PÅ TUR MED SIVERT: Per Eirik Johansen (t.v.) har nå blitt manager for blant andre Sivert Høyem. Her er de to sammen i Tyskland i 2002. FOTO; ANDERS GRØNNEBERG
PÅ TUR MED SIVERT: Per Eirik Johansen (t.v.) har nå blitt manager for blant andre Sivert Høyem. Her er de to sammen i Tyskland i 2002. FOTO; ANDERS GRØNNEBERGVis mer

Angrer på kampen mot fildeling

Eks-direktør hopper av norsk platebransje.

(Dagbladet.no): Som direktør for EMI var Per Eirik Johansen (49) kanskje den flinkeste i norsk platebransje til å plukke opp nye talenter rundt årtusenskiftet. Han hjalp også artister som Lene Marlin, Madrugada og Sondre Lerche til en suksessrik karriere i utlandet.

Dessuten framstod han som en hard motstander av fildeling, og som en varm tilhenger av kopisperrer.

I dag er Johansen ute av platebransjen, og i ferd med å starte en ny karriere som manager. Han mener platebransjens kamp mot fildeling og piratkopiering har vært fånyttes. Tidligere uttalelser - som blant annet likestilte fildeling med tyveri - har han i dag et avslappet forhold til. 

- Så lenge jeg fikk lønnen min fra EMI, følte jeg det som min jobb å av og til forsvare ting jeg egentlig ikke mente. Den jobben jeg ellers gjorde for selskapet og artistene var såpass tilfredsstillende at det var helt greit, sier han.


Manageren det nye plateselskapet
49-åringen etablerte i sommer et managerselskap som har signert Sivert Høyem, og som er i ferd med å inngå avtaler med flere artister.

Han kom fra jobben som talentspeider for den nordiske avdelingen av det multinasjonale plateselskapet.

- Det mest fantastiske med å jobbe i EMI var da jeg arbeidet med å oppdage og utvikle nye artister. Nå som selskapenes inntjening har gått ned, og man skjærer ned på folk, har man ikke lenger ressursene til å drive dette arbeidet, mener han.

Johansen har - i likhet med flere profilerte bransjekolleger internasjonalt - valgt å forlate plateindustrien til fordel for manageryrket.

- Jeg tror at managerrollen har overtatt for plateselskapene som artistenes langsiktige samarbeidspartner. Sammen kan man jobbe med å finne inntekter når ikke platesalget utgjør noe økonomisk fundament, sier han.

Modellene passer ikke
Per Eirik Johansen tror nemlig at framtida for musikkbransjen er svært lys. Konsertmarkedet vokser, og det jobbes iherdig med nye modeller for hvordan man kan tjene penger på musikk.

- Som helhet har ikke musikkbransjen falt i verdi, det er det bare platedelen som har gjort. Platebransjen har ikke klart å bevege seg etter det som er markedet, man gjorde ingenting altfor lenge, og deres modeller passer ikke lenger. Det er ingen som har vunnet noen kamp ved å slåss mot ny teknologi, mener han.

- EMI var også med å starte Piracy Kills Music. Var det en feilslått kampanje?

- Hovedbudskapet i en slik kampanje, at det er en grunn til at vi har opphavsretten, er jeg jo enig i. Men hovedsaken er at en hel generasjon allerede bryter opphavsretten, og at det eneste vi kan gjøre er å finne bedre løsninger.

Kaos etter revolusjonen
Per Eirik Johansen begynte faktisk karrieren i musikkbransjen som booker og manager (og som vokalist i punkebandet Søt hævn), og på flere områder føler han at bransjen har gått tilbake til start.

- Ta banda på 80-tallet - DeLillos og Raga Rockers og alle disse. De begynte med knallhardt fokus på konsertvirksomhet, før de etter hvert gikk i studio og hadde suksess også som plateartister. Der er vi litt i dag også. Det er viktigere enn noen gang å være en god liveartist. En plateinnspilling blir et visittkort for å få folk til å se deg live, sier Johansen.

Han sier det enorme informasjonstilbudet på nettet er et fantastisk verktøy for ham som manager.

- Jeg er ekstremt optimistisk. Det har skjedd en revolusjon, og i kjølvannet av denne er det veldig kaotisk. I dag hersker det en entreprenørånd som både er sunn og spennende. Vi vet ikke hvordan bransjen kommer til å se ut om ett år eller om to år, men jeg er overbevist om at framtiden ser lys ut.

OLD SCHOOL: Johansen og askebegeret på kontoret. Vis mer
STORHETSTID: Johansen hadde også en aktiv hånd på Lene Marlins karriere. FOTO: LARS EIVIND BONES Vis mer