SAMARBEIDER OM UTSTILLING: Dronning Sonja og Magne Furuholmen åpner utstillingen Texture i Grieghallen. Utstillingen består av verker som de to har samarbeidet om, samt individuelle arbeider. Dette er et samarbeidsverk. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
SAMARBEIDER OM UTSTILLING: Dronning Sonja og Magne Furuholmen åpner utstillingen Texture i Grieghallen. Utstillingen består av verker som de to har samarbeidet om, samt individuelle arbeider. Dette er et samarbeidsverk. Foto: Eivind Senneset, DagbladetVis mer

Dronning Sonja og Magne Furuholmen viser sitt felles kunstprosjekt. Vi har anmeldt utstillingen

Prisverdig prosjekt.

BERGEN (Dagbladet): Selv om Dronning Sonja, Magne Furuholmen og Lars Saabye Christensens signaturer vanligvis knyttes til andre felter enn billedkunsten, er trioen etter hvert forbundet med de visuelle virkemidlene.

Dronning Sonjas presentasjon av sin kunstsamling på Henie Onstad-senteret for en del år siden, vitnet både om innsikt i og engasjement for det samtidige, norske maleriet.

Da det ble kjent at hun også prøvde å praktisere sider ved grafikkens register, vakte dette selvsagt nysgjerrighet.

Drevne veivisere

Med kyndig assistanse fra drevne veivisere som Kjell Nupen og Ørnulf Opdahl ble den kongelige elevens kontaktflate mot trykkerienes verkstedsmetoder etablert. Et miljø som – kanskje særlig – avdøde Nupen var fortrolig med. Sørlendingen ble vel i mangt en mentor for såvel dronningen som medutstiller Magne Furuholmen, og har posthumt en særlig betydelig posisjon innenfor sin generasjons grafikere.

SAMARBEID: Verket i forgrunnen er et av Dronning Sonja og Magne Furuholmens samarbeidsverk. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet  Vis mer

At en egen pris fra i fjor ble knyttet til den da nylig bortgåtte kunstneren, er bare ett tegn på det.

Hovedprisen for i år – som ble utdelt i forbindelse med åpningen i Bergen – gikk til Tauba Auerbach fra USA.

I hennes arbeider tar grafikken ut sitt potensial i tredimensjonal retning med både dekorativ repetisjon og suggererende linjeløp. Hun er for øvrig en multimediakunstner, som ikke skiller mellom «artists books» og andre objekter der digital offset blir brukt på en konseptuell underfundig og visuelt virksom måte.

Auerbachs bidrag i Grieghallen er ikke omfangsrikt, men favner flere aspekter i sine små størrelser.

Den internasjonale juryen – med den afroamerikanske skulptøren/grafikeeren Martin Puryear som frontfigur – har hatt 21 kandidater å forholde seg til, men kom fram til en markant prisvinner.

Solo og duo

Dronning Sonja og Magne Furuholmen åpner utstillingen Texture i Grieghallen. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet Vis mer

Grunnlaget for Dronning Sonjas grafiske bilder sies å være hennes ivrige bruk av kamera ute i naturen. Serien med engangstrykk der hun kombinerer litografi og monografi, framkaller også slike assosiasjoner.

En reise til Svalbard skal ha vært utslagsgivende for et råmateriale som bearbeidet på et kjent grafisk verksted i New York. Behandlingen der har tilført disse bildene et dynamisk anstrøk i spillet mellom lysvirkninger, skiftende skyggespill og abstraherte fjellformasjoner. Både bearbeiding og blikk tyder på at opphavskvinnen var på hjemmebane i dobbelt forstand når det gjelder – særlig et par trykk – i denne billedkvartetten. Der salget skal subsidiere framtidige priser fra det fond som bærer hennes navn.

Dronning Sonja og Magne Furuholmen åpner utstillingen Texture i Grieghallen. De fire verkene til venstre er Furuholmens. De to til hø¸yre er fellesarbeider. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet Vis mer

At hun også har latt seg utfordre av Magne Furuholmen til å gå løs på svære formater i et duospill, tyder på god kjemi mellom de to. Men parhestene har også her vært «akkompagnert» av et «ensemble» med dyktige håndverkere.

Kontrastene er til dels iøynefallende mellom typografisk tydelighet og kameraøyets evne til å fokusere detaljrikt.

Ta bare forskjellen mellom Dronning Sonjas spinkle greinverk som synes å gå til grunne i de svarthvite omgivelsene, og Furuholmens språklige struktur i innvendig oppløsning. Visuelle varselsignaler i stoffet gjennom felles teknisk register i dyptrykk/etsning.

Lars Saabye Christensens ord i den velutstyrte boka fra forlaget press, gir mening også i denne sammengen:

”Det som presses så tungt

at det mister sin egen vekt

og letter med lysets langsomhet”