Blomstrende originalt

Utfordrende film med lag på lag av fantasi og virkelighet.

FILM: Det finnes utallige eksempler på hvor vanskelig det er å lage film av ei bok. Ekstra utfordrende blir det når boka handler om å samle på orkideer. Men sett oppfinnsomme Spike Jonze på jobben, mannen bak kreative rockvideoer og surrealistiske «Being John Malkovich», og voilà: En vellykket «Adaption».

Men filmen som krever mye av seeren: Intens konsentrasjon og vilje til å utviske skillet mellom fiksjon og virkelighet. Egentlig er det en «metafilm»; en film om å lage film, og i dette tilfellet om å lage akkurat denne filmen.

Hovedperson er manusforfatteren Charlie Kaufman (som også skrev manuset til «Being John Malkovich»), her spilt av Nicolas Cage. Han har påtatt seg å omskrive boka «The Orchid Thief» av The New Yorker-journalisten Susan Orlean (Meryl Streep), til et filmmanus. Han har de beste forsetter om å gjøre dette pent og uspekulativt, men blir øyeblikkelig rammet av skrivevegring. Boka handler stort sett bare om den pasjonerte orkidésamleren John Laroche (Chris Cooper), en tannløs einstøing som drar inn i sumpene sammen med Floridas Seminole-indianere på jakt etter fredete eksemplarer. Filmen beveger seg fram og tilbake i tid, mellom Charlie som svetter over skrivemaskinen og Susans møter med orkidésamleren i Florida.

Irriterende til stede er også Charlies tvillingbror Donald (også Nicolas Cage), en enklere og mer handlingsorientert type som også vil skrive filmmanus - men actionvarianten om seriemordere og biljakter. Han har ikke brorens oppheng på seriøsitet og kunstnerisk integritet, og hans plutselige suksess står i kontrast til Charlies skrivesperre.

Til slutt inngår de et samarbeid, og manuset - og selve filmen - tar en voldsom Hollywood-vending som innbefatter alle kommersielle elementer av dop og drap, ekle kryp og forbuden frukt. Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen her, men filmen er et så utradisjonelt og selvreflekterende Hollywood-produkt, at bare det er verdt en kinokveld.