BLE STOPPA AV REKLAME: Ståle Sandbech vant sølv i slopestyle i helga. Da TV-seerne ikke fikk se Sandbech juble, men heller fikk servert en reklamefilm fra Telenor, reagerte mange. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
BLE STOPPA AV REKLAME: Ståle Sandbech vant sølv i slopestyle i helga. Da TV-seerne ikke fikk se Sandbech juble, men heller fikk servert en reklamefilm fra Telenor, reagerte mange. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Endrer reklame etter seerstorm

TV 2 og Telenor i krisemøte.

(Dagbladet): Etter at TV 2 avbrøt mennenes finale i slopestyle snowboard i helga med en reklamepause, har mange reagert.

Det var reklamefilmen til storannonsøren Telenor som ble vist på TV i stedet for resten av snowboard-sendinga - en påkostet to minutter lang reklamefilm med blant andre Steven van Zandt i hovedrollen.

Nå varsler Telenor at de har vært i møte med TV 2, og fått gjennomslag for at filmen ikke skal vises aleine.

Skal ikke komme alene - Vi er nå i dialog med TV 2. Vi er glade for at vi ikke vil oppleve at tominutters-filmen vår vil komme alene. Slik det har vært har Telenor blitt assosiert med reklame-avbrekket. Vi er fortsatt i dialog med tanke på timing, og jobber for at dette skal gjøres bedre enn i helgen, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, til Dagbladet.

Krokan håper at TV 2 ikke vil avbryte sendingene sine på samme måten flere ganger.

- Denne saken har blitt veldig overdramatisert, men vi forstår at folk bli frustrerte av reklameavbrudd midt under høydepunkter i OL-sendingene. Vi vil gjerne unngå at det kommer denne typen uheldige avbrudd. Derfor ønsker vi at våre filmer skal times bedre, sier han, og legger til:

- Det viktigste for oss er å ta mest mulig lærdom av åpningshelga, og sørge for at dette fungerer best mulig i resten av OL.

Taus om hvor mye det har kostet - Dette kommer til å bli en kontinuerlig prosess gjennom OL - at vi ser på hvordan våre reklamefilmer blir sendt. Dette er en betydelig satsning som vi er glade for å gjøre, sier han.

Han vil ikke si noe om hvor mye det har kostet Telenor å lage reklamefilmen, eller hvor mye det koster selskapet å sende reklame under OL-sendingene.

- Hvor mye det koster oss ønsker vi ikke å gå inn på. Vi forholder oss til de reklamereglene som er nå - og med bakgrunn i disse ønsker vi å ha en samtale med TV 2, sier han.

- En særnorsk debatt Informasjonssjef i TV 2, Rune Indrøy, mener norske TV-seere må tåle at det kommer reklamepauser.


- Det vi ser nå er en litt særnorsk debatt. Ute i verden er det veldig mange kommersielle aktører som sitter på OL-rettighetene. Vi lever av reklame, og samtidig også ønsker vi å lage gode sendinger. Men vi ønsker også å plassere reklamen riktig, sier han.

Han forteller at TV 2 har egne ansatte som bestemmer når reklamen skal på lufta.

- Vi har drillet våre folk ganske godt i plassering av reklame. Vi har et eget «krigsrom» hvor vi overvåker sosiale medier og henvendelser - og vi har satt sammen en egen gruppe som melder inn ris og ros til oss hele døgnet. Vi er veldig opptatt av å gjøre justeringer dersom det trengs, og å svare på saklige henvendelser, sier han.

Til tross for reklamekritikk oppnådde TV 2 i helga seerrekord med sine OL-sendinger. Søndagens skiathlon var det nesten 1,3 millioner seere som fulgte, som ga kanalen en andel på 87,2 prosent.