I STØTET: Skambankt. Foto: Foto : Sigurd Fandango/Dagbladet
I STØTET: Skambankt. Foto: Foto : Sigurd Fandango/DagbladetVis mer

Den nye vinen

Les Bylarm-anmeldelsene!

Skambankt (norsk på norsk, Sentrum Scene): Det er tydelig at Terje Winterstø har klart å overføre rutinen fra Kaizers Orchestra til hjertebarnet Skambankt. Et litt famlende kjellerband med fint leketøy er blitt et selvsikkert og veloljet rockmaskineri. De eldre, mer slagordsorienterte punktilløpene står fint til bandets mer dynamiske låter fra sisteskiva. Skambankt kan fort bli et av landets viktigste norskspråklige rockband.

Torgrim Øyre

El Caco (gyngerock, Sentrum Scene): El Caco beviste for et nærmest fullsatt Sentrum Scene at materialet fra den glimrende sisteskiva «Heat» også gjør jobben live. Smellvakre «13000» og singelen «Heat, Heat» er briljante tilskudd til Lillestrøm-bandets gyngende konsertrepertoar. Frontmann Osas velartikulerte melodilinjer legger seg perfekt over bandets bredbeinte riff. Trioformatets begrensninger til tross, El Caco tilfører luft og tyngde der det behøves.

«
»

Hvor

Tilskuere

Torgrim Øyre

Pony The Pirate (stadionindie, Dagbladet-teltet Annex): Arcade Fire-kodene knekkes stadig her hjemme. Urørt-vinnerne treffer denne tidsånden lovlig seint, men også klokkerent. Koringer hvor alle sju bandmedlemmer bidrar er et uvurderlig element. Småskrikete, bunnsolid indierock med sterke melodier og utilslørte stadionfakter. Best: et gjennomarbeidet og ferdiglydende låtmateriale. Dette bandet vet hva de holder på med.

«
»

Hvor

Tilskuere

Sven Ove Bakke

Gammalgrass (musikalsk galskap, Folkets Hus): Stian Carstensen (banjo/trekkspill/pedal steel), Ola Kvernberg (fele) og Andreas Amundsen (kontrabass) sto nok for den rareste og mest lekne konserten under Bylarm. Trioen skapte en usannsynlig, men herlig miks av bluegradd, gammaldans og bygderevy - mer verbal og musikalsk humor, improvisert og tullespilt, men med den finessen glimrende musikere råder over og med imponerende allsang på Farmers Market-klassikeren «Moss fisk og sexleketøy». At det går an!

«
»

Hvor