«DAGSREVYEN»: Fra venstre: Nyhetsankere Viggo Johansen, Nina Owing, Ingerid Stenvold, Atle Bjurstrøm, Ingvild Bryn, Jon Gelius avbildet i nytt studio til 26,8 millioner kroner i juni 2015. Foto: Ole Kaland / NRK
«DAGSREVYEN»: Fra venstre: Nyhetsankere Viggo Johansen, Nina Owing, Ingerid Stenvold, Atle Bjurstrøm, Ingvild Bryn, Jon Gelius avbildet i nytt studio til 26,8 millioner kroner i juni 2015. Foto: Ole Kaland / NRKVis mer

Seertall Dagsrevyen

Brukte 26 mill. på «nye Dagsrevyen», men unge seere rømmer flaggskipet - tallene har stupt 70 prosent siden 2001

Til tross for at NRKs flaggskip har som uttalt mål å rekruttere yngre seere, viser tall Dagbladet har fått tilgang til at 90 prosent av publikummet er over 40 år.

(Dagbladet): - Dette er skremmende tall isolert sett. Hvis tallene stemmer så vitner det om at NRK går glipp av en veldig viktig seergruppe, sier Kampanje-redaktør og medieekspert Knut-Kristian Hauger til Dagbladet.

Hver kveld klokka 19 serverer NRKs journalistiske flaggskip, «Dagsrevyen», nyheter fra Norge og verden til hundretusenvis av nordmenn.

Sendingen er Norges desidert største nyhetssending, men pondus og tyngde til tross, som med resten av tv- og mediebransjen har også «Dagsrevyen» møtt på utfordringer de siste åra, bekrefter NRKs nyhetssjef Stein Bjøntegård.

- Ikke overraskende

- Det er ikke overraskende at den lineære tv-tittinga går ned. Vi er derimot overrasket over hvor lenge vi har holdt seertallet så langt oppe som vi fortsatt gjør. Vi vet at folk har et helt annet tilbud og muligheter nå, sier han til Dagbladet.

- REALISTISK: Nyhetssjef Stein Bjøntegård i NRK, sier det ikke er overraskende at 90 prosent av Dagsrevyen-seerne er over 40 år. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Det er helt klart en bekymring at tv-titting blir eldre. Gjennomsnittsseeren av Dagsrevyen ligger på rundt 60 år, sier han.

Tiltak ble imidlertid iverksatt for å bøte på prognosene om synkende seeroppslutning, særlig blant de yngre generasjonene. For over ett år siden, 18. juni 2015, presenterte prosjektgruppen «Nye Dagsrevyen» resultatet av lang tids hardt arbeid.

Dagsrevyen var fornyet og effektivisert, og studio- og regirom bygget om for moderne nyhetsproduksjon. Dagsrevyen skulle også tilstrebe bruk av yngre kilder for å bli mer relevante for unge seere, men ett år seinere er lite forandret.

- Ikke for P3-sjiktet

- Vi dempet nok frafallet, men vi må være realistiske. Vi kan ikke lage Dagsrevyen for P3-sjiktet når vi vet at de ikke ser lineær-tv i det hele tatt. «Dagsrevyen» må bygge på kjerneseeren, men forsøke å dra snittalderen litt ned, sier Bjøntegård.

Til sammen ble 26,8 millioner lisenskroner brukt på å oppgradere studio, ifølge tall Dagbladet har fått tilsendt fra NRK. 200.000 gikk til elektronikaduoen Röyksopp for arbeidet med ny kjenningsmelodi, skriver Medier24.

Med moderniseringsprosjektet «Nye Dagsrevyen» skulle altså Norges nyhetsflaggskip holde på de eldre seerne, og rekruttere de yngre generasjonene.

Men har de klart det?

- Jeg tror det er vanskelig å hente inn den unge tv-generasjonen tilbake til Dagsrevyen ved hjelp av design og kul musikk. Det løpet er kjørt, sier Knut-Kristian Hauger i Kampanje.

Stuper 70 prosent

Seertall Dagbladet har fått tilgang til fra NRKs analyseavdeling viser at det er dem langt over 40 år som trekkes mot Dagsrevyen (se faktaboks).

I tidsperioden fra lanseringsdatoen av «Nye Dagsrevyen» i juni i fjor, og helt fram til slutten av september i år, hadde Dagsrevyen 647 000 seere i snitt. 49 prosent (318 000) er over 65 år. 9,5 prosent (61 000) under 40 år.

Dagbladet har også tatt stikkprøver med utgangspunkt i tre uker på høsten i 2001, 2011, 2015 og 2016. På 15 år viser tallene en nedgang på 70 prosent for seere under 40 år.

- Ikke soviet-tv

Nyhetssjef Stein Bjøntegård mener fortsatt at 26,8 millioner kroner til modernisering var verdt det.

- For å være relevante kan vi ikke se ut som gammel soviet-tv og det er avgjørende at vi ser moderne ut. «Dagsrevyen» er Rolls-Royce-modellen vår og skal fortsette å være det, sier han.

- 90 prosent av seerne til Dagsrevyen er over 40 år. Hva tenker du om det?

- Det er ikke en utvikling jeg liker, men er man realistisk, vet man hvordan sine egne barn har det. Vi kan være så relevante vi vil, men de styrer tilbudet etter sin egen tid. Hadde vi derimot bare hatt tv og radio å lene oss på, hadde jeg vært veldig bekymret i dag, sier Bjøntegård og sikter til NRKs store satsing på digitalt innhold.

- Er du enig i at dette er skremmende?

- Nei, vår gjennomsnittsalder har alltid vært høy. Eldre tar også i bruk andre medier ved siden av tven, men det vil alltid være behov for et leirbål. Samtidig må vi være relevante nok, sier Bjøntegård.

- Fremoverlente

For de yngre seerne er det sosiale medier, og særlig You Tube som gjelder. Daglig leder for Norges største You Tube-nettverk, Nordic Screens, Nils Ketil Andresen, samler eierne av populære You Tube-kanaler.

Hver dag strømmes Nordic Screens «influencere» en million ganger, forteller Andresen. Seerne er hovedsaklig mellom 15 og 35 år.

- De lineære produktene vil nok bare bli eldre og eldre, og det er vanskelig å unngå. Skal NRK og Dagsrevyen lykkes med rekrutteringen i denne aldersgruppen må det foregå idet ikke-lineære universet, sier Andresen.

- Kan de lykkes?

- Jeg har ikke tro på at de medievanene man lærer seg som ung endres. De nye mediene har en overlegenhet i at man kan få tilgang når man vil, og det venner de seg til. Sånn er det, sier Andresen.