TRAILER: Her kan du se trailer på Netflix-filmen «Okja». Video: Netflix Vis mer

Filmfestivalen i Cannes

- Aktivister kan virke litt dumme

Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal gjør narr av begge sider av naturverndebatten.

CANNES (Dagbladet): I Cannes har den satiriske eventyrfabelen «Okja» høstet stor applaus — og borende spørsmål. Filmen forteller historien om en koreansk jente som fostrer opp en enorm, genmanipulert gris, for så å måtte gi den fra seg til det store selskapet som egentlig eier den. Tilda Swinton, Jake Gyllenhaal og Lily Collins står på rollelisten, og flere av skuespillerne bedyrer at kjærligheten deres til naturen var noe av grunnen til at de sa ja til prosjektet.

- Jeg vokste opp med dyr, og er fremdeles i mindretall overfor dyrene jeg omgir meg med, sier Tilda Swinton.

- «Okja» kan leses som en lærepenge. Dyr kan lære oss noe om hvordan vi bør leve, ved å vise lojalitet og tålmodighet, og bare være til stede, en følelse av hengivenhet og av å leve et enkelt liv. Når vi tilber naturen, tilber vi også det beste i menneskenaturen.

Kapitalismekritikk

Swinton sier at fortellingen også har en antikapitalistisk brodd.

- Kapitalismen finner stadig flere metoder for å få oss til å tro at vi er konsumenter snarere enn naturlige skapninger. Dette er noe vi må være på vakt mot.

Medspiller Jake Gyllenhaal sier det litt mer forsiktig.

- Filmen tar opp det gamle spørsmålet om kapitalisme satt opp mot naturressurser. Disse to er hele tiden i kamp. Alle vi som er med på denne filmen er glade i naturn og i dyr, sier han.

- Jeg tror dette er det beste tidspunktet for en film som denne på grunn av truslene mot miljøet. I mitt eget land, USA, er vi blitt satt tilbake det jeg vil anse er et par årtier på grunn av den politiske utviklingen.

Vi er lykkelige, men dyr lider

Filmskaper Bong Joon-ho ser også store fordeler ved kapitalismen.

- Vi lever i en kapitalistisk tid, og det gjør oss veldig lykkelige. Men det samme systemet forårsaker også lidelse i dette samfunnet. Dyrene er nødt til å leve med oss, i den kapitalistiske æraen.

I griper en dyrevernsorganisasjon kalt Animal Liberation Front inn mot storkapitalen som vil skille jenta og grisen. Gruppen finnes i virkeligheten, og er kjent for å jobbe ulovlig og med trusler og skremselsteknikker. Men Bong Joon-Ho angrer ikke på at han lot gruppen være med i filmen på heltinnens side.

- Jeg er så klart ikke hundre prosent enig med dem eller i taktikkene deresi, sier han.

- Jeg er imidlertid enig i målsettingen deres, som er at dyr og mennesker burde leve sammen i harmoni. Men jeg var opptatt av at aktivister ikke skulle fremstilles som perfekte mennesker. De har sine feil og de kan virke litt dumme. Men de får oss til å tenke oss om.

Paul Dano spiller den småtyranniske aktivistlederen i «Okja».

- Noe av det interessante ved filmen er at både de snille og de slemme er så intenst opptatt av saken sin at de går under, sier han.

- Vi feiler når vi hengir oss fullstendig til en sak, fordi vi bare er mennesker.

Krig om Netflix i Cannes

Fordi «Okja» er produsert av Netflix går den rett inn i en av de største debattene under årets Cannes-festival, nemlig om festivalen skal belønne filmer som er laget for strømming, eller forbli en arena for kinofilmer. Under den første visningen var det høylydt buing da Netflix-logoen rullet over skjermen. Tilda Swinton, som er medprodusent på filmen, roser imidlertid samarbeidet.

- Det er tusenvis av filmer som har vært vist her i Cannes, men som blir sett utenfor en kinosal, sier hun.

- Dette er evolusjon. Netflix har gjort denne filmen mulig, og det er jeg takknemlig for.

Bong Joon-ho, som er kjent som en kunstfilmregissør, er også svært fornøyd med samarbeidet.

- Netflix ga meg stor støtte. Budsjettet for denne filmen er betydelig. Det er uvanlig med slike filmer. Og jeg fikk stor frihet, de blandet seg aldri, og jeg ble for eksempel aldri presset til å ta hensyn til alderskategorier.

Jake Gyllenhaal skyter inn:

- Jeg synes det er en velsignelse når kunsten kan nå bare én person, for ikke å si hundre tusener, og at vi får kunstneriske uttrykk i så mange former som det kan anta. Men det er hyre viktig å ha denne diskusjonen om hvordan filmkunsten blir opplevd og distribuert, og det er viktig nettopp for å bevare den.