DØDELIG: 185 dør av luftforurensing i Oslo årlig. Foto: John Terje H. Hansen / DAGBLADET
DØDELIG: 185 dør av luftforurensing i Oslo årlig. Foto: John Terje H. Hansen / DAGBLADETVis mer

Et nødvendig dieselforbud

Helsefarlig luft må tas på alvor. Akkurat nå er dieselforbudet det mest treffsikre tiltaket som er tilgjengelig i Oslo.

Meninger

Oslo kommune har nå vært gjennom sin første dag med dieselforbud på kommunale veier. 19 000 færre dieselbiler passerte gjennom bomringen tirsdag morgen, 30 prosent færre enn normalt. Luftmålingene lyste grønt over hele byen. Det kan ha vært påvirket av et lite snøfall på morgenen som ikke var varslet. Empirisk vil vi aldri vite helt sikkert, men tiltaket ser ut til å ha hatt effekt.

Man skal være svært forsiktig med inngripende tiltak som kompliserer hverdagen for mange av byens innbyggere. Det er heller ikke heldig for oppslutningen at avgiftspolitikken under den forrige regjeringen nettopp stimulerte økt salg av dieselbiler. Bilprodusenter som i stor stil har jukset med utslippstester og for dårlige EU-krav må likevel ta hoveddelen av ansvaret for at luftkvaliteten er truet. Denne og forrige regjering har også vært alt for treige med å lage planer for bedre luftkvalitet, noe som førte til at Norge ble dømt for dette i EFTA-domstolen høsten 2015. Flere norske byer og tettsteder har vært over de tillatte grensene for utslipp i lange perioder hvert år.

Dieselforbudet har vært kritisert for ikke å være treffsikkert. Svevestøv og utslipp fra vedfyring er like ille, blir det sagt. For Oslo sin del stemmer dette rett og slett ikke. I Bergen er det annerledes, der er byens luft i større grad forpestet av svevestøv. I Oslo er det avgassen NOx som er hovedproblemet, og den som har gjort at måleverdiene har lyst rødt. NOx kommer hovedsakelig fra dieseltrafikken. Lokalpolitikerne har vedtatt beredskapstakster for dieselbiler på dager med helsefarlig luft, men har ennå ikke fått godkjenning fra Samferdselsdepartementet. Da ville dieselkjøring på dager som nå ikke vært forbudt, men dyrt. Det vil være en smidigere løsning, og bør snarest komme på plass. I mellomtida har dieselforbud vært eneste mulighet.

De mange unntakene fra forbudet - blant annet varetransport, kollektivtrafikk og utrykningskjøretøy, har likevel gjort tiltaket ineffektivt er det blitt hevdet. Det er en for bastant konklusjon. For det første er det begrenset hvor omfattende et slikt forbud kan være før byen stopper helt opp. For det andre er teknologien for rensing av NOx-utslipp på nyere diesellastebiler og -busser langt bedre enn tilsvarende for nye dieselbiler. De nye, tunge er faktisk reinere enn de nye, lette. Når 19 000 personbiler med dieselmotor står, er det svært sannsynlig at lufta blir bedre.

Folkehelseinstituttet har beregnet at 185 mennesker dør i året som følge av dårlig luftkvalitet, og at Oslo-folk til sammen mister 1753 friske leveår. Det rammer astmatikere, kols-pasienter og folk med hjerte/kar-sykdommer.

Astmatilfeller blant barn er mangedoblet siden 1970-tallet, og tredoblet for voksne under 40 år. Det demper nok sympatien for de som skriker og hyler, og understreker hvorfor luftkvalitet fortjener å bli tatt på alvor.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook