Ny Posten-logo vekker assosiasjoner ...

(Dagbladet.no): I forrige uke relanserte Posten seg med ny logo og profil. Den nye logoen er en rund kule i rødt og grått, som ifølge Postens presseskriv «er et stilisert posthorn som skal underbygge tradisjon og fornyelse». Hele ansiktsløftingen skal ifølge Dagens Næringsliv koste rundt 300 millioner kroner.

Flere har imidlertid lagt merke til at Posten-logoen, som er designet av det svenske designbyrået
Grow, likner merkverdig mye på et kjent japansk fenomen: Poké-ballen fra «Pokémon»-verdenen.
MEN LIGNER DEN IKKE PÅ NOE ...? Nå har flere påpekt likheten mellom den nye logoen og flere andre ting.

MEN LIGNER DEN IKKE PÅ NOE ...? Nå har flere påpekt likheten mellom den nye logoen og flere andre ting.
Foto: POSTEN

LIGNER 1: Den berømte Pokéballen fra «Pokemon»-franchisen.

LIGNER 1: Den berømte Pokéballen fra «Pokemon»-franchisen.
Foto: NINTENDO

LIGNER 2: Logoen til spillserien «Marathon», utviklet av «Halo»-skaperne Bungie.

LIGNER 2: Logoen til spillserien «Marathon», utviklet av «Halo»-skaperne Bungie.
Foto: BUNGIE

LIGNER 3: Den ikke helt ukjente dødsstjernen, som først dukket opp i «Star Wars»-filmen «Episode IV: Et nytt håp».

LIGNER 3: Den ikke helt ukjente dødsstjernen, som først dukket opp i «Star Wars»-filmen «Episode IV: Et nytt håp».
Foto: FRA FILMEN



- Ingen Pikachu
Spillbloggen Joystiq er et av nettstedene som har sørget for at Postens hamskifte har skaffet større internasjonal oppmerksomhet enn forventet - ikke ulikt det Hydro opplevde med sin nye logo.

I bloggen påpekes også den slående likheten til logoen til Bungie-spillserien «Marathon», og den litt mer hjemlige NRK beta-bloggen drar linjer ut i verdensrommet og til dødsstjernen i «Star Wars».

- Vi har verken blitt inspirert av «Pokémon» eller «Star Wars», men snarere hentet inspirasjon fra det gode, gamle posthornet som vi har speilet både horisontalt og vertikalt. Det har ikke vært noen Pikachu med i designprosessen, sier pressesjef Kjell S. Rakkenes til Dagbladet.no.


Pressesjefen forteller at de forventet en rekke reaksjoner på de nye logoene, både positive og negative.

- Vi har allerede sett mange kreative forsøk på å se hva logoene kan ligne på. I dag så jeg at noen hadde brukt dem for å lage nye briller til Elton John, noe jeg bare ser på som morsomt. De målingene vi har gjort på ansatte, kunder og folk i hele skandinavia viser at kombinasjonen med rødfargen og postnavnet gjør at folk ser at det er et posthorn, sier Rakkenes, og legger til: 

- Jeg ville imidlertid vært veldig bekymret om dette kom uten en debatt. Uten Pokémon og Elton-briller hadde vi vært irrelevante.

Han sier videre at den speilede logoen til Bring gir andre assosiasjoner, til «globalitet, samhandel og transport».

- Men det er klart at en designprosess er vanskelig - spesielt denne, ettersom vi må ha med mye av historikken vår. At vi ender opp med en logo som kan ligne på noe annet, er helt naturlig.

Mer enn bare frimerker
- Er det vemodig å ta farvel med det gamle posthornet, som har fulgt dere i over 300 år?

- Vi sier jo farvel til noe gammelt og hei til noe nytt. Det å forandre noe innebærer både glede og forventning, men også endel nostalgi i forhold til det gamle. Men tilbakemeldingene vi har fått i de siste dagene er positive. Spesielt når man ser de nye Posten-bilene opp mot de gamle, vises behovet vi hadde for en fornying, sier Rakkenes, som også påpeker at omprofileringen har gjort det lettere for Posten å vise mangfoldet i tjenesteutvalget:

- Vi er uendelig mye mer enn bare frimerker og a-post, og nå får vi mulighet til å vise fram bredden i vårt virke. Dette var en av hovedutfordringene i prosessen.

- Dere har også fått kritikk for å ikke velge et norsk designbyrå?

- Vi i Posten definerer Norden som vårt hjemmemarked. Vi har veldig strenge anbudsregler å forholde oss til, vi har valgt det byrået som vi mener har vært best til å løse oppdraget. Valget av design har her vært valget av den beste løsningen. Når det er sagt, har vi mange norske leverandører i merkevareprosessen - alt handler ikke bare om logoen, sier Rakkenes.

Det har ikke lykkes Dagbladet.no å innhente kommentar fra designbyrået Grow i Sverige.
 

Les også

Søk i skattelistene

 

 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Pondus av Frode Øverli

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Øverli. distr. strandoverli@yahoo.com