En ekte røverhistorie

Godt Hollywood-dokument om vekst og fall.

FILM: «Hver historie har tre sider,» har Hollywood-produsenten Robert Evans sagt - «din, min og sannheten. Ingen lyger.»

Denne dokumentaren er i alle fall hans egen versjon av et eventyr fra virkeligheten, og et riktig lurvete et er det, slik legenden selv med livstrett stemme beretter om sine seirer og nederlag bak glamourfasadene i Beverly Hills og omegn. Evans ble for øvrig en gang spurt om det var én ting han ville forandre ved livet sitt og svarte: «Den siste halvparten.»

Uten Robert Evans ville «Gudfaren» antakelig ha vært kortere og dårligere, Roman Polanski ville ikke ha regissert «Rosemary\'s Baby», Mia Farrow ville ha trukket seg fra innspillingen og i stedet vært gift med Frank Sinatra en stakket stund til. Den tidligere produksjonssjefen hos Paramount Pictures, som gjorde selskapet til det mest suksessrike i bransjen, står i tillegg bak bl.a. «Chinatown» og «Love Story».

Hans vei til filmen begynte i ren damebladstil ved en bassengkant på 50-tallet, der divaen Norma Shearer plasket rundt og syntes Evans kunne egne seg til en rolle i «Man of a Thousand Faces». Hans neste jobb var i «The Sun Also Rises», til forbitrelse for både forfatteren Ernest Hemingway og motspiller Ava Gardner, som prøvde å returnere mannen til glemselen. Det var da produsenten Darryl F. Zanuck ankom settet, kastet et blikk på jyplingen og sa: «The kid stays in the picture.» Så mye makt ville Evans også ha, og det fikk han.

Hans fall fra toppen ble et brak, inkludert en traumatisk skilsmisse fra Ali MacGraw, kokain og rykter om forbindelser til et mord. Evans ble aldri siktet for noe, men karrieren var over og glitterbyens «wonder boy» på selvmordets rand.

Burstein og Morgen dokumenterer etter produsentens egen biografi og ved hjelp av diverse gamle klipp. Deres stillsmontasjer er elegante, mens objektets nøkterne og ofte selvironiske kommentarer bidrar til underholdningsverdien.Vi får tro han forteller sannheten. Gå og døm selv.