Terningkast fem: Nasjonal tragedie møter velprøvde Hollywood-triks og en patriotisme som er skrudd opp til elleve i Peter Bergs film om bombingen av Boston Marathon i 2013.Vis mer Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «Patriots Day»

Både spekulativ og ærbødig, klisjépreget og faktabasert, klissete og rørende

«Patriots Day» er en usedvanlig effektiv og medrivende thriller, svøpt i et blodig amerikansk flagg.

FILM: Peter Bergs «Patriots Day» kan grovt sett sees på to måter, og valget av perspektiv bestemmer i stor grad hva slags filmopplevelse man vil få: Enkelte vil oppfatte den som et pompøst og usmakelig stykke propaganda som presser en nasjonal tragedie inn i en Hollywood-mal, mens andre vil se den som en usedvanlig velkomponert og medrivende underholdningsfilm basert på virkelige hendelser. Sistnevnte tilnærming innebærer høyest underholdningsfaktor, men størst utbytte av filmen får man hvis man har begge perspektivene i hodet på én gang.

« Patriots Day »

5
Film versus virkelighet

Kategori

Thriller

Regi

Peter Berg

Skuespillere

Mark Wahlberg, Michelle Monaghan, J.K. Simmons, John Goodman m.fl.

17. mars 2017

Aldersgrense

Orginaltittel

« Patriots Day »

Menneskejakt
For «problematisk» er bare fornavnet når Berg dytter den fiktive rollefiguren Tommy Saunders (Mark Wahlberg) inn i den høyst virkelige historien om bombingen av Boston Marathon i 2013. Wahlberg gjør som vanlig en upåklagelig jobb med å blåse liv i actionklisjeen han har fått i oppgave å gestalte (denne gang «temperamentsfull politimann med et stort hjerte og et dårlig kne»), og fungerer som et bindeledd mellom de mange små og store historiene filmen gjenforteller.

Den viktigste av disse er naturlig nok Boston-politiet og FBIs dramatiske jakt på gjerningsmennene Tamerlan og Dzjokhar Tsarnaev, som etter hvert eskalerer til en skjebnesvanger og usedvanlig brutal konfrontasjon i et stille boligstrøk. Det at Berg makter å forvandle denne menneskejakten – som mange publikummere kjenner utfallet av på forhånd – til en genuint nervepirrende thriller, vitner om Hollywood-håndverk på høyt nivå.

Kollisjon
Og nettopp kollisjonen mellom disse tragiske hendelsene og en regi som benytter seg av samtlige av de mest pålitelige triksene i Hollywoods verktøyskrin gjør det like umulig å redusere filmen til en virkelighetsfjern thriller som til en respektfull hyllest til Boston og bombeofrene. «Patriots Day» er både spekulativ og ærbødig, klisjépreget og faktabasert, klissete og rørende – patos-tung, pro-amerikansk propaganda og fengslende, formsikker filmunderholdning.