Her kan du se den offisielle traileren fra filmen som kommer på kino i Norge fra 10. mars. Denne gangen skal de to bestevennene Karsten og Petra ut på tur. Og Løveungen og Frøken kanin har de selvsagt med seg. Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «Karsten og Petra – Ut på tur»

En form for brukskunst

FILM: «Karsten og Petra»-filmene er såpass spesifikt vinklet inn mot et ungt publikum at i den grad det er mulig for voksne å ha store opplevelser med denne franchisen, er det utelukkende ved å ta del i barnas engasjement og innlevelse i kinomørket. Faktisk kan serien på mange måter sees som den rake motsetningen til Pixars strategi med å utstyre familiefilmer med et eget nivå av vitser og metaforer for den eldre del av publikum. Eller sagt på en annen måte: Dersom voksne mennesker oppsøker disse filmene på egenhånd, er det grunn til å heve både ett og to øyenbryn.

« Karsten og Petra – Ut på tur »

4
Karsten giftekniv.

Kategori

Barnefilm

Regi

Arne Lindtner Næss

Skuespillere

Oliver Dahl, Alba Rørbech-Nilssen, Janne Formoe, Jeppe Beck Laursen m.fl.

10. mars 2017

Aldersgrense

Tillatt for alle

Orginaltittel

« Karsten og Petra – Ut på tur »

Ny cast
Det mest oppsiktsvekkende med «Karsten og Petra – Ut på tur» er at Elias Søvold-Simonsen og Nora Amundsen, som har gestaltet tittelrollene i de fire siste filmene, er byttet ut med Oliver Dahl og Alba Rørbech-Nilssen. Og selv om man innledningsvis savner Søvold-Simonsens naturlige tilstedeværelse (blir savnet for stort kan man se ham i «Gråtass»-filmene), faller dynamikken etter hvert sånn noenlunde på plass.

Utgangspunktet for «Ut på tur» er at Karsten og Petra skal på fjelltur med familiene sine, og at Karsten har bestemt seg for å glede bestevennen ved å finne en ny pappa til henne. I mangel på andre alternativer faller valget på den keitete turistguiden Aksel (spilt norsk barnefilms mest pålitelige mann Jeppe Beck Laursen), og etter å ha overbevist Petra om at moren hennes (Janne Formoe) trenger en ny kjæreste etter farens bortgang, skrider de to til verket med list og lempe.

Kjent oppskrift
Dette premisset åpner ikke bare for enkel forviklingskomikk og avsluttende bemerkninger om at kjernefamilien er et avleggs ideal – det er også en utmerket anledning til å indoktrinere de aller yngste i god, gammeldags norsk friluftsideologi. Dette innebærer både fjellvettregler og flust av godt synlig allværstøy, samt god eksponering for Den norske turistforening og turselskapet Enjoy Beito.

I en annen type film kunne disse elementene fort blitt sjenerende, men i og med at «Karsten og Petra»-filmene først og fremst er en form for brukskunst, er produktplasseringen ikke mer distraherende enn dersom noen skulle finne på å slenge en sponsorlogo på et dørslag eller skojern: Man skulle kanskje foretrukket at den ikke var der, men den forhindrer på ingen måte redskapet i å gjøre den jobben det er skapt for å gjøre.