ANNE AASHEIM: Dagbladets sjefredaktør. Foto: EVEN BAST / DAGBLADET
ANNE AASHEIM: Dagbladets sjefredaktør. Foto: EVEN BAST / DAGBLADETVis mer

Dagbladet satser i tøffe tider

Legger om hovedavis og fredagsmagasin.

(Dagbladet.no): Tøffe tider til tross - i månedsskiftet mars-april vil Dagbladet presentere en revitalisert papiravis, med ytterligere vekt på bærebjelkene kultur og debatt.

Mer moderne
Samtidig vil leserne få oppleve en mer moderne nyhetsformidling, varsler sjefredaktør Anne Aasheim:

- Vi skal skape flater og rom som er eksklusive for papir. Vi vil gi fordypning - en kilde til økt kunnskap, samtidig som vi holder leseren oppdatert på de viktigste nyhetssakene. Vi skal bli bedre og tydeligere, fortsetter redaktøren.

Avishusets stolte magasintradisjoner vil også bli videreført: Dagbladet FREDAG endres nemlig i samme periode. Målet er å skape et større, bredere og mer tilgjengelig magasin - samtidig som man ivaretar særegenhetene.

- Ambisjonen er å gi leserne den gode helgefølelsen. Gi aktualitet, inspirasjon og oppdatering - enten du skal på byen eller sitte foran peisen hjemme i stua. Helga begynner med FREDAG. Enten du bor i by eller bygd, sier kultur- og magasinredaktør Jane Throndsen.

Økt pris
Men revitalisering og produktendring koster: Avisas løssalgspris økes til 15 kroner på hverdager og 20 kroner i helgene.

Klubbleder Turid Næss ønsker endringene velkommen.

- Vi tror produktutviklingen vil bli meget bra og være verdt hver eneste krone. Man tar selvfølgelig en risiko når man øker prisen - men vi gleder oss til å se det nye Dagbladet fiks ferdig, sier Næss.

Også sjefredaktøren gleder seg.

- Vi har stor tro på at leserne som er opptatt av kvalitet er villige til å betale noe ekstra for et bedre innhold, sier Anne Aasheim.

JANE THRONDSEN: Dagbladets kultur- og magasinredaktør. Foto: AGNETE BRUN / DAGBLADET Vis mer