Befruktede eggs menneskeverd

GENTEKNOLOGI: I Dagbladet 8. juni påstår min filosofikollega Jens Saugstad at «påstanden om at befruktede egg er formål i seg selv - har menneskeverd - er omtrent like kontraintuitiv som at mor Nille er en sten.»Saugstad er Kant-forsker. En av verdens mest kjente Kant-forskere er professor Otfried Höffe. I boken Medizin ohne Ethik? (2002) skriver han om terapeutisk kloning. Slik kloning innebærer at man tar livet av et befruktet egg. Dette, hevder Höffe, er «klart en instrumentalisering av menneskelivet». Sagt med andre ord: Det befruktede egget brukes som et rent middel. Videre mener han, med utgangspunkt i Kants moralfilosofi, at befruktede egg «er i en elementær forstand frie og selvlovgivende». Dermed har de menneskeverd.

SPØRSMÅLET ER ikke her hvem som har rett - hva nå det skulle bety i filosofien. Poenget er at høyst oppegående filosofer akkurat som «Lønning synes altså å mene at befruktede egg åpenbart har menneskeverd», som Saugstad formulerer det. Så mor Nille-analogien må han dra lenger på landet med. Jeg tar da forbehold om at også Höffe viser en «svak etisk forståelse» og snubler i en «moralfilosofisk misforståelse», og dermed ender opp med en «forvirret motstand», for å låne tre underholdende retoriske uttrykk fra Saugstad.

VI UTFORDRES av Saugstad til å velge «mellom enten å redde et befruktet egg eller et spedbarn ut av en brennende bygning». Hva om problemstillingen var «enten redde et spedbarn eller Saugstad»? En rendyrket nyttefilosof (utilitarist) ville kunne resonnere som følger: «Spedbarnet har hele livet foran seg, og for alt vi vet kan det vokse opp og bli en fremragende kreft- eller stamcelleforsker som vil redde millioner av liv og spare hundretusener for sykdom og store lidelser. Så det er ingen tvil om hvem vi bør redde».Dette betyr ikke at Saugstad mangler menneskeverd. Men beklageligvis for ham gis spedbarnet her «forkjørsrett». Beklageligvis for det befruktede egget vil vi velge å redde spedbarnet.