TRAILER:  «Your Name» er historien om Taki og Mitsuha som knyttes sammen av felles drømmer og en mystisk tusenårskomet. Dagbladets anmelder gir den terningkast fire. Video: Arthaus Norge Vis mer

Anmeldelse: «Your Name»

Den fjerde mest innbringende filmen i Japan noensinne

Den animerte kjærlighetshistorien «Your Name» er en velkonstruert og erkejapansk kassasuksess.

FILM: Da anime fikk sitt store gjennombrudd i Vesten på 80-tallet, var det kombinasjonen av ekstrem vold, bisarr sex og dystopisk science fiction som utgjorde hovedattraksjonen. Tre tiår senere handler den japanske animasjonens appell til det vestlige publikummet derimot mer om å tilfredsstille emosjonelle og sentimentale lengsler så obskøne at de får tidligere generasjoners appetitt på sex og vold til å framstå som direkte tekkelig i forhold. Og man finner få bedre eksempler på dette enn Makoto Shinkais kassasuksess «Your Name».

« Your Name »

4
Siamesiske drømmer.

Kategori

Animasjon, romantikk, eventyr, science fiction, komedie

Regi

Makoto Shinkai

Skuespillere

(Japanske stemmer) Ryûnosuke Kamiki, Mone Kamishiraishi, Ryô Narita, Aoi Yuki m.fl.

28. april 2017

Aldersgrense

6 år

Orginaltittel

« Kimi no na wa »

Komet
Forestill deg en Maria Gripe-fortelling svøpt i en moderne japansk popballade – en seig og klissete komposisjon med et uimotståelig refreng og underlig blottstillende tekster, framført av et av de utbyttbare boybandene som til enhver tid beleirer hitlistene i soloppgangens land – og du har «Your Name» i et nøtteskall.

Hovedpersonenene er Taki og Mitsuha, to unge mennesker hvis lengsel etter kjærlighet og tilhørighet trosser fysikkens lover, og hvis skjebner knyttes sammen på tvers av tid og rom takket være en komet som passerer jorda hvert 1200 år. Filmen er like deler komedie, science fiction og romanse, og dermed kan den også sees som et slags tverrsnitt av japansk populærkultur slik den ser ut i hjemlandet, snarere enn slik den vanligvis eksporteres til Vesten.

Kapitulasjon
«Your Name» er den fjerde mest innbringende filmen i Japan noensinne, kun slått av «Titanic», «Frozen» og «Chihiro og heksene», men sett med vestlige øyne framstår Shinkai som en betraktelig mer anonym stemme enn Hayao Miyazaki og de andre Ghibli-regissørene. Dette skyldes ikke minst figurdesignen, som framstår som mer enn en smule generisk. Og når filmen i siste akt nøster alle sine tråder sammen er det med en kalkulert sentimentalitet av typen man kapitulerer for enten man vil eller ikke.

Helt på tampen får vi også øyeblikk av vaskekte filmpoesi, men på dette tidspunktet har «Your Name» for lengst definert seg selv som et klassisk eksempel på den typen hyperkompetente og synergivennlige underholdningsprodukter som den japanske kulturindustrien er bygget på.