STUNT: 
«Fearless Girl»-statuen som konfronterer den gamle «Charging Bull»-statuen i New York, er et markedsføringsstunt for å øke kvinneandelen i styrerommene i amerikanske konsern, skrev artikkelforfatteren . Foto: AFP / NTB Scanpix
STUNT: «Fearless Girl»-statuen som konfronterer den gamle «Charging Bull»-statuen i New York, er et markedsføringsstunt for å øke kvinneandelen i styrerommene i amerikanske konsern, skrev artikkelforfatteren . Foto: AFP / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Kulturradikalismen

De kulturradikale som kapitalismens nyttige idioter

Et skoleeksempel på kunstnerne som kapitalens nyttige idioter, kan være Bjarne Melgaard.

Meninger

I et innlegg i Dagbladet 12. april har Gunnar Hauk Gjengset kommentert min artikkel om okseskupturen på Wall Street i New York, der jeg blant annet hevder at kulturradikalismen har beredt grunnen for den økonomiske liberalismen. Med henvisning til blant annet Wikipedia, mener han at dette ikke kan være riktig, og at jeg «bør slutte å slenge dritt til alle som er litt mindre reaksjonære enn han selv er.»

KUNSTHISTORIKER: Tommy Sørbø. Vis mer

Til Gjengseths orientering er jeg imidlertid ikke den første til å belyse denne sammenhengen. I over tretti år har temaet vært debattert. Her er noen navn og boktitler: Christopher Lasch i «Seg selv nok» (1986), Trond Berg Eriksen i «Briste eller bære» (1990), Fredrik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen i «Kritik af den negative oppbyggelighed» (2005).

Svært sentral er også Arne Johan Vetlesens artikkel «Nyliberalismen – en revolusjon for å konsolidere kapitalismen» i Agora nr. 1, 2011

Her viser han til hvordan nyliberalismen fikk overraskende drahjelp av kulturradikalere som mer eller mindre hadde forlatt sin kapitalismekritikk til fordel for en kritikk rettet mot alle forhold i samfunnet som kunne legge bånd på individets hemningsløse selvutfoldelse.

Et skoleeksempel på kunstnerne som kapitalens nyttige idioter, kan være Bjarne Melgaard. Jeg vil råde Gjengseth til å ta en tur i hovedkvarteret til Den Norske Bank i Bjørvika, og se på Melgaards utsmykking. Hvor overskridende, antikapitalistisk og kulturradikal tror han Den Norske Banks offisielle fuck og faen-frise egentlig er?

Gjengseth må gjerne kalle meg reaksjonær fordi jeg er kritisk til turbokapitalismen på Wall Street, og fordi jeg tillater meg å sette spørsmålstegn ved de kulturradikales selvforståelse, slik den kommer til uttrykk i den nye skulpturen av jenta på Wall Street. Men da må jeg også få lov til å tjuvlåne et knep fra den kulturradikale kanon han så pietetsfullt forvalter, nemlig å avsløre min motparts selvironi som et forsøk på å dekke over egen utilstrekkelighet. I ingressen til innlegget sitt skriver Gjengseth: «Jeg er nok for naiv og ukulturell til å kunne se sammenhengen.» Nettopp!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook