DN BEKLAGER: Saken «Klagemuren» innehold flere feilaktige framstillinger, innrømmer DN-redaktør Amund Djuve. Foto: Merete Skogrand / Dagbladet
DN BEKLAGER: Saken «Klagemuren» innehold flere feilaktige framstillinger, innrømmer DN-redaktør Amund Djuve. Foto: Merete Skogrand / DagbladetVis mer

Dagens Næringsliv innrømmer plagiat, sitatfusk og fabrikkerte kilder

Sjefredaktøren beklager . Journalisten som innrømmet fusket er ferdig i avisen. - Jeg kjenner ikke til Dagens Næringsliv, sier professor som er «intervjua» i saken.

(Dagbladet): Dagens Næringsliv fjernet mandag formiddag en artikkel fra sine nettsider etter å ha innrømmet at saken inneholder fusk, plagiat og fabrikkerte kilder.

Den sto på trykk som en fleresiders reportasje i lørdagens utgave av avisa under tittelen «Klagemuren». 

Artikkelen inneholder kopiert materiale fra andre medier, trykket uten kildehenvisning.

DNs sjefredaktør innrømmer og beklager fusket i en melding på DNs nettsider.

DN - Vi beklager sterkt
«I artikkelen «Klagemuren» som ble publisert i DN Magasinet lørdag 25. juli, er flere beskrivelser og sitater tilsynelatende innhentet av DNs reporter i virkeligheten hentet fra en artikkel i magasinet The New Yorker uten at vi har oppgitt magasinet som kilde», skriver sjefredaktør Amund Djuve.

I saken gir Dagens Næringsliv inntrykk av å ha snakket med en rekke personer om overdreven klagevirksomhet sommerstid. Realiteten er at avisa har kopiert og oversatt sitater fra The New Yorker, innrømmer sjefredaktøren i avisa. 

DN-«intervjua» professor: - Kjenner ikke til DN I saken er også den anerkjente journalistikkprofessoren og forfatteren Todd Gitlin ved Columbia University tilsynelatende intervjua.

Han forteller til Dagbladet han aldri har snakket med den norske avisa.

- Jeg husker jeg ga sitatene til New York Times. Jeg har ikke gjentatt dem i noe nylig intervju med Dagens Næringsliv. Jeg kjenner ikke til denne avisa, skriver han i epost til Dagbladet. 

Gitlin kommer imidlertid ikke til å forfølge saken.

- Det ser ut til at skaden er påført New York Times, ikke meg selv. Hvis de har sitert meg ved å oversette det jeg sa til New York Times, så har ikke jeg personlig noen juridisk sak. Men slik plagiering er uansett alltid negativt for journalistikken, skriver journalistikkprofessoren.
  PFU-sjefen: - Slikt gjør man bare ikke Generalsekretær i Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum sier dette vil skade troverdigheten til Dagens Næringsliv. 

- Dette er svært alvorlig. Slikt gjør man bare ikke. Og husk at dette er ikke bare kopiering og plagiering, men også fabrikkering. Det er minst like ille! Det er å lure leseren, sier hun og sikter til flere oppdiktede kilder som brukes i DNs sak. 

Norske medier ble varsla om DNs plagiat etter Twitter-meldinger fra Øistein Refseth. Det er David Sedaris som i teksten «Standing By», tilgjengelig på newyorker.com, som har lagt grunnlaget for en håndfull sitater, poenger og situasjoner i DNs reportasje.

- Er du sjokkert over DN?

- Ja, dette er svært lite representativt for DN slik jeg kjenner dem. Dette skader forholdet mellom redaksjonen og leseren, man vet kanskje ikke helt hvordan, men sunn fornuft tilsier at det er til skade. Mediene lever til syvende og sist av troverdigheten sin, sier Løken Stavrum.
  Dagbladet valgte i helga å fjerne et innlegg fra en ekstern blogger, etter beskyldninger om plagiat. 
- Er dette et økende problem?

- Det tror jeg ikke, men vi bør ikke ha flere slike saker i norsk presse nå, sier hun. 

«Flyvertinner som fiser i kabinen, og telefonselgere som skriker «fuck you» til kunden. Foran enhver forulempet sommerkunde står en kundebehandler som drømmer om hevn» åpner saken i avisa, en åttesiders hovedsak i DNs populære lørdagsmagasin. 

Reporter innrømmet plagiat Flyvertinnene i saken har ikke snakket med Dagens Næringsliv, men til The New Yorker. Også en rekke andre «intervjuer» i saken er kopiert og oversatt fra The New Yorker, og gjengitt som tilsynelatende norske personer, opplevelser og erfaringer. 

- Den ene av de to reporterne som skrev saken har innrømmet at flere sitater er hentet direkte fra The New Yorker, uten at kilden er oppgitt. Dette er selvfølgelig uakseptabelt, i strid med alle retningslinjer, og noe Dagens Næringsliv tar svært alvorlig, sier Djuve til Medier24

Reportasjen er skrevet av Daniel G. Butenschøn og Anne Flæte. Det er Butenschøn som har innrømmet sitatjukset. 
- Journalisten som har gjort dette, sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen for å  begynne i ny jobb. Han vil ikke ha flere saker på trykk i Dagens Næringsliv, fortsetter Djuve. 

- Jeg har gjort en stor feil, og beklager det sterkt. Jeg har sitert en annen skribent og lagt ordene i munnen på egne kilder. Dette er ene og alene på min kappe og ikke den andre artikkelforfatterens, skriver Butenschøn i en sms til Medier24. 

Butenschøn er nestleder i SKUP-styret. 

Dagbladet har uten hell forsøkt å kontakte Amund Djuve, Daniel Butenschøn og Anne Flæte mandag formiddag.