Ble sett av over 100 000 i helgen!

Video er ikke lenger tilgjengelig.

KLIPP 1: «Det er ikke mitt».


(Dagbladet.no): For norsk film har 2008 allerede vært et godt år, målt i antallet solgte billetter. Og nå blir det enda bedre. 
Video er ikke lenger tilgjengelig.

KLIPP 3: «Politiet undersøker».


Video er ikke lenger tilgjengelig.

KLIPP 2: «Politiet rykker frem».


De beste åpningshelgene

1. Fritt vilt II 101,564
2. Mors Elling 70,952
3. Olsenbanden jr Sølvgruvens hemmelighet 60,640
4. Elias og kongeskipet 60,567
5. Olsenbanden jr. på rocker'n 60,491
6. Elsk meg i morgen 58,454
7. Fritt vilt 55,045
8. Lange Flate Ballær II 54,583
9. Olsenbanden Jr. går under vann 54,071
10. Pitbullterje 51,745

Internasjonale filmer:
1. Harry Potter og ildbegeret 201,350
2. Istid 2 (norsk versjon) 172,107
3. Pirates of the Caribbean - At World's End 170,994
4. Harry Potter og Føniksordenen 157,975
5. Harry Potter og fangen fra Azkaban 153,182
6. Legenden om Narnia - Løven, heksa og klesskapet 148,202
7. Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest 120,957
8. Casino Royale 118,104
9. Da Vinci koden 114,037
10. Shrek 2 (norsk versjon) 110,778


NB! Tall for åpningshelg har blitt rapportert inn til Film & Kino siden 2003. Tall fra før den tid foreligger ikke.


I helgen satte nemlig «Fritt vilt 2» ny norsk rekord i antallet solgte billetter i en åpningshelg. Drøyt 101 564 nordmenn har løst inn billett i løpet av de tre første dagene.

- Vanvittig moro. Jeg tror dette viser at vi har gjort det meste rett, sier produsent Martin Sundland til Dagbladet.no.


Teppebombing
«Fritt Vilt 2» har vært markedsført i en rekke kanaler - det har vært kjørt ut trailer, teaser og filmklipp via mediene, filmen har blitt annonsert på tv og via boards, og det har vært samarbeid med brusen Battery og Burger King.

Kjetil Lismoen, redaktør i Rushprint, mener produsentene har valgt en strategi med målgruppetenkning som er relativt ny i norsk sammenheng, der man allerede på manusstadiet forsøker å kartlegge hvem som skal være målgruppen for filmen.

- De velger den samme strategien som Jørgen Storm Rosenberg gjorde med «Switch»: Å være tilstede overalt. De har teppebombet mediesfæren med ulike kampanjer, trailere, annonser og you name it. Disse tilhører en ny generasjoner produsenter som er mer fortrolige med å lansere effektivt opp mot bestemte målgrupper, sier Lismoen.


Meningsløst for smalere film
Han mener denne strategien først dukket opp i Norge rundt årtusenskiftet, og at tydelig markedsføring som dette lenge var uglesett i norsk film.

- I forhold til smalere film ville det vært meningsløst å kjøre en så massiv kampanje, for da sier man samtidig at dette er en film for alle. I forhold til sjangerfilmer for et bredt publikum ser man imidlertid at det er helt riktig, mener Lismoen.

Han har ikke sett «Fritt vilt 2» selv.

- Men jeg føler vel på en måte at jeg har gjort det likevel.


Ville ikke være beskjedne
Produsent Martin Sundland sier han ikke har oversikt over andre filmers pr-budsjetter, og mener de først og fremst har villet lage en film de er stolte av og fornøyde med selv.

- Det klarte vi, og det ville vi fortelle til folk. Vi ville ikke komme med lua i hånda og si «unnskyld, vi har laget en liten film vi håper du vil se». Vi ville at folk skulle være klar over at den. 

Også den første filmen ble godt sett på kino, av drøyt 260 000, og produsenten tror mange av helgens publikummerne er folk som så og likte eneren.

- Det er mange som har gledet seg til denne. Det har også vært kjempegøy å lese på blogger og slike ting at folk også liker filmen, og at mange til og med mener at den er bedre enn eneren, sier Sundland.


Roser Bolsø Berdal
«Fritt vilt 2» har stort sett fått terningkast fire i de store avisene, og produsenten mener det var som forventet.

- Vi har også fått femmere, blant annet i Stavanger Aftenblad, men firere er som forventet. Dette er en sjangerfilm, og det er en oppfølger, sier han.

Den fikk også terningkast fire av Dagbladets anmelder, som ga Ingrid Bolsø Berdal mye av æren for kvaliteten:

«Hadde jeg vært fjorten hadde jeg hengt en plakat av henne på veggen. Innsmurt i blod, med raseri i blikket og hagle i hand viser hun seg som Norges svar på Ellen Ripley (Sigourney Weaver, «Alien»). Rollen som Jannicke er skreddersydd for henne, og hun gir den oppskriftsmessige sjangerfilmen den kvaliteten den trenger».

 

Les også

Søk i skattelistene

 

 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Nemi av Lise Myhre

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Lise / distr. iblis@nemi.no