FERDIGSNAKKA: Agnes Ravatn er først ute i en ny serie podcaster med lydboksingler, der korte tekster leses av forfatteren, akkompagnert av spesialskrevet musikk. Foto
FERDIGSNAKKA: Agnes Ravatn er først ute i en ny serie podcaster med lydboksingler, der korte tekster leses av forfatteren, akkompagnert av spesialskrevet musikk. FotoVis mer

Agnes leser den første norske lydboksingelpodcasten

Litteratur + pop.

(RETT PÅ NETT): Om «podcasten «Ferdigsnakka» skulle blir en suksess, må det være lov å si at det neppe er tittelens fortjeneste. Eller er det bare meg som har rukket gå grundig lei dette begrepet? Er det kanskje noen metanivåer her jeg ikke har fått med meg? Uansett - podcasten fortjener en sjanse. Ferdig snakka.

Det hele startet, ifølge prosjektets nettside, med «et sukk over høytopplesningen». Mye pent kan sies om litteraturhus, litterære salonger og bibliotekkvelder med høytlesing av dikt og prosa, men det er ikke til å komme fra at det noen ganger kan være et temmelig søvndyssende opplegg å høre en forfatter eller lyriker framføre tekster fra egen produksjon. Hvorfor er det slik at man kan gå på konsert og ha det gøy eller bli berørt, mens man ofte står igjen som et langt gjesp etter en litteraturkveld, spurte Synne Øverland Knudsen, redaktør i litteraturtidsskriftet Fanfare, seg.

Det enkle svaret er selvsagt at musikk trykker på noen andre knapper enn litteraturen gjør, men det ble nok litt i enkleste laget for Knudsen & co. Den tidligere musikeren bestemte seg i stedet for å utvikle et nytt konsept, der man matcher høytlesing av korte tekster med musikk.

Vips: En ny utgivelsesplattform for lydboksingler, med Fanfare som utgiver.

Selve konseptet boksingler er på ingen måte nytt. Var det ikke i 2008 eller deromkring at Flamme forlag var ute med de første her til lands? Gyldendals Kortlest-app forsøkte å gjøre noe av det samme for kortlesing på mobile dingser.

Men her er det altså opplesing og musikk som forsøkes smeltet sammen i et podcastformat. Og, som jeg har vært innom tildligere i denne spalten, i artikler om blant annet «The Moth» og «Welcome to Night Vale», er podcast et format som egner seg utmerket for både fiksjon og historiefortelling i sin alminnelighet.

Hos «Ferdigsnakka» er forfatter Agnes Ravatn og Tord Øverland Knudsen fra The Wombats først ute.

Ravatn leser en melankolsk og morsom indre monolog fra sin dagbok, mens Knudsen lydlegger med melankolske synthpopfigurer. Det er vel min tabloide plikt å berette at Ravatn blant annet røper at hennes drømmeporno er en mann som foreleser om russisk formalisme mens han gir henne vaginalmassasje. Samspillet mellom opplesing og musikk fungerer fint. Det blir en egen suggererende rytmikk og stemning, det tilføres helt klart noen kvaliteter man ikke ville fått med en mer tradisjonell opplesing.

Så kan man selvsagt innvende at musikken er distraherende, eller at hele konseptet er en falliterkæring for litteraturen. Tekster som trenger musikkakkompagnement må jo være alt for kjedelige, eller så er forfatterne alt for dårlige til å lese høyt.

Men er det ikke strålende at noen prøver å jazze opp greiene litt, da? Nytekning om litteraturformidling ser man sannelig ikke hver dag.

Neste par ut, når podcast nummer to slippes i morgen, er Kjersti Wøien Hålands «B-sider», lydlagt av Nils Martin Larsen (Apothek, Psyence Fiction, m.m.). Deretter er det Birger Emanuelsens tur.

Ikke til forkleinelse for noen av de ovennevnte er det også såkalt «store navn» på gang: Per Petterson, Kjartan Fløgstad, Frode Grytten og Johan Harstad er påmeldt i det voksende podcastuniverset.

«Ferdigsnakka» hører du på web, eller du kan abonnere i iTunes.