HARDCORE FANS: Filmen «Iron Sky» hadde et budsjett på 56,8 millioner kroner. Nesten 7 millioner kom fra fansen, før noen hadde sett resultatet. Her er fra venstre rollefigurene Klaus Adler (Götz Otto), Vivian Wagner (Peta Sergeant), Renate Richter (Julia Dietze), USAs forsvarsminister (Michael Cullen), USAs President (Stephanie Paul). Foto: Euforia/Blind Spot
HARDCORE FANS: Filmen «Iron Sky» hadde et budsjett på 56,8 millioner kroner. Nesten 7 millioner kom fra fansen, før noen hadde sett resultatet. Her er fra venstre rollefigurene Klaus Adler (Götz Otto), Vivian Wagner (Peta Sergeant), Renate Richter (Julia Dietze), USAs forsvarsminister (Michael Cullen), USAs President (Stephanie Paul). Foto: Euforia/Blind SpotVis mer

Brukte sparepengene på finsk fiksjonsfilm

Nå har det nye kulturfenomenet «crowdfunding» nådd Norge.

(Dagbladet): Fansen til den kinoaktuelle science-fiction-komedien «Iron Sky» har hatt innflytelse både på innholdet og finaniseringen av filmen.

Gjennom såkalt crowdfunding har utenforstående kunnet investere sine egne penger i filmen slik at den skulle nå sitt budsjett på 56,8 millioner kroner.

Mesteparten av budsjettet har blitt dekket på tradisjonelle måter, men hele 6,8 millioner kroner kommer fra såkalt crowdfunding fra fans som har investert i filmen mot forskjellige gjenytelser.

Investerte 5 000 euro Blant filmens fans som har vært med å støttet opp av egen lomme er 32-årige Chris Martin Meyer fra Samnanger i Hordaland.

- Jeg visste ikke så mye om crowdfunding før denne filmen. Men det virket troverdig, og jeg liker denne typen film, sier Meyer til Dagbladet.

TILHENGER: Christer Falck har tiltro til crowdfunding, og er selv involvert i det norske nettstedet New Jelly. Foto: Lars EIvind Bones /Dagbladet Vis mer

Etter å ha oppdaget muligheten til å både kunne være med å påvirke og å støtte opp økonomisk, bestemte han seg for å investere 5 000 euro, tilsvarende omtrent 38 000 kroner.

Til gjengjeld har han blitt invitert til forskjellige arrangementer, eksempelvis presentasjonen av filmen i Cannes i fjor.

En del av filmen Også Federico Piergentili (38), bosatt i Asker, og Torstein Dybdahl (33) fra Trondheim er blant «Iron Sky»-investorene. De har begge investert 1 000 euro, ca 7 500 norske kroner, og får DVD-en tilsendt i posten og navnet sitt i filmens rulletekst.

Men det er ikke det som gjorde at Dybdahl investerte 1 000 euro i «Iron Sky».

- Jeg likte konseptet til filmen. Dessuten ville jeg være med på å vise at crowdfunding kan fungere også her. Det har vært mest en amerikansk greie, og har ikke vært særlig vanlig i Europa, sier Dybdahl.

INVESTOR: Chris Martin Meyer (32) fra Samnanger i Hordaland investerte 5 000 euro i «Iron Sky». Foto: Privat Vis mer

- Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke satte mer penger i filmen, sier han.

60 000 kroner Crowdfunding er allerede godt etablert i USA, noe blant annet nettstedet Kickstarter siden oppstarten i 2009 har bidratt til.

Den norske regissøren Line Halvorsen har fått midler gjennom det amerikanske nettstedet, og var med det blant de første i Norge til å benytte seg av crowdfunding.

Dokumentaren hennes «Living Without Money» dro inn hele 10 242 amerikanske dollar, rundt 60 000 kroner, i mars 2011 til dvd-utgivelse. 

- Særlig to ting er fint med crowdfunding. Det første er jo pengene, men i tillegg kommer markedsføringsbiten. Ryktet om prosjektet ditt spres til et interessert publikum, sier Halvorsen.

INVESTOR: Torstein Dybdahl (33) fra Trondheim investerte 1 000 euro, ca 7 500 norske kroner i «Iron Sky». Foto: Privat Vis mer

Men til tross for at regissøren har gjort seg positiv erfaring med konseptet, er hun ikke helt sikker på om hun vil anbefale andre aktører å benytte seg av det.

- Jo, jeg vil nok det, men det er viktig å være klar over at det innebærer mye arbeid. Det er fint som et supplement til de støtteordningene som finnes, og heldigvis har vi gode ordninger i Norge.

- Må vite mer I januar i fjor ble også et norsk crowdfunding-nettsted kalt New Jelly etablert. Initiativtaker er Jacob Berg Thomassen, men også Thomas Seltzer og Christer Falck er involvert i selskapet.

Sistnevnte tok i bruk forretningsmodellen i håp om å utgi det Morgenbladet og Falck Forlag kåret til norgeshistoriens 100 beste plater på vinyl.

- Det er et under at crowdfunding ikke er stort i Norge. Det er en utrolig genial måte å få teste ut potensialet til produktet på, og enkelt og bra økonomisk - du har muligheten til å ta saken i egne hender, uten å være avhengig av bakmenn, sier Falck.

INVESTOR: Federico Piergentili (38) fra Argentina, bosatt i Asker, investerte 1 000 euro, ca 7 500 norske kroner i «Iron Sky». Foto: Privat Vis mer

Direktør i Arts & business, Øyvind Stålsett, tror ikke crowdfunding er godt nok etablert i Norge til at det vil slå gjennom ennå.

- Det har vokst fram et par nettsteder i Skandinavia som fungerer, og det er absolutt ting på gang. Jeg er litt usikker på om det vil slå gjennom, om det appellerer til den norske måten å jobbe og å tenke på. Dessuten er nok ikke behovet i Norge så stort som i andre land med tanke på økonomien. Men for lite kjennskap er det viktigste elementet her, sier Stålsett.

Det er Falck enig i:

- Jeg har snakket med flere oppegående mennesker i platebransjen som ikke kjenner til konseptet. Vi er skeptiske til nye ting, og trenger mer kunnskap om det.