Er Twitter det nye Facebook?

Den digitale lemenflokken er på vandring igjen.

(Dagbladet.no): Vi har sett det en rekke ganger de siste årene: Når et nettsted som baserer seg på brukerskapt innhold når en kritisk masse av deltakere, går det fra obskur kultstatus til massehysteri i løpet av få måneder, uker eller til og med dager.

VEL Å MERKE hvis konseptet er bra nok. I Norge så vi det sist i mai i fjor, da Facebook-fenomenet plutselig eksploderte. I løpet av noen hektiske måneder gikk nettsamfunnet fra to-tre tusen norske brukere til ti tusen, hundre tusen og etter hvert mer enn en million registrerte norske kontoer.

Liknende eksplosjoner har vi sett rundt nettsamfunnet MySpace, videodelingstjenesten YouTube og fototjenesten Flickr. Det finnes lokale norske eksempler også: Da VG lanserte Nettby i fjor, forsvant i løpet av kort tid flere hundre tusen brukere fra originalen Blink.

Dette er de nye folkevandringene: Nettbefolkningen migrerer fra det ene nettsamfunnet til det neste, som en gigantisk lemenflokk.

Foran flokken går en liten avantgarde; de teknologisk sofistikerte som lever tettest på nettkulturen. De digitale nybyggerne frister en ensom tilværelse på nettjenester som baserer seg på innholdsdeling og sosial nettverksbygging, helt til brukermassen blir stor nok og den store hopen følger etter med en kraft som minner om ketchupflaske-effekten:

Først kommer det ingenting, så kommer alt.

Snart et år etter Facebook-eksplosjonen, er det mye som tyder på at deler av den norske lemenflokken er på vandring igjen. Denne gang er det mikrobloggingstjenesten Twitter det handler om. Twitter er en tjeneste der brukerne skriver korte meldinger (inntil 140 tegn) om hva de gjør akkurat nå. Twitter kan oppdateres meget enkelt via web, mobiltelefon eller direktemeldingstjenester. Brukerne kan «abonnere» på hverandre, og slik etableres vennenettverk som fort blir avhengighetsskapende.

I MAI I FJOR skrev jeg en kommentar om fenomenet under overskriften Er du et hamsterhode?, om hvordan en tjeneste som den ene dagen fortoner seg som marginal tidtrøyte for ekstreme informasjonsmisbrukere, i neste omgang må forventes å påvirke de etablerte mediene. Når stadig flere nettbrukerne blir vant til en tjeneste der innholdet oppdateres så og si hvert sekund, fortoner plutselig en vanlig nettavis seg som ekstremt statisk. Slik bidrar nerdekulturen og den teknologiske avantgarden til å påvirke nettbrukernes forventninger også til de etablerte nettmediene.

MIKROBLOGGING MED MERE: Twitter vokser kraftig blant norske nettnerder. Kommer massene etter, slik de gjorde med Facebook? Vis mer

Innovasjonen kommer, som alltid, fra periferien.


TWITTER
er spesielt kraftfullt på konferanser og andre arrangementer med mange deltakere. Da teknologijournalist Sarah Lacy ble mobbet av scenen under et intervju med Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg, gikk Twitter-tjenesten ned under presset fra alle i salen som twitret med hverandre om det som skjedde.

Nå er også de etablerte mediebedriftene i ferd med å oppdage potensialet i Twitter. Tjenesten kan skape tettere lojalitetsbånd til brukerne, og fungerer også som publiseringskanal og varslingstjeneste. Her hjemme var NRK-nerdene bak NRKbeta tidlig ute. Øyvind Solstad var en av de første nordmennene på Twitter, og skal også ha æren for å være først med å påpeke at vi er i ferd med å få en Twitter-bølge her til lands.

Det siste døgnet har også portalen Start.no etablert en egen side for dem som følger Start.no på Twitter. Dagbladet.nos utviklingsavdeling har også luktet lunta. På den nyetablerte Twittersida vår vil du etterhvert kunne se hva de som følger oss på Twitter snakker om, og du kan velge å følge oss, du også.


MEN DET KOMMER MER.
Veksten i Norge kommer omlag et år etter at tjenesten begynte å røre på seg internasjonalt, og det gjenstår å se om en relativt spesialisert tjeneste som Twitter har Facebook-potensiale.

Men regn uansett med et kraftig tilsig av nordmenn de nærmeste månedene. At nær en million av oss er registret på Facebook, betyr at bortimot hver fjerde nordmann er registrert på et nettsamfunn som opprinnelig var tenkt som en digital årbok for studenter ved Harvard-universitetet i USA. Maken til Facebook-tetthet finnes knapt noe annet sted i verden.

Det sier noe om at nordmenn er aktive og sofistikerte nettbrukere, men også om at vi har en spesielt sterk dragning mot det kollektivt konforme. Vi velger Gullrekka, på nett også.

Selv ble jeg ikke registrert Twitterbruker før for noen dager siden. Men etter at jeg registrerte meg, renner meldingene inn i innboksen om nære og perifere bekjente som følger meg på Twitter, samtidig som jeg velger å følge stadig flere andre. De som følger meg oppdager raskt at jeg ikke er skikkelig i gang ennå, men et sted må man jo begynne.

MEN HUSK: Bare 140 tegn. Da Jack Dorsey, en av de ansvarlige bak Twitter-konseptet, mottok en pris for tjenesten på South by Southwest-festivalen for et år siden, holdt han følgende takketale:

«We\'d like to thank you in 140 characters or less. And we just did!»

GRUNNLEGGER: Biz Stone gikk fra Google til Twitter. Foto: JuanJan/Creative Commons
GRUNNLEGGER: Jack Dorsey er en av de to bak Twitter. Foto: Mai Le/Creative Commons