Dingsen som kan snu Hollywood på hodet

Filmbransjen håper på iPhone-effekten.

Les også
Jan Omdahl kommenterer: Er dette den perfekte dingsen?

(Dagbladet.no): Kan iPhone bli like viktig for film- og tv-bransjen som iPoden var for musikkindustrien? Det er spørsmålet både Hollywood og norske videoprodusenter stiller seg for tida.

I dag lanseres mobiltelefonen i USA, og håpet er at den kommer på det norske markedet mot slutten av året.

- Jeg vil gjerne prøve en iPhone først, men jeg håper jo at den blir et ypperlig verktøy for visning av særlig kortfilmer og tv-serier. Langfilmen er litt mer vanskelig. Man har nok fortsatt et stykke fram før man har teknologi til å vise filmer på en tilfredsstillende måte gjennom en telefon, sier Kenneth Korstad Langås, utviklingsleder i Norsk filminstitutt, til Dagbladet.no.

Frir til Hollywood

Den første reklamefilmen for iPhone - som inneholder en rekke klassiske filmklipp - ble vist under Oscar-utdelingen tidligere i år. At Apple valgte seg filmbransjens største festaften var neppe tilfeldig (se video i bunnen av saken).

Jobs og Apple har nemlig tatt stadige frierturer til de store studioene i Hollywood etter at iPhone-planene ble annonsert i januar i år. Apple-sjefen er avhengig av at innhold blir gjort tilgjengelig om forbrukerne skal få fullt utbytte av multimedia-funksjonene iPhone tilbyr.

Blant annet skal telefonen komme med en egen YouTube-spiller innebygd, og videoene skal kunne lastes ned med mobilens wifi-funksjon.

ET IKON: Iphone er ikke bare for teknoentuiastene - også underholdningsindustrien håper telefonen vil bli en gullgruve for dem i årene som kommer. Foto: SCANPIX/AP Vis mer

Norge har lenge vært langt framme i utviklingen når det gjelder videoinnhold på mobilen, men i USA har det vært mer problematisk med mobilvideoer. John Smelzer i Fox Interactive Media mener at mobiltelefonene generelt har vært for vanskelig å bruke, mens bransjen har vært for skeptisk til utradisjonelle plattformer.

- Til nå har video vært veldig beskyttet. Samtidig er det helt annerledes på nettet. Alle elektroniske nyvinninger som kan gi den samme opplevelsen som nettet er bra, fordi det hjelper oss å nå et stort publikum, sier han.

Ønsker underholdning

Utviklingssjef Gunnar Garfors i NRK er ikke nødvendigvis enig i at mobiltelefonene som allerede eksisterer er for kompliserte.

- Men forhåpentlig kan iPhone presse på for at Apples konkurrenter også vil levere enda mer brukervennlige løsninger på videofronten, sier han til Dagbladet.no.

Undersøkelser NRK har foretatt viser at flest bruker videofunksjonen på mobilen for å oppdatere seg om nyheter og sport.

- Men suksessen vi hadde med blant annet Rubenmann viser at flere også ønsker seg underholdning, sier Garfors.

Forholdet surnet

Det er etterspørselen etter mer underholdning Jobs håper å dra nytte av. Mange så Apple som musikkbransjens redning da iTunes og iPoden ble lansert, og lenge var forholdet mellom de to partene rosenrødt.

Men etterhvert surnet det. Apple begynte å klage over musikkbransjens kopibeskyttelser, mens musikkbransjen innså at de ikke tjente så mye penger på iTunes Music Store som de hadde håpet.

Ifølge New York Times er det derfor flere i filmbransjen som er varsomme overfor Jobs\' tilnærminger. Store studioer som Warner Brothers og 20th Century Fox nekter å gi filmer til iPhone med mindre Apple kan gi garantier for pris og for kopibeskyttelser.

- De som leverer innhold vil alltid se etter nye formidlingskanaler. Håpet er at man også klarer å finne en forretningsmodell som gjør at de som leverer innhold også kan få litt igjen for det, sier Langås i Norsk filminstitutt.

Endrer estetikken?

Han håper å relansere Filmarkivet.no med åpne standarder i løpet av året, slik at de også kan tilby filmer og kortfilmer til blant andre plattformer enn Windows, deriblant også iPhone.

Korstad ser imidlertid for seg at iPhone også kan få konsekvenser for filmestetikken generelt.

- Man kan lett se for seg at mange reklame- og musikkvideoskapere kommer til å tilpasse seg mobilformatet i sine verk. Samtidig finnes det mange eksempler på at filmskapere lar seg inspirere av estetikken i for eksempel musikkvideoene. Om iPhone og den nye måten å se video på kommer til å gjøre noe med selve filmuttrykket synes jeg kanskje er det mest spennende, sier Langås.

  • Om mange i filmindustrien ser med spenning på iPhone, får de foreløpig ikke lov til å bruke den selv. Variety rapporterer at it-avdelingene i blant annet HBO og Warner Bros. nekter sine ansatte å bytte ut sin Blackberry fordi de mener iPhones sikkerhetssystem er for dårlig.



Les også
Jan Omdahl kommenterer: Er dette den perfekte dingsen?

FRIR TIL HOLLYWOOD: Apple-sjef Steve Jobs.
MER UNDERHOLDNING: Harald Eias Rubenmann er ett eksempel på et underholdningskonsept som fungerer på mobiltelefonen.
IKKE PÅ IPHONE?: Flere studioer - blant dem 20th Century Fox som lager «The Simpsons Movie» - er forsiktige i sin omgang med Apple.
ENKLERE MOBILER?: Utviklingssjef Gunnar Garfors i NRK håper Apple kan presse konkurrentene.