avtaler kan være en fin løsning. Man deler da overskuddet, normalt 50/50, etter alle kostnader er tilbakebetalt (bortsett fra artistens innspillingskostnader ved lisensavtaler). Det er viktig å ha medbestemmelsesrett i form av hvor store kostnader selskapet har anledning å påføre prosjektet.

360-avtaler er ikke noe nytt. Jeg spilte selv i et band som heter Conception, som signerte en avtale med et tysk plateselskap, deres forlagsavdeling og deres merchandiseavdeling i 1993. I tillegg sendte de oss på turneer rundt i verden. Det fungerte fint, men alle avtalene var separate. Hvis man gir et selskap alle rettigheter under en avtale, er det svært viktig at de har kapasitet og et velfungerende apparat for å ivareta rettigheten og forpliktelsene dette medfører.

Det er også et stort spørsmål om i hvilken grad det er heldig for en artist å legge alle sine rettigheter - i prinsippet sin karriere - i hendene på ett selskap.

Vi forhandler og er involvert i mange avtaler som har forskjellige grader av 360, altså ikke alle artistens aktiviteter og områder, men utvalgte områder. Man må i ethvert tilfelle vurdere forholdene.

Det er viktig at slike avtaler ikke skal være kompensasjon for platebransjens sviktende inntekter. Plateselskapene er tradisjonelt de som legger mest ressurser i markedsføring av artister, og i visse tilfeller må noen ha andre inntektsmuligheter for å kunne fortsette å markedsføre artistene på tilsvarende måte. Da er det bedre at selskapet får en andel av artistens nettoinntekt på angitt område i en definert periode - forbeholdt at selskapet garanterer en investering på et nivå som balanserer et slikt forhold.

Jeg kunne ha fortsatt å fortelle om nyanser om dette, men nå må jeg desverre stikke!

Takk til deg SwB og alle andre for interessante spørsmål!

Kontakt meg gjerne gjennom GramArt, www.gramart.no

Beste hilsener,
Tore
 

Opphavsrett
    Hei!
    Ofte hører jeg om band som i prinsippet selger alle rettighetene på låtene sine til plateselskapet i det øyeblikket de signerer en kontrakt. Mange er blitt lurt her med at de aldri får vite hvor mye plata deres faktisk har solgt og dermed ikke får honorarer fra plateselskapet.
    Hvordan kan man unngå slikt som et ferskt band?
    Innsendt av: Rune
Hei Rune!

Det er kjempeviktig å få profejonell veiledning før man inngår en avtale. De kan ofte være kompliserte, og av og til kan det for et utrent øye se ut som noe betyr noe helt annet enn det faktisk gjør.

Det finnes mange avtaleformer og mange måter å løse avtaleforhold på.

Kontakt GramArt eller bruk andre profesjonelle rådgivere med spesialkunnskap i musikkbransjen.

Lykke til!
Tore
 

Plateselskaper i fremtida
    Er det ikke klart for nye modeller i forhold til opphavsrett og rettigheter, nå som nedlasting (ulovlig og litt lovlig) er så utbredt? Er det da lurt å signe med et plateselskap som jobber etter tradisjonelle, nå utdaterte metoder? Eller kan man selv tilby og selge digitale filer og fysiske produkter over nett?
    Innsendt av: Kristian
Hei Kristian!

Det er bestandig lurt å karlegge potesnielle samarbeidspartener apparat, virkemåte, politikk, resultater etc. Det kan fortsatt være lurt å signe med plateselskaper, de prøver jo å henge med i utviklingen. Men det er også flere som ønsker å prøve seg fre selv. Man kan selv tilby musikken over nett uten å ha et plateselskap i ryggen. Her kan f.eks. online aggregatører som Artspages og Phonofile hjelpe deg.

Ikke glem at plateselskapene ofte har en viktig og verdifull funsksjon i promotering og salg av musikk.

Om det er lurt å signe med et selskap eller ikke kommer an på sekskapets mulighet til å fremme din karriere, ekspertise, avtaleform og avtalevilkår.

Lykke til!
Tore

 

Kontakt fra Plateselskap
    Hei, jeg spiller i et band som har blitt kontaktet av en speider hos et av norges største plateselskap. Vi fikk et nummer etter en konsert og har snakket med vedkommende et par ganger. Noen uker senere har vi ikke hørt noe mer fra verken plateselskap eller speider. Nå er det flere måneder siden. Er dette vanlig? Hvordan bør vi tolke dette?


    Innsendt av: Tor
Hei Tor,

Det hender av og til at noen viser interesse, men så skjer det ikke noe mer. Det kan bero på mange ting, f.eks. at andre beslutningstakere i selskapet ikke deler troen på artisten, at de er i en situasjon der de må vente før de signerer nye artister etc. Det kan jo godt være at de kommer tilbake til dere etter hvert. Uansett, det skader ikke å spørre om dem hva som skjer.

Lykke til!
Tore
 

Musikk
    Hva må man gjøre for å spille inn en cd og for å få gitt den ut?
    Hvordan blir man kjent, slik at mennesker oppdager deg?
    Innsendt av:
Det er mange måter å få sin musikk innspilt på. Den teknologiske utviklingen har gitt folk mulighet til å gjøre gode hjemmeinnspillinger. Utallige muligheter av online tjenester gir deg mulighet til å få din musikk utgitt.

Det er mange måter å bli kjent på. Jeg tror på at man er bevisst på hvem man er som artist, jobber ut i fra egne idealer, jobbe hardt og målbevisst i alle ledd som artist, og ikke minst komme seg ut og spille for publikum. Søk de muligheter som finnes, skaff deg den lærdommen om det å være artist og hvordan musikkbransjen fungerer du kan (kurs, seminar, bøker), skaff kontakter, vær tilstede og ha god tolmodighet! by:Larm et godt alternativ å delta i, GramArt har mange kurs og seminarer og det finnes mange andre muligheter for nettverkbygging, skaffe seg kunnskap og vise seg fram som artist!

Stå på og lykke til!
Tore
 

Digitalutgivelser
    Heia!

    Vi tar sikte på å utgi en singel digitalt gjennom et plateselskap. Er det noen kontrakttyper som er bedre enn andre hvis man har allerede lagt ut pengene for studio, cover osv. selv før man har oppsøkt selskapet - bør man for eksempel sikte seg inn mot en form for lisensavtale?

    mvh,
    Christian
    Innsendt av: Christian Franklin
Hei Christian,

De fleste artister som har finansiert innspilling selv ønsker å inngå lisensavtaler. Dette er som regel gunstige avtaleformer som gir artistene større kontroll, flere rettigheter og bedre royalty. Man kan også dele opp territoriene og inngå flere lisensavtaler, slik at man f.eks. inngår en lisensavtale i Norge for Norden, en i Tyskland for Gas-territoriene, Japan for Sørøst Asia osv.

Det er også noen som inngår distribusjonsavtaler. Da har man høyere andel av inntekter for salg, men er oftest selv ansvarlig for å promotere og markedsføre innspillingene.

hvilke kontraktstyper som er best er vanskelig å si. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle, og man ser da ofte på hva slags kapasitet, kontakter og muligheter man har selv som eier av innspillingene.

Lykke til!

Tore
 

Distribusjonsavtale
    Hei vi er et band som skal gi ut plata på vårt eget selskap. Det ser ut som vi får distribusjons avtale med et godt etablert selskap.

    Vi har finansiert plata selv og gjør det meste av promojobben selv.

    Er det noe vi skal passe oss for, eller tenke på når vi får avtalen fra denne distributøren?

    Er det noe vi kan forhandle på i en slik avtale?

    Tusen takk for tips!
    Innsendt av: Kjartan
Hei Kjartan!

Det er som regel mye man kan forhandle på i alle avtaler. Det er viktig at dere får profesjonell bistand, slik at man ikke signerer på noe man trodde var på en annen måte.

Distribusjonsavtaler bør begrenses tidsmessig og geografisk, det bør være en klar utgivelsesgaranti, reguleringer rundt fabrikering og lagerleie, det er viktig med balanserte økonomiske bestemmelser etc etc

Ta kontakt med GramArt, så kan vi hjelpe deg videre!

Lykke til!

Tore
 

eget selskap
    Hvordan går man frem for å starte opp et eget selskap selv?
    Vi har lurt på å spille inn egenfinansiert plate for å sitte på rettighetene til musikken vår selv...
    Noen tips?


    Innsendt av: Bazooka Kjempepangsmell fra Kraken
Hei Bazooka,

Det er flere og flere artister som ønsker å finansiere og eie innspillingene sine selv. Det er ikke noe hokus pokus å starte et selskapsform. Dere må finne en selskapsform å deklarere inntekter under (snakk med regnskapsfører, likningskontor eller kontakt GramArt) og helst ha en intern avtale i mellom bandmedlemmene. Det er utrolig mange måter å operere på som selskap. Det vanligste er at man finner etablerte plateselskap, som man lisensierer innspillingen til for en periode med eventuelle geografiske avgrensninger.

Ta kontakt med GramArt så kan du få en nærmere konsultasjon. GramArt har også en rekke kurs både i skattespørsmål og hvordan drive plateselskap. Se www.gramart.no

Lykke til! Tore
 

Fresh!!!
    Er ny i detta, har laget sanger og hadde tenkt til å spille en demo i studio snart, kan studioen stjele låta ? hvordan får jeg eneretten på min side at det var jeg som laget sangen???


    Innsendt av: Tobias
Hei Torbias! Du har i utgangspunktet rettighetene så fort du fremfører en låt for andre i henhold til åndsverkloven. Det kan likevel være lurt å kunne dokumentere at man har skrevet materialet, f.eks. ved å sende en innspilling til seg selv i en forseglet konvolutt.

Det er sjeldent at studioer stjeler andresinnspillinger. Det er heldigvis heller ikke så ofte vi serklare plagiatsaker.

Eneretten til sangen er din så fort du har skapt den og fremført den for andre.

Lykke til i studio!

Beste hilsener, Tore
 

Søk i skattelistene

 

 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Rocky av Martin Kellerman

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Martin Kellerman martin_kellerman@hotmail.com