OMSTRIDT: Norsk Tippings by:Larm-reklame for «KongKasino».
OMSTRIDT: Norsk Tippings by:Larm-reklame for «KongKasino».Vis mer

«Du ser trøtt ut. Skal jeg holde puppene dine?»

Feminister raser mot reklamekampanje, og krever den fjernet. Norsk Tipping forstår at mange føler seg støtt.

(Dagbladet): Norsk Tippings nye kampanje for spillet nettspillet «KingKasino» vekker harme. 

Under overskriften «How to get lucky» gis det forslag på sjekketriks på tech-konferansen, i kebabkøa og på vei hjem fra byen. 

 «Du får min software til å bli hardware» og «Du ser trøtt ut. Skal jeg holde puppene dine?» er blant forslagene Norsk Tipping har til sine mannlige sjekkere.

Brosjyren avsluttes med «Uhell i kjærlighet, hell i spill» med en underforstått oppfordring til at dersom ikke sjekkereplikkene skulle hjelpe med dametekket, så finnes alltid «KongKasino» fra Norsk Tipping.

Kampanjen brukes i forbindelse med by:Larm i Oslo denne uka, hvor Norsk Tipping er sponsor.

- Trekk driten En rekke kvinnesaksforkjempere Dagbladet har snakket med mener Norsk Tipping bommer grovt med kampanjen. 

- Først og fremst så er den ikke spesielt morsom. For det andre spiller den på noen situasjoner antagelig samtlige jenter ville sett på som ubehagelige. Å spørre jenter om å følge de hjem i taxikøen og om de skal ta på puppene fremstår som ubehagelig, sier Charlotte Myrbråten som er journalist og skribent i blant annet Klassekampen.

Hun mener Norsk Tipping må trekke kampanjen.

- Ja, det er en dårlig kampanje, der spilling og tilgang til kvinners kropp kobles på en uheldig måte. Det er 8. mars på søndag, håper Norsk Tipping forstår at slik reklame ikke er kult i 2015. Trekk gjerne driten, sier Myrbråten.

- Før kommentarfeltet klikker - Og ja, før kommentarfeltet klikker, jeg vet det finnes viktigere kvinnesaker å fokuserer på noen dager før 8. mars. Men heldigvis går det an å ha mange tanker i hodet samtidig, skyter hun inn.

Myrbråten, som blant annet anmelder musikk i Klassekampen, får støtte fra Hilde Sofie Pettersen, redaktør i det feministiske tidsskriftet FETT.

Pettersen mener også mannsrollen kommer svært dårlig fra Norsk Tippings kampanje. 

- Jeg er mer bekymra for hva det gjør med mannssynet. Slik jeg leser reklamen, prøver den seg på en slags humor rettet mot menn, hvor poenget er at uansett hvor mislykka du er i damesjekkinga, og hvor taperaktig dårlige sjekketriks du prøver deg på, så kan du ha hell hos «KongKasino», sier Pettersen.

- Kan Norsk Tipping være bekjent med dette?

- Det er jo synd om de tror så dårlig om norske menn, men først og fremst er vel dette et dårlig forsøk på humor, svarer Pettersen.

- Deles av umodne gutter i alle aldre Daglig leder i Kvinnegruppa OTTAR, Ane Stø, mener Norsk Tipping bør trekke kampanjen. 

- De har ikke vært heldige med dette. Hvis de syntes det er gøyalt, så er det helt på trynet, hvis det er feilslått ironi, så bør de uansett trekke den tilbake, sier hun.

- Hvorfor det?

- Dette er sånt som deles av umodne gutter i alle aldre, som sikkert vil syntes det er gøy å lese slike ting. Men dersom man faktisk sier dette til noen, så er det trakassering, mener Stø.

Rigmor Aasrud, kulturpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, sier følgende om Norsk Tippings kampanje:

- Dette er platt og dumt, er hennes korte kommentar. 

Norsk Tipping beklager I Norsk Tipping på Hamar tar man selvkritikk etter Dagbladet konfrontere selskapet med kritikken.

- Dette var nok tenkt som en morsomhet, men jeg ser i etterpåklokskapens lys at dette er mer flaut og kanskje støtende enn morsomt. Materialet var laget i en by:Larm-setting, sier kommunikasjonsdirektør Norsk Tipping, Tonje Sagstuen.

- Forstår du at innholdet kan virke støtende?

- Ja, det gjør jeg. Det var ikke noe ønske om å støte noen her på noe som helst vis, men vi ser i ettertid at det kan oppleves støtende, og vi tar kritikken til oss og til etterretning, sier Sagstuen videre.

Hun kan imidlertid ikke gi noe svar på om det er aktuelt for Norsk Tipping å trekke tilbake kampanje, slik Myrbråten og Stø ønsker.

- Foreløpig er ikke det en vurdering vi har gjort, svarer hun.

HELE ANNONSEN: «How to get lucky». Foto: Norsk Tipping Vis mer