COLLAGE AV PORNOBLADER: Rasmus Hungnes’ collage laget av pornoblader refererer til et arkaisk geometrisk mønster som skal forestille «livets blomst». I dag, lørdag 10. september, åpner Høstutstilingen. Foto: Arve Rød
COLLAGE AV PORNOBLADER: Rasmus Hungnes’ collage laget av pornoblader refererer til et arkaisk geometrisk mønster som skal forestille «livets blomst». I dag, lørdag 10. september, åpner Høstutstilingen. Foto: Arve RødVis mer

Anmeldelse: Høstutstillingen 2016

Årets høstutstilling er som en flink, men kjedelig dame

Den er bare pen og skikkelig.

« Det meste er sagt, og det meste er vel også sett før. »

0
Høstutstillingen

Hvor

Kunstnernes Hus, Wergelandsveien 18, Oslo

Tidsrom

10. september - 9. oktober

Høstutstillingen er seg selv lik, og ligner lite annet i kunstverdenen. Og årets høstutstilling er som en veloppdragen bordkavaler som ikke finner på noen sprell.

Enkelte av oss som har vært med en stund kjenner på at det begynner å bli lovlig vrient å komme opp med noe oppriktig nytt å komme med om helheten - det meste er sagt, og det meste er vel også sett, før.

Selv nærmer jeg meg et titalls anmeldelser av det årlige høstsirkus på Kunstnernes Hus. Ser jeg tilbake på egne tekster, handler de overveiende om en utstilling som har mistet prestisje og sting siden glansdagene, men som mer og mer handler om en mulighet for både ferskinger og andre uetablerte kunstnere i alle aldre til å vise sitt arbeid i en profesjonalisert sammenheng.

PRISVINNER: Vinner av årets Høstutstillingspris Anne Guro Larsmons skulpturelle installasjon «Sympatric Speciation» er inspirert av David Cronenbergs film «Dead Ringers». Bak ses Kari Hjertholms tekstil «Spill» (til venstre) og Sunniva McAlindens maleri «Imbiss (II)». Foto: Arve Rød Vis mer

Høstutstillingens lest er en idé om et tverrsnitt av norsk kunst. Det er naturligvis på en måte uoppnåelig, så lenge de færreste av landets kunstnere med solide karrierer på gang, ser vitsen i å delta. Men «tverrsnitt» har også en mer formalistisk og streit betydning: her skal man både ha med malere, grafikere og tegnere, tekstilkunstnere, fotografer og videokunstnere, og gjerne en performance eller to også.

Så også i år. De fleste tenkelige teknikker er representert, og enda litt til. For eksempel Jørund Aase Falkenberg, som stiller med to «malerier» av bakterielt dyrket cellulose - prosessorientert økomaleri må man vel kalle dette, og noe som minnet meg litt om Andy Warhols «Oxidation Paintings» fra slutten av syttiåra.

PRESIS STUDIE: Arild Yttris kobberstikk er presise studier av kvinnenakker. Yttri har lært det grafiske håndverket gjennom sitt arbeid med sedler, pass og frimerker. Foto: Arve Rød Vis mer

Warhol var kanskje litt mer «slem» i uttrykket, hans bilder var laget ved at han pissa på kobberpigment på lerret, som så oksyderte og laget organiske, abstrakte former. Det er vel sånne saker mange ønsker å se. Forventningen er at en eller annen skal dra på med en obskøn finte eller to på Kunstnernes Hus i september, men det begynner å bli lenge siden man måtte riste av seg sjokket etter et besøk på Høstutstillingen.

Det går fredelig og pyntelig for seg på Huset i år, som i fjor og året før. Om man absolutt vil, kan man rynke på nesa over Rasmus Hungnes’ hengende collage «Uten tittel (tutti frutti)». Den er et vakkert, forseggjort mønster av sirkler, visstnok etter modell av en urgammel geometri som framstiller «livets blomst», i duse hudfarger. Ser man den bakfra blir det klart at papiret er hentet fra pornoblader - ingen sensur her - så vi har å gjøre med et tvetydig verk i beste betydning.

SØVNIG: Det går fredelig og pyntelig for seg på årets høstutstilling. Cato Lølands tekstil «Frontal» tar seg en lur. Foto: Arve Rød Vis mer

Utover det slår det meg at det er mye flinke folk her i år, på den gammeldagse måten. Arild Yttris to kobberstikk av nakkestudier for eksempel, er følsomme og imponerende presise - kanskje ikke så rart med tanke på at han har laget motiver på frimerker og Norges Banks sedler i 30 år.

Roald Sivertsen viser ferdighet på klassisk maner i sin tegning av føtter og en hare, og Geir Ytterviks maleri «Sammenkomsten» er både malerisk og fotorealistisk overbevisende håndverk.

Anne Guro Larsmon er vinner av årets Høstutstillingspris, med en skulpturell installasjon laget av stålstrenger påmontert glassfigurer som svever blankt i rommet, også et arbeid som tiltrekker i sin estetiske og materielle soliditet.

Konklusjon: Høstutstillingen av året er som en pen og skikkelig bordkavaler eller -dame som kan sitt fag, men som i lengden blir aldri så lite kjedelig å snakke med.