Terningkast tre: På tross av fine bilder og en imponerende rolleliste, er det vanskelig å engasjere seg i «Kong: Skull Island».Vis ... Vis merVis m... Vis mer

Anmeldelse: «Kong: Skull Island»

Den beste King Kong-filmen på flere tiår – uten at det sier så mye

King Kong-rebooten «Skull Island» er en pen og sympatisk blockbuster som det er vanskelig å engasjere seg i.

FILM: Lenge verserte det rykter om at det egentlige monsteret i «Kong: Skull Island» ikke var King Kong, men et visst annet forvokst beist med med lang fartstid på kinolerretet. Også den Looney Tunes-inspirerte åpningsscenen, hvor en amerikansk og en japansk soldat jager hverandre rundt en stillehavsøy under andre verdenskrig, synes å hinte om dette, men i likhet med så mye annet i «Skull Island» følges disse hintene aldri opp.

« Kong: Skull Island »

3
Monster Mash.

Kategori

Action, eventyr

Regi

Jordan Vogt-Roberts

Skuespillere

Tom Hiddleston, Brie Larson, Samuel L. Jackson, John Goodman m.fl.

10. mars 2017

Aldersgrense

Orginaltittel

« Kong: Skull Island »

Pen
Resten av filmen utspiller seg i 1973, og følger en gruppe soldater og vitenskapsmenn (John Goodman, Brie Larson, Tom Hiddleston med flere – alle på karismatisk autopilot) som utforsker den vakre øya i jakt på dens grufulle hemmelighet. På et visuelt plan er da også «Skull Island» en veldig pen film, med en rekke smakfulle tablåer hvor imponerende spesialeffekter filtreres gjennom flammer, gass og lyset fra en truende, ubarmhjertig sol.

Stort mer enn som så er det imidlertid ikke å hente. Jordan Vogt-Roberts har laget en film full av kompetente blockbusterscener – fra brukbar CGI-action til humoristiske avstikkere fra John C. Reilly – som på tross av store mengder tidskolorerende rock på lydsporet aldri smelter sammen til en engasjerende filmfortelling. Selv til en amerikansk spesialeffektfilm å være er dette påfallende enkel moro, og etter et underlig antiklimatisk oppgjør i tredje akt, fisler filmen ut i et franchisebyggende «fortsettelse følger…».

Uengasjerende
«Skull Island» er nemlig den andre filmen i Legendary Entertainments «MonsterVerse», som oppstod med Gareth Edwards' «Godzilla» i 2014, og fortsetter med «Godzilla: King of the Monsters» i 2019 og «Godzilla vs. King Kong» i 2020. I likhet med mange superheltfilmer har den derfor en struktur som minner mer om sesongavslutningen av en TV-serie enn om en spillefilm. Med andre ord kan alle som måtte mene at «Skull Island» er en lite tilfredsstillende filmopplevelse slå seg til ro med at alt – forhåpentligvis – vil få sin forklaring om to – eller i alle fall tre – år.