TERNINGKAST FIRE: «Sammen om drømmen» er et utilslørt forsøk på å sementere opprinnelsesmyten om Marcus & Martinus, skriver Dagbladets anmelder. Video: Norsk Film Distribusjon / Marcus & Martinus Vis mer

Anmeldelse: «Marcus & Martinus – Sammen om drømmen»

At det er en dårlig film er nærmest irrelevant

«Sammen om drømmen» er en fullstendig ukritisk – men like fullt sjarmerende – introduksjon til Marcus & Martinus.

FILM: «Hvordan kan dere sette en anmelder som ikke har peiling på ______ til å anmelde en film som dette??» er i dag en vanlig kommentar til filmkritikken. Kravet om at anmeldere skal ha et minstemål av kjennskap til sjangre og populærkulturelle fenomener er naturligvis ikke noe nytt, men i et medielandskap hvor kinofilm stadig oftere er å regne som spin off-produkter av større franchiser, forventes det gjerne forhåndsfølelser i tillegg til forhåndskunnskap.

« Marcus og Martinus – Sammen om drømmen »

4
Please believe the hype.

Kategori

Dokumentar

Regi

Daniel Fahre

Skuespillere

Marcus Gunnarsen, Martinus Gunnarsen, Kjell-Erik Gunnarsen, Jon F. Leiulfsrud m.fl.

20. januar 2017

Aldersgrense

Tillatt for alle

Orginaltittel

Promofilm
Dette gjelder i aller høyeste grad «Marcus & Martinus – Sammen om drømmen», som er en 80 minutter lang promofilm laget for å sementere opprinnelsesmyten til den populære artistduoen fra Trofors. Dømt ut fra tradisjonelle dokumentarkriterier er den en veldig dårlig film – den er propagandistisk, tungt parfymert med manipulerende filmmusikk og relativt uinteressert i virkeligheten den tar utgangspunkt i – men i møte med et produkt som dette er disse kriteriene langt på vei irrelevante.

Ser man filmen som et tidsbilde, er det faktisk passende at historien om disse artistene, som med et hardtarbeidende apparat i ryggen manøvrerer sin karriere rundt popmusikkens etablerte milepæler, fortelles i en film som er tilsvarende ivrig etter å dytte dem inn banddokumentarens standardscener.

Barnlig sjarm
Det faktum at det tar 50 minutter før regissør Daniel Fahre i det hele tatt gjør forsøk på å fortelle publikum hvem som er hvem av de enegedde tvillingene (det blir aldri helt klart, selv om frisyrene etter hvert blitt lettere å skille fra hverandre) tyder da også på at «Sammen om drømmen» er en film laget for fansen. Og når man ser hvor nøye planlagt og forberedt hvert trinn i karrieren til de to er, må man bare anta at de unge tilhengerne får det de vil ha.

For utenforstående er «Sammen om drømmen» en relativt sjarmerende – og beundringsverdig kortfattet – introduksjon til en duo som utvilsomt vil prege norsk underholdningsliv i lang tid framover. Og det er på alle måter beskrivende for filmopplevelsen at samtlige av høydepunktene er tilfeldige øyeblikk hvor barnas spontane reaksjoner bryter med dramaturgien og positurene de voksne rundt dem har lagt opp til.