GOD STEMNING: Arild Andersen, Tommy Smith og Paolo Vianccia i god balladestemning på Kongsberg Jazzfestival i 2009. Fredag kommer trioens album nummer to. FOTO: TERJE MOSNES
GOD STEMNING: Arild Andersen, Tommy Smith og Paolo Vianccia i god balladestemning på Kongsberg Jazzfestival i 2009. Fredag kommer trioens album nummer to. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Ballader og bestillinger

Ballader kan være så mangt når Arild Andersen, Tommy Smith og Paolo Vinaccia setter i gang.

ALBUM: Ennå før høstens mange ECM-utgivelser er fordøyd, kommer 2014s første: «Mira» med Arild Andersen (kontrabass, elektronikk), Tommy Smith (tenorsaksofon, japansk bambusfløyte) og Paolo Vinaccia (trommer).

Albumet, trioens andre, kommer drøyt fem år etter suverene «Live at Belleville», og når ECM lar stikkord som «intensitet» og «musikkenergi» i «sjelfulle ballader og frittflytende klangutforskninger» inngå i vaskeseddelen, holder det definitivt vann.

ANDERSEN/VINACCIA/SMITH: Ballader med klo og kraft. Vis mer

«MIRA», med Andersen som hovedkomponist, er ganske riktig balladebasert. Men en ballade kan være så mangt, og i ulike tempi og med varierende grad av intensitet tar trioen tak i melodiene med en vital miks av fortellerglede og forskertrang i et samspill der rollene — melodifører, harmonilegger, klangmaker etc — aldri ligger fast lenge av gangen.

Dermed får triouttrykket aldri stivne, og når det dessuten koker mer grooveglede, «bluesbelter»-trøkk og perkusjonsanarki i bandet enn hva det kontrollerte førsteinntrykket kan antyde, blir det fort klart at «Mira» byr sin lytter mye mer enn ei fløyelsballadepute av den friksjonsfrie sorten. Og krever ditto.

« «Sidewalk Comedy» »

Trondheim Jazzorchestra & Eirik Hegdal

5

Plateselskap

MNJ/Musikklosen

I tillegg til autoritetsfyllt basspill i hele rommet mellom omhyggelig utplasserte enkelttoner og toneras står Andersen for diskret elektronisk klangfarging ved et par anledninger.

Smith avløser sitt inntrengende, ofte Garbarek-inspirerte tenorspill med å finne fram den japanske bambusfløyta shakuhachi, og i en til ham å være dempet utgave framstår Paolo Vinaccia som den intuitive mesteren av den uventede markeringen, den overrumplende pausen og den lille klangfargebiten som får øyeblikkspuslespillene til å gå opp.

JAN GUNNAR HOFF: Vellyd fra skandinavisk toppmøte. Vis mer

PIANIST/keyboardist/komponist/pedagog m.m Jan Gunnar Hoff urframførte bestillingsverket «Living» ved Bodø Jazz Open i januar 2012 og tok det inn i Rainbow Studio halvannet år seinere med bodøbesetningen intakt: Arve Henriksen (trompet, stemme), Anders Jormin (kontrabass) og Marilyn Mazur (trommer, perkusjon).

Nå er albumet her, kalt «Fly North» og med det skandinaviske toppmøtet i en så virtuos og disiplinert framføring av Hoffs inviterende, stemningsfulle melodier at skillene mellom improvisasjon og innstudert musisering til tider utviskes.

« «Sidewalk Comedy» »

Trondheim Jazzorchestra & Eirik Hegdal

5

Plateselskap

MNJ/Musikklosen

Dét behøver i seg selv ikke være negativt, og tvers igjennom «Fly North» er graden av vellyd og perfeksjon i alle ledd — eksempelvis Hoffs bruk av synther som klangbakgrunner — en imponerende oppvisning i musikerhåndverk.

Men perfeksjonen kan også skape en følelse av utilnærmelighet og avstand, og jeg må innrømme at jeg i enkelte forløp griper meg selv i å lytte mer som en beundrende betrakter av en strøken verkframføring enn som en medrevet passasjer på en «bare her og nå»-reise. Kanskje ville et røffere konsertopptak ha tjent Hoffs musikk bedre enn et plettfritt studioopptak, kanskje ikke, men uansett skal ikke det beste få være det godes fiende (eller var det omvendt?), så spenn gjerne beltene og fly nordover med denne besetningen. Det blir garantert mye å glede seg over på turen, okke som.

TJO & EIRIK HEGDAL: Dypt alvor, stor moro. Vis mer

EN annen festivalurframføring, Trondheim Jazzorkesters «Sidewalk Comedy» fra Vossa Jazz 2011, har også avfødt et studioalbum, og etter at vinylutgaven ble revet bort på seinsommeren, er cd'en nå på plass.

Den skarpe 10-musikerutgaven av TJO serverer dette slengkysset fra swing/kabaretjazzens hurraperiode med kløkt, humor og en god dose moderne friblåsing som stilistisk forlengelse/kontrast, og låtene, hyppigst signert bandleder/produsent Eirik Hegdal, bassist Ole Morten Vågan og pianist Maria Kannegaard, står seg fortsatt like viltert godt som de gjorde på Fraktgodsen, Voss, i palmehelga for snart tre år siden.

« «Sidewalk Comedy» »

Trondheim Jazzorchestra & Eirik Hegdal

5

Plateselskap

MNJ/Musikklosen