FØRST UT: Esben «Dansken» Selvig var første hedersgjest i årets «Hver gang vi møtes» på TV2, i sterk konkurranse med idrettsgallaen på NRK.  Her er reaksjonen hans da Eldar Vågan hentet inn kompisen Aslak Hartberg fra Klovner i kamp på «Syng». Alle foto: TV2
FØRST UT: Esben «Dansken» Selvig var første hedersgjest i årets «Hver gang vi møtes» på TV2, i sterk konkurranse med idrettsgallaen på NRK.  Her er reaksjonen hans da Eldar Vågan hentet inn kompisen Aslak Hartberg fra Klovner i kamp på «Syng». Alle foto: TV2Vis mer

Anmeldelse: «Hver gang vi møtes»

Er dette Ungdommens kulturmønstring, Ida Maria?

Vi anmelder TV2s «Hver gang vi møtes» låt for låt. Årets sesong starter med Esben «Dansken» Selvig. 

TV: Litt overraskende at det er rapperen fra hiphop-gruppa Klovner i kamp som åpner årets sesong, siden han er den som kanskje er minst kjent av de sju artistene. «Kanskje jeg er det råtne egget i ‘Hver gang vi møtes’-kurven», sier han sjøl. Det får han motbevist først i de neste programmene, for denne gang er det Klovner i kamp-sanger som skal tolkes.

Åse Kleveland: «Langt å gå» (Esben Selvig / Aslak Hartberg / Kristoffer Bonsaksen)

GOD START: Åse Kleveland. Vis mer

Noe av vitsen med «Hver gang vi møtes» er å gi sangene nytt liv. Det gjør Åse til gagns i sin åpningslåt. Den vanligvis dønn seriøse kvinnen, som har vært mer kulturpersonlighet enn artist de siste tiåra, framstår i en helt annen og mer løssluppen setting enn vi er vant til (og til og med i bukse, og ikke kjole/skjørt!). «Langt å gå» har fått et arrangement som tar ut enda mer av gladjazz/brass band--moduset enn originalen, med en liten blåserekke og Åse på ukulele. Vi får en også en liten dash Åse-rap. En lovende start på årets sesong, dette.

Hanne Sørvaag: «Kaninkoker 2» (Aslak Hartberg / Esben Selvig / Sveinung Eide)

MYE TEKST; Hanne Sørvaag. Vis mer

Det er godt gjort å synge en rap-tekst – fordi det er så mye av den. Da er det ikke enkelt å henge med i svingene hele veien, og Hanne må trekke pusten et par ganger. Hun maser og stresser mer med denne «hyllesten til gærne damer» enn Klovner i kamp gjorde sjøl, i tillegg slåss hun litt med kompet. Hun kunne kanskje i stedet overrasket litt og vridd mer på låten. Det er vanskelig å oppfatte, men hun har pyntet litt på en ganske rå «mannfolktekst» - og ser det hele fra en kvinnes (eller «kaninkoker»s) synspunkt: «Når du slenger rundt med køllå…».

«Nå ble jeg svett», sa «Dansken», og det er forståelig.

Eldar Vågan: «Syng» (Aslak Hartberg / Thomas Gullestad / Esben Selvig / Sveinung Eide)

FIKK KLOVNEHJELP: Eldar Vågan med Aslak Hartberg og «Dansken». Vis mer

Det er vanskelig å ta totningen Eldar helt alvorlig når han «knoter» på riksmål, og det er litt dumt når det handler om en så seriøs tekst om folk som velger å avslutte livet. Det er mye tekst, og også Eldar har litt problemer med å henge med. Den i utgangspunktet fengende sangen blir også litt for personlig for ham, og han henter inn Aslak Hartberg fra Klovner i kamp midtveis. Det øker sjarmfaktoren, men plutselig er det ikke Eldars sang - og det er på grensa til «juks». Litt lettvint, kanskje, men artig å høre ham i en sånn setting.

Eldar kan bli en joker denne sesongen, men treffer ikke helt planken her.

Ida Maria: «Nattens sønner» (Aslak Hartberg / Thomas Gullestad / Esben Selvig / Sveinung Eide)

ROCKA: Ida Maria. Vis mer

Er hun gått feil? Er dette «Ungdommens kulturmønstring»? Ida Maria har gjort om tittelen til «Nattens mødre», kanskje fordi hun er blitt mor sjøl. Det er en sang hun kan identifisere seg med. Hun begynner forsiktig, men så trøkker hun og bandet til med en rocka versjon i Ida Maria-stil som mister litt mål og mening. Det blir bare uinspirert kaving. Småsurt er det også. Hun skal ha for energien, men det blir for mye skrik og lite ull. Låten er ikke til å kjenne igjen, og det som måtte være av nyanser forsvinner i støy

«Det er min tur til å maltraktere en av dine sanger», sa Ida Maria, og jaggu fikk hun rett.

Margaret Berger: «Den glade dagen» (Aslak Hartberg / Thomas Gullestad / Esben Selvig / Sveinung Eide)

FENGENDE: Margaret Berger fikk hjelp av Thomas «Finger’n» Gullestad fra Klovner i kamp .  Vis mer

Margaret som rapper? Ja takk, dette var noe annet! Og med Thomas «Finger’n» Gullestad fra Klovner bak miksepulten er vi mer i hiphop-land enn noen av de andre bidragene i kveld. Men «Finger’n» er bare gjest, og Margaret gjør den til sin. Også her er det vanskelig å oppfatte teksten, ganske enkelt fordi det er så mye av den. Men Margaret går «all in», som «Dansken» kanskje ville sagt. Hun legger også igjen mye av seg sjøl, og det er herlig fengende. Vi sier oss enig i «Dansken»s egen konklusjon: «Herregud, du har så mye attitude og flow».

Det er vel strengt tatt det hip hop handler om.

Benny Borg: «Ja, vi elsker» (Esben Selvig / Aslak Hartberg / Thomas Gullestad)

PERSONLIG VERSJON: Benny Borg. Vis mer

Her snakker vi personlig tolkning! Benny gjør det på én måte enkelt for seg når han har bestemt seg for å deklamere «Ja, vi elsker». Ikke nasjonalsangen, men Klovner i kamps hyllest til livet. Han leser teksten med innlevelse, med forsiktig musikalsk følge – iblandet noen strofer av «A Whiter Shade Of Pale» (signert fiolinist Madeleine Ossum). Benny skal ha ros for at han tenker utenfor boksen og overrasker. En sangtekst som deklameres kan bli både flat og banal, men denne består prøven.

Han klarer på sitt enkle vis å gjøre noe fint og personlig ut av låten, som åpnes og avsluttes a capella.

Neste lørdag er Åse Kleveland hedersgjest.