TØFF DAME: Ingeborg Sundrehagen Raustøl spiller Mia Holt i krimserien «Elven»
. fOTO: TV3
TØFF DAME: Ingeborg Sundrehagen Raustøl spiller Mia Holt i krimserien «Elven» . fOTO: TV3Vis mer

Dette er ikke serien som vil lokke innflyttere til Nord-Norge

Ny krimserie starter uhyggelig, og fortsetter i bekmørke.

TV-ANMELDELSE: Masse flotte naturbilder til tross - «Elven» er ikke en serie som vil få innflytterne til å strømme til småsteder i Nord-Norge. Selv ikke når Thomas Hayes avtjener førstegangstjenesten der.

TV3s nye, norske krimserie starter uhyggelig, og fortsetter i bekmørke: En mystisk mann i vadestøvler fisker avkappede kroppsdeler opp fra ei mørk elv. Deretter følger barnedrap, prostitusjon, og skumle koblinger mellom lokalt politi og militær etterretning.

« Elven »

4
Nordnorsk noir

Beskrivelse

Ny krimserie

Premieredato

16.03 kl 21.30

Kanal

TV3

Storpolitikk

Hayes har sørget for mye forhåndsomtale til serien, som er hans første siden han takket for seg i «Skam». Scenen der han gjør entré ved å gå ut av en buss og se seg over skuldra, er kanskje en aldri så liten homage til NRK-serien.

Men sorry jenter, rekrutt Wildhagen gjør ikke mye ut av seg i de første episodene. Våre helter er politimannen Thomas Lønnhøiden (Espen Reboli Bjerke) og Wildhagens troppsjef, Mia Holt (Ingeborg Sundrehagen Raustøl).

Han er innflytteren fra Oslo som heller følger egne innskytelser enn påbud fra overordnede (hørt den før?), mens hun er soldaten som slites mellom egne ambisjoner og en gryende mistanke om at alt ikke er som det skal i militærleiren.

Ei heller utenfor. Et lyssky samarbeid er i ferd med å spore av. I bakgrunnen lurer forholdet til Russland, og forsvarsministerens sparekniv.

Dobbeltmoral

Det muligens storpolitiske plottet brytes mot lokale relasjoner. I Djupelv har alle bindinger til alle, også innflytteren. En læstadianerfamilie står midt i dramaet, og Ánne Mággá Wigelius skinner i rollen som Grace, en ibsensk kvinneskikkelse som klandrer hele lokalsamfunnet for datterens tragiske skjebne. Skyld, skam og dobbeltmoral!

NY SERIE: - Ikke mye pusegutt her, sier Thomas Hayes om den nye rollen i TV-serien «Elven». Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Litt by og land-konflikt blir det også, som alltid i en serie om ytterste norske utkant. Hva gjør egentlig Lønnhøiden i Djupelv, han som er så klisjé-urban at han starter dagen med espresso? (Folk gjør det på bygda også, men her er det en åpenbar karaktermarkør.)

«Korfor ble ikke du bare i Oslo? Eller gikk dem lei av dæ der også?» smeller det fra kollegaen hans i andre episode.

Ikke alt er så troverdig: Ei sky jente på rømmen bestemmer seg plutselig for å gå inn i en mørk låve, der det åpenbart er folk. Et barnelik dukker opp innpakket i plast, og politiet er usikre på om de skal tro det har skjedd noe ulovlig.

Herreklubb

Fra de to første episodene kan plottet gå i mange retninger. Noen av dem friske, andre ikke. Noen er veldig gjenkjennelige:

«Elven» ser ut til å bli enda en brutal krimserie om en modig kvinne og en ustoppelig mann, som avdekker kjipe konspirasjoner i herreklubben Grei.

Det er også nok en norsk serie som er så engstelig for at vi ikke skal forstå konspirasjonen at den kveler en del av spenningen i gjentakelser og overtydeligheter: Blikk som sier nøyaktig det samme som opptil flere replikker. Og replikker som viser fram sentrale relasjoner, men som virker totalt malplasserte. Heftig bruk av skumle trommer og bilder av frostroser, istapper og skog i tussmørke skaper uhygge, men ikke så høy puls.

Spenningen står og faller på hvor bredt anlagt krimplottet viser seg å være, og hvor komplekse relasjonene får lov til å bli.

Anmeldelsen er basert på de to første episodene.