Denne reklamen vant årets Gullfisken

«Pappajente» fikk prisen for beste reklamefilm.

(Dagbladet): I kveld gikk Stian Blipp på scenen på Chateau Neuf for å lede utdelingen av Gullfisken - den tradisjonsrike prisen til den beste reklamefilmen i året som er gått.

For kort tid siden ble vinneren kåra og det var SAS sin reklamefilm «Pappajente» som stakk av med seieren og tittelen årets best likte reklamefilm i 2013.

Det er firmaet DBB som har produsert reklamefilmen for SAS.

Gullfisken Gjennom fjoråret har en jury bestående av annonsører og reklamebyråer plukket ut en nominert for hver måned.

Det er TV 2-seerne som i kveld bestemmer hvem som blir årets gullfisk.

- Selv er jeg blant dem som blir veldig påvirket av tv-reklame. Jeg tror det samme skal skje i virkeligheten, og blir like skuffa hver gang jeg er på Coop og ikke får skravle med Petter Northug, sier Blipp til Dagbladet, en snau time før teppefall.

Som små kortfilmer Han mener det vanskelig å plukke favoritter blant de tolv nominerte.

- De er alle kule, og eksempler på hvor langt tv-reklame er dratt i Norge. Alle framstår som nydelige, små kortfilmer. Før var reklamefilmene helt enkle, nå er de nærmest Hollywood-produksjoner, sier Blipp.

Ikke mindre enn halvparten av de nominerte filmene kommer fra byrået Try/Apt, som ledes av den kjente reklamemakeren Kjetil Try.

Det var også de som vant prisen i fjor - da for «Bønder i byen», en reklame for Felleskjøpet.

Fly og mat Tidligere, minneverdige gullfiskvinnere er Norsk Tippings filmer om verdalingen som sitter og ser opptak av lottotrekninga på video og filmen om amatørfotballaget Tufte som leier inn Peter Schmeichel til å vokte buret; Rema 1000s film om guttungen som ikke legger fingrene i mellom når han skal formidle at gullfisken (!) «Doffen» har daua, og Netcoms forviklingskomedier av noen reklamefilmer med utgangspunkt i fenomenet lommeringing.

I år er det reklamefilmer for både flyselskaper og margarinprodukter, kabel tv-selskaper og burgerkjeder blant de nominerte. Det er også en holdningsskapende film fra Statens Vegvesen. Du kan se alle de tolv nominerte her.

Sendinga starter på TV 2 klokka 21.40.

Synger OL-låta Årets show - det 21. i rekken - har ironisk nok ingen reklamepauser, men tradisjonen tro blir det en rekke parodier på kjente reklamer. Showet skal åpnes av fjorårets programledere Sigrid Bonde Tusvik og Odd- Magnus Williamson, og avsluttes av Stian Blipps versjon av den mye omtalte OL-låta «The Best of Us».

- Siden det er TV 2 som viser OL synes jeg det er rett og rimelig at vi får lage den offisielle låta. Det vi gjør er å følge opp The Best of Us - for de var jo inne på noe - men likevel gjøre det på en annen måte, sier Stian Blipp hemmelighetsfullt.

Blant de seriøse artistene som skal opptre, er Alfred Hall, Charlotte Qvale, Skambankt og Sigrid Raabe.

I fjor hadde Gullfisken hele 846 000 seere.