JOSEPH CONRAD: I den intense, visuelt sugende tegneserien «Mørkets hjerte» har hovedpersonen Marlow fått forfatteren Joseph Conrads trekk.
JOSEPH CONRAD: I den intense, visuelt sugende tegneserien «Mørkets hjerte» har hovedpersonen Marlow fått forfatteren Joseph Conrads trekk.Vis mer

Denne boka er en seier for seriekunsten

Møte med døden i Kongo.

ANMELDELSE (tegneserie): I 1889 tok Joseph Conrad jobb som kaptein på en elvebåt og reiste ned den legendariske Kongo-floden. Ti år seinere brukte han opplevelsene derfra som grunnlag for sin novelle «Mørkets hjerte».

Boka er i all sin knappe perfeksjonisme blitt en av litteraturens klassikere, tolket og analysert opp og i mente.

Den er blitt utlagt som et krasst angrep på vestlig kolonialisme, men også - særlig fra afrikansk hold - tolket som en tendensiøs skildring av den lokale befolkningen.

To ganger er den oversatt til norsk, av Sigurd Hoel og Bjørg Hawthorn. Orson Welles drømte hele livet om å lage film av romanen, og Francis Ford Coppola brukte den som reisefører når han lagde sitt Vietnam-epos «Apocalypse Now!» (1979).

Illustrert klassiker
Nå foreligger den som tegneserieroman, utgitt i en eksklusiv serie omarbeidelser av litterære verker. Prosjektet kan minne om den fantastiske serien «Illustrerte Klassikere», som ga unge tegneserielesere i etterkrigsgenerasjonen et unikt overblikk over verdenslitteraturen.

Serien lever fortsatt, som omarbeidede nyutgivelser på engelsk, og i en eksklusiv, innbundet komplett utgave på norsk.

Men mye har skjedd på seriefronten siden 1950-tallet. «Illustrerte Klassikere» gjengav samvittighetsfullt handlingen i bøkene, men manglet den kunstneriske ambisjonen som preger en utgivelse som «Mørkets hjerte». Boka omformer ikke bare teksten til en illustrert fortelling, den byr samtidig på en fortolkning av innholdet.

Galskap i jungelen
«Mørkets hjerte» handler om kaptein Marlow, som forteller om sitt inntrykk av ferden til Afrikas indre, først og fremst om hans møte med handelsmannen Kurtz, som ligger døende på en forlatt handelsutpost. Hans virksomhet som siviliasjonens agent i det fremmede har ribbet ham for all moral, han er en syk mann, mentalt og fysisk, som har blottlagt sine mest brutale, grådige og heslige sider i konfrontasjon med det ville og ukjente.

Den kenyansk/svenske kunstneren Catherine Anyango skildrer reisen til dette innerste menneskelige mørket i halvt utviskede gråtoner, som en surrealistisk visjon. Det uvirkelige trer fram som et slør over jungelnaturen. Manusforfatter David Zane Mairowitz har latt Conrad selv være hovedperson og fletter sitater fra forfatterens dagbok inn i den litterære teksten. Hovedtemaet er ikke kolonialismens brutalitet, men kapteinens konfrontasjon med sine egne demoner.

Et mareritt
Møtet med den døende Kurtz blir en rystende konfrontasjon med et menneske som har gått av hengslene. Men Marlow klarer ikke avfeie Kurtz som en forrykt gærning. Han forsøker å forstå ham, og må dermed gå tett innpå de mest mørklagte mulighetene i sitt eget sinn. Reisen blir et eksistensielt mareritt, en innsikt i menneskesinnets svarteste gruveganger.

Boka er både vakker og skremmende. Den er en seier for seriekunsten, et eksempel på at en sterk tekst avføder inspirasjonen til et verk som står støtt på sine egne, i dette tilfellet skjelvende føtter.

« «Mørkets hjerte» »

Joseph Conrad, Catherine Anyango, David Zane Mairowitz

Boka gjenspeiler en suveren teknikk, som i grensesprengende boksider gjenspeiler angst, eventyr og nysgjerrighet i konfrontasjonen med Conrads grenseland mellom forsonende løgn og gruoppvekkende, ugjenkallelig sannhet.