Åh herregud! Jeg får platekontrakt!

Hva gjør du nå? Og hvor mye penger tjener du EGENTLIG?

(BYLARM/Dagbladet.no): Du spiller i band. Dere har øvd, øvd og øvd, skrevet låter, kranglet, spilt på Bylarm og nå står det plutselig tre plateselskaper og to managere på døra og lokker med kontrakt, kjendisstatus og penger.

Du aner ingenting om bransjen. Hva i all verden gjør du nå?

Det eneste som er sikkert er at man ikke må gjøre noe overilt.

Tenk deg om!

Kathrine Synnes i Bpop jobber som manager for blant annet Annie, Elvira Nikolaisen og Real Ones. Hun anbefaler nye artister om å tenke seg godt om før de inngår et samarbeid med noen.

- Det første man burde gjøre er å bli kjent med miljøet. Vite hvem som har gjort hva. Det er en del artister som er så sugne på å få hjelp at de begynner å jobbe med feil folk. Jeg har valgt å ikke jobbe med artister fordi de hadde feil folk på laget. Det kan ødelegge alt, sier Synnes til Dagbladet.no.

Hun tror mange unge artister har en oppfatning av hvordan bransjen er, som ikke nødvendigvis er riktig, og oppfordrer alle til å lese Jørn Dalchows «Hjelp, jeg er i popbransjen!». Det er veldig viktig at man har et klart definert bilde av hva man ønsker å oppnå, før man inngår noen avtaler.

Unike

Kaizers Orchestra spilte for norsk og internasjonal presse på Prekestolen i 2005. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- Alle artistavtaler er jo helt unike i forhold til hva artisten ønsker. Vil du jobbe i Norge eller utlandet? Trenger du penger eller trenger du studiotid? Jo mindre du har i utgangspunktet, jo mer trenger du platekontrakt, sier Synnes og legger til:

- Men hvis du tror plateselskapet skal gjøre all jobben for deg, har du bommet før du har begynt. Det eneste de kan være er en hjelpende hånd. Jobben slutter aldri og det må også være innstillingen din, sier Synnes.

Når de fleste band er i kontraktsforhandlinger med et plateselskap, tar de ofte kontakt med Grammofonartistenes Forening, GramArt.

Under årets Bylarm skal GramArt holde flere kurs om musikkbransjen. Seniorrådgiver Tore Østby har forhandlet med platebransjen om platekontrakter i ti år.

Kartlegg selskapet

Som Synnes mener han det er viktig at folk kartlegger selskapet de planlegger å jobbe med. I en avtale kan man ikke garantere suksess, men man kan i hvert fall garantere en innsats.

Men hvor mye penger ligger det egentlig i en platekontrakt?

Ifølge Østby kommer alt an på beregningsgrunnlag for royalty og hvilke kostnader selskapet kan trekke i fra.

- All synsing i mediene om hvor mye penger man sitter igjen med er som regel langt fra realiteten. For folk som ikke er trent er det veldig vanskelig å regne ut royalties. Platekontrakter er komplisert sammensatt, sier Østby.

To modeller

Han forteller at det er to modeller beregningsgrunnlaget for royalties oftest avregnes etter. I den ene modellen avregnes artistens royalties av plateselskapets utfakturerte omsetning. Hvis plateselskapet benytter seg av en ekstern distributør, forsvinner gjerne mellom 15 og 30 prosent til distribusjonsleddet.

I den andre modellen får man royalty basert på noe som kalles PPD, pris per detaljhandel, der man avregnes i forhold til det som er selskapets offisielle listepris eller den prisen platebutikkene betaler til distributøren.

- Det er utrolig viktig å se på en platekontrakt som en helhet. Det kan være mye som skal trekkes fra artistenes royalties, for eksempel innspilling av plata, videoproduksjon og tv-reklame. Normalt skal selskapet dekke de fleste andre omkostningene, men man kan aldri være sikker, sier Østby.

Joint-venture

Noen artister inngår såkalt joint venture-avtaler, der selskapet skal ha tilbakebetalt alle kostnader forbundet med utgivelsen, hvorpå overskuddet som regel deles fifty-fifty mellom artist og plateselskap. Ellers er royaltyprosenten ulik fra platekontrakt til platekontrakt.

- Nå er det mange artister som selv finansierer egne innspillinger og inngår lisensavtaler. I Norge varierer royaltyprosenten oftest mellom 20 og 25 prosent av beregningsgrunnlaget. Det finnes selvfølgelig avtaler med mindre og avtaler med mer. I artistavtaler der selskapet tilrettelegger for og finansierer innspillingen ligger som regel royaltyprosenten i Norge mellom 10 og 16 prosent. Men 10 prosent kan være bedre enn 16, det kommer som sagt an på beregningsgrunnlaget, forklarer Østby, og anbefaler alle artister til å få profesjonell bistand før man inngår slike avtaler.


Men hva sitter en artist igjen med fra en plate som koster 169 kroner?

Null

 - Det varierer veldig. Utover eventuelle forskudd er det faktisk ikke så mange artister som går i pluss i royaltyavregningene, og da blir det null, med mindre man har skrevet låtene selv. Av de som opparbeider seg royalty kan det være store skiller. Det er jo ikke platesalget som normalt er artistenes største inntektskilde. Den situasjonen vi har nå, hvor platebransjen sliter med marginale inntekter for innspilt musikk, er en situasjon artister kjenner igjen. Det er låtskriving, konsert- og eventbransjen som er mest innbringende for de fleste artister i dag, sier Østby.

Askil Holm ble kåret til Bylarmvinner i 2002. Et halvt år senere tegnet han platekontrakt med Universal. Han mener det lureste en ung artist kan gjøre, er å etablere sitt eget firma som man kan lisensiere og distribuere musikken sin gjennom.

Eget selskap

- Jeg startet eget selskap for å ha kontroll over egen backkatalog. Som artist må man tenke at det kommer en dag etter hypen og da er det smart å eie masterrettighetene selv. Man må være forsiktig og tenke karriere, ikke store forskudd. Pengene kommer når plata blir solgt. Hvis den ikke blir solgt, kommer heller ingen penger, sier Askil.

For Askil er plateselskapet viktig som promokanal. Det er viktig at de klarer å selge albumet, samtidig som man fortsatt fremstår som den artisten man er via plateselskapet.

Han er enig med Østby om at artistene må regne med at hovedinntektene kommer fra konsertvirksomhet.

- Det viktigste du gjør når du blir plateartist er å opprettholde livedelen. Jeg står på to bein, jeg er på den ene siden låtskriver og den andre siden liveartist. Hvis du er en god liveartist i 2008 kan du leve av det uten å være en storselgende plateartist, sier Askil Holm til Dagbladet.no.

Østby gjennomgår hovedelementene i typiske platekontrakter fredag kl 14:15 i So What! På Royalt Christiania Hotel i Oslo

HAR DU SPØRSMÅL OM PLATEKONTRAKT ELLER MUSIKKBRANSJE? TORE ØSTBY SVARER DEG PÅ DAGBLADET.NO.

EGET SELSKAP: Askil Holm er artist og styremedlem i GramArt.
BPOP: Manager Kathrine Synnes mener det er viktig å like dem man jobber sammen med.
RÅDGIVER: Alle platekontrakter er unike, sier Tore Østby i GramArt.