Det er makt i

Roar Røise har TV, PC, video og telefon. Det var de eneste våpnene han brukte for å tvinge TV3 i kne.

Han ville ha TV-kanalen til å stoppe visningen av en rå, voldelig serie i beste barne-TV-tid. Før han satte inn støtet hadde Kristelig Kringkastingslag og Redd Barna meldt pass.

TV3 var ikke villige til å stoppe serien «Xena». Det var jo bare «eventyr og fiksjon».

Røise ble opprørt etter å ha sett halshogging med sverd i nærbilde på TV3 klokka 18.15 en ettermiddag. Han så ti bestialske drap i løpet av en halv time med heltinnen, som er kjent for å ikke vise nåde.

Nok et brev til TV3 vil ikke hjelpe, tenkte Røise, og brukte erfaringene sine fra næringslivet da han la slagplanen. Han konkluderte med at det mest effektive ville være å ramme TV|3 på pengepungen. Derfor kontaktet han annonsørene.

Plutselig spilte han på lag med giganter som Coca-Cola, Lilleborg, Norsk Tipping, Pepsico, Tine, SEA (Saba Mölnlycke), Kodak, Nestlé, Braathens, Nidar og NKL (Forbrukersamvirket). Disse annonsørene, og flere til, ville ha seg frabedt å bli forbundet med voldelig TV-underholdning for barn.

Det tar år å bygge opp en merkevare, men alt kan rives ned på meget kort tid.

To uker etter at Røise startet sin brevaksjon til annonsørene, ringte TV3s salgssjef ham med følgende beskjed:

- Nå kan du avblåse aksjonen din! Vi har fjernet «Xena» fra sendeplanen.

Et vellykket lite grasrotopprør som også kan brukes i andre sammenhenger. Røise har feiret en seier til siden han tvang TV3 i kne.

Nå selger verken Esso, Statoil eller Shell de mest voldelige tegneseriene fra sine bensinstasjoner. Det er et resultat av at ildsjelen fra Nøtterøy viste dem innholdet i seriene som ble solgt sammen med bamsemums, Solo og potetgull ved bensinpumpene deres. Egentlig var Røise bare ute etter å få en aldersgrense på bladene, men da oljeselskapene fikk se hva de solgte, fjernet de tegneseriene fra bladhyllene.

- Jeg har ikke barn selv, men registrerer likevel at leken er blitt voldeligere. Barn er som små kopimaskiner. Det som kommer inn i hodene deres, kommer ut igjen, i en eller annen form. Det må vi ta på alvor, sier Roar Røise.

Nå skal han kjempe mot voldelige dataspill...