DET RIKTIGE VALGET: Sosiolog og reklamemann Trond Blindheim foretrekker årgangsstereo fra Tandberg, og har åpenbart også en forkjærlighet for The Doors. En vakker Bang & Olufsen platespiller og en Radionette reiseradio har sneket seg med på bildet. Foto: Jacques Hvistendahl
DET RIKTIGE VALGET: Sosiolog og reklamemann Trond Blindheim foretrekker årgangsstereo fra Tandberg, og har åpenbart også en forkjærlighet for The Doors. En vakker Bang & Olufsen platespiller og en Radionette reiseradio har sneket seg med på bildet. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Et lite stykke Norge

Tandbergs ikoniske stereoprodukter fra 1960- og 70-tallet lever fortsatt.

Den 30. august 1978 fikk Vebjørn Tandberg et brev i posten. Senere samme dag tok den 73-årige elektronikkingeniøren sovepiller, satte seg seg i bilen sin i den lukkede garasjen, og startet motoren. Slik sluttet et de stolteste kapitler i norsk industrihistorie.

DEN EKSENTRISKE og briljante grunnleggeren av Tandberg Radiofabrikk var skjøvet ut av alle roller i den konkurstruede bedriften, og hadde fått beskjed om at hans stadige besøk i Tandberg-lokalene måtte opphøre. Han hadde også fått melding om at Tandberg ville ha ham ut av boligen, som formelt var i bedriftens eie.

- Vi som jobbet der, og som kjente ham som vi gjorde, kunne si på forhånd at den dagen han ble nektet adgang til sitt livsverk, til sitt barn, så ville han ikke leve lenger, sa en kollega senere til NRKs Knut Folkestad.

Fra midt på 1930-tallet til slutten av 1970-tallet produserte Tandberg radioer, høyttalere, forsterkere, TV-apparater, spolebåndopptakere og kassettspillere av høy kvalitet. Tandberg-produkter som Sølvsuper og Huldra fylte stuene i de tusen hjem.

HELE LIVET: Ingeniør Vebjørn Tandberg gjorde radiofabrikken til sitt livsverk. Han var en teknologisk og industriell visjonær, og regnes som en foregangsmann for sosiale rettigheter og verferdsordninger for norske industriarbeidere. Her fra et intervju i 1968. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

I kjellerstua til familien Omdahl hadde vi gjennom årene flere av Tandbergs kombinerte radioer og forsterkere, fra klassikeren TR1000 og oppover. En TCD 310 kassettspiller imponerte vennekretsen voldsomt med sin sinnsyke spolehastighet, som gradvis ble bremset ned før båndets slutt, mens et par funky oransje Fasett-høyttalere utvidet stereoperspektivet.

SNART 80 ÅR etter at radioingeniøren fra Bodø begynte produksjon av radioapparatet Tommeliten, er det fortsatt interesse for Tandberg. Produkter fra gullalderen omsettes jevnt og trutt på nettet. På Facebook kan man lese at Trond Blindheim, rektor og dosent ved Markedshøyskolen, har skaffet seg enda et Tandberg-apparat. Omtrent samtidig skifter sosiolog og forfatter Kjetil Rolness profilbilde. Det nye bildet viser fronten på en Tandberg TR 2025, en kombinert FM-radio og stereoforsterker fra 1976.

Med sitt fine, skandinaviske design og meget adekvate lyd er Tandberg fristende for alle som vil ha et brukt musikkanlegg med høy retrofaktor til en moderat pris.

At nettopp folk som Blindheim og Rolness velger seg Tandberg, er helt i tråd med merkets posisjon som en slags elektronikkindustriens svar på Saab.

RETRO: Det klassiske Tandberg-designet går rett inn i vår tids retrokultur og dyrking av skandinavisk formgiving. Her et bilde fra en annonse for den kombinerte radioen og forsterkeren Huldra 10. Vis mer

- Identitet og personlighet er viktige begreper her. Tandbergproduktene tilbyr den passelige forførelse der jeg som «forbruker» mener at mitt valg er bedre, mer unikt, mer sjarmerende, ekte og riktig enn andres valg. Dessuten vitner Tandberg om kvalitet, trygghet og høy moral, sier Trond Blindheim, med kledelig innsikt i egen kjøpsadferd. I huset på Nesodden er det etterhvert blitt mye Tandberg-elektronikk:

- Jeg har for tiden tre Tandberg-anlegg, og har gitt bort to. Men bare ett av dem er i stuen. Et annet skal inn på hjemmekontoret når det er ferdig, og et skal inn på jobben. Estetisk sett er Tandberg verdens flotteste lydprodukter. Ikke engang danske Bang & Olufsen er i nærheten. Tandberg er som et Steinway-flygel. God lyd, og vakkert å bare se på. Jeg har både B&O-anlegg og Tandberg-anlegg. Tandberg gir den varmeste lyden.Jeg liker også knappene, skruknottene, lyset og panelet på Tandberg. God lyd sitter i både ørene, øynene og hodet. Jeg tror flere og flere kommer til å bli bitt av Tandberg-basillen. Tandberg er i tillegg et viktig kapittel i Norges industrihistorie. Dessverre ble selskapet ødelagt av siviløkonomer og politikere.

Også Kjetil Rolness faller for kombinasjonen av design og lyd:

- De fineste Tandberg-produktene er for meg bortimot magiske objekter fra en svunnen glanstid. Flott, varm lyd, og suverent nøkternt design. Nytes best med lysene på i halvmørkt rom. Vi nordmenn skjønner ikke hvilket internasjonalt hifi-eventyr merket representerte på 70-tallet, i skarp konkurranse med Pioneer, Marantz, og så videre. Eller hvor stort merket fortsatt er i dag blant retro-audiofile verden over.

BEST I VERDEN: Tidlig på 1960-tallet var Tandberg kjent for å lage verdens beste båndspillere. Her er to eksemplarer i hylla hjemme hos jazzlegenden Louis Armstrong i huset hans i Queens i New York. Foto: Audiohistory.com Vis mer

I GULLALDEREN ble Tandberg solgt over store deler av verden, og hadde et ry for å levere kvalitetsprodukter til moderate priser. Spesielt selskapets båndopptakere, med sin crossfield-teknikk som ga utvidet frekvensområde, ble en periode regnet som noe av det beste i verden.

Selv president John F. Kennedy valgte Tandberg da han fikk installert hemmelig overvåkingsutstyr i Det Hvite Hus i 1962.

Men ifølge hi-fi-importør og -samler Erling Neby, autoritet på utstyr fra perioden da Tandberg solgte mest, kan ikke de fleste av selskapets produkter kalles ekte hi-fi.

- Tidlig på 1960-tallet lagde Tandberg det som da ble regnet som verdens beste båndopptaker, TB 6X. Louis Armstrong hadde den i hylla sammen med en Marantz Model 7 forsterker. Men ting som Huldra-recieverne og de fleste av Tandbergs senere produkter fra 60- og 70-tallet var nok ikke hi-fi i egentlig forstand, det var ikke noe du hadde i et drømmesystem. Tandberg var nok mest verdensberømt i Norge, mener Neby.

FABRIKKEN: Tandberg Radiofabrikks produksjonslokaler på Kjelsås, 1973. Foto: Thorberg/NTB/Scanpix Vis mer

DE MEST PASJONERTE samlerne ser det annerledes. Frank Rønning, som har samlet Tandberg i mer enn 40 år og har om lag 300 enheter, mener absolutt Tandberg kan kalles hi-fi:

- Særlig mye av det som ble laget tidlig på 1970-tallet holdt svært høy kvalitet, med MOSFET-transitorer og kvalitetskomponenter hele veien. Et produkt som recieveren TR1000 er noe av det beste du kan få fra denne perioden. TR1000 har et veldig bra riaa-trinn også, så du kan bare koble til en platespiller. Men på slutten av tiåret gikk man nok dessverre noe ned i kvalitet, for å spare penger og unngå konkurs.

KONKURSEN kom likevel, bare tre måneder etter at Vebjørn Tandberg valgte å gå ut av tiden. Han ville nok satt pris på Trond Blindheims oppsummering av merkets varige kvaliteter:

- Tandberg er som et analogt Leica-kamera, unikt, autentisk og utrolig flott og godt. Når jeg blar i fotoalbumene mine ser jeg med en gang hvilke fotografier jeg har tatt med Leicaen. Slik er det også med lyd: Jeg hører at det er Tandberg.

Les mer om Vebjørn Tandbergs dramatiske historie, og hør radiodokumentaren, hos NRK. Eller les om Tandberg-produktene hos Radiohistorisk forening.

TIDLØST: Tandberg-produktenes rene, enkle designspråk ser like bra ut i dag. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer