BRUKER MINDRE TID PÅ FACEBOOK: Ungdom ved Elvebakken videregående skole. Fra v: Peter Nguyen, Jonas Laskemoen, Amanda Emilie Westlund, Irene Naustdal, Martin Tveitstøl og Egil Helle Holte Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet
BRUKER MINDRE TID PÅ FACEBOOK: Ungdom ved Elvebakken videregående skole. Fra v: Peter Nguyen, Jonas Laskemoen, Amanda Emilie Westlund, Irene Naustdal, Martin Tveitstøl og Egil Helle Holte Foto: Anders Grønneberg/ DagbladetVis mer

Facebook mister de unge

Tall viser at unge nordmenn bruker mindre tid på Facebook. De lokkes bort av nye nett-trender.

TNS Gallup har registrert en nedgang i daglig Facebook-besøk av norsk ungdom mellom 15 og 29 år. Fra tredje til fjerde kvartal i 2012 har det daglige besøket sunket med seks prosent.

I forrige uke ble Facebooks resultater fra tredje og fjerde kvartal lagt fram, og de viser stor økonomisk nedgang. Det gjør at Facebook må finne nye metoder å tjene penger på, samtidig som de må holde brukerne fornøyde.

- Bruken av Facebook i Norge er veldig stabil og 60-65 prosent av Norges befolkning var daglige brukere i hele 2012. Men vi ser en svak tendens til at yngre brukere tilbringer mindre tid på Facebook, sier Ingeborg Volan, rådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i kommunikasjonsbyrået Gambit H+K.  

Dagbladet har vært i skolegården på Elvebakken videregående og snakket med seks elever. De bekrefter at Facebook-bruken blant ungdom går ned. Og forteller at de bruker nettjenesten på en annen måte.

- Jeg er kanskje innom Facebook oftere enn før, men jeg bruker mye mindre tid der. Jeg tror bruken har forandret seg veldig - det er mer «in» å være mer anonym og dele mindre på Facebook, sier Irene Naustdal (18).

Resten av gjengen er enige - man «deler» mindre, men bruker nettstedet til å kommunisere med venner, i stedet for å sende sms og for å holde seg oppdatert på russearrangement, skolefester og sosiale sammenkomster.

Nye sosiale tjenester, som Twitter, Instagram og Tumblr konkurrerer mot Facebook om de unges tid og oppmerksomhet.

TNS Gallup registrerte i 2012 at bildetjenesten, Instagram, og mikrobloggsamfunnet, Twitter, brukes av åtte prosent av befolkningen daglig, og brukes i størst grad av unge mellom 15 og 29 år.

- Jeg bruker Instagram mye, fordi der er det bare bilder, og mye færre ting å følge med på - det blir mer personlig, sier Amanda Emilie Westlund (18).

Tror du at du erstatter mye av den tiden du før tilbragte på Facebook med Instagram?

- Ja, det gjør jeg nok. Jeg sjekker alltid Instagram før Facebook. Instagram er bare til bildedeling så jeg visuelt får følge med på hva vennene mine holder på med i hverdagen, og så er Facebook til alt annet, sier Westlund.

Ikke lenger forbeholdt de unge - I oppstartfasen var Facebook en arena beregnet for studenter. Nettstedet ble populært også blant yngre. Også i dag kan en se at spesielt ungdom skaper trender på dette nettstedet, skriver førsteamanuensis ved NTNU og sosiale medier-ekspert Berit Skog i en mail til Dagbladet. 

Men Facebooks enorme vekst har ført til at nettstedet ikke lenger er forbeholdt ungdommen. Flere og flere av landets innbyggere har skaffet seg en facebookprofil, og tallene viser nå at over 2,7 millioner mennesker i Norge er registrerte brukere. Dette resulterer i at ungdommen nå treffer på både mor og far, besteforeldre og søsken på Facebook.

Elevene påpeker at det heller er generasjonsgruppen under og over dem selv som nå bruker Facebook slik de gjorde da nettstedet var nytt.

- Vår generasjon er nok mindre aktive på Facebook nå, mens mamma klager på at jeg ikke er aktiv nok, humrer Holte. 

Mor og far på Facebook Dette til tross, viser en Facebook-undersøkelse, gjennomført av Berit Skog fra høsten 2012, at 69 prosent av 13-15- åringene er Facebook-venn med sin egen mor. Skog påpeker at tallene indikerer at unge ikke kutter Facebook selv om foreldre er brukere, men heller er forsiktige med hva de tillater foreldrene å få innsyn i.

Det bekrefter de unge på Elvebakken videregående.

- Jeg er venn med mor, stemor og bestemor på Facebook, men ikke pappa. Det går fint å være venner med familie fordi jeg kan blokkere ting som jeg ikke vil de skal se, sier Egil Helle Holte (18). 

- Bombardert av reklame I forrige uke ble Facebooks resultater lagt fram, og tallene viser at marginene er på rask vei ned. Resultatet endte på 64 millioner dollar, som er hele 79 prosent svakere enn resultatene for samme periode i 2011 - da endte overskuddet på hele 302 millioner dollar.    

Når Facebooks økonomiske resultater stuper, blir desperate tiltak satt i verk. Dette møter brukerne ved at reklamer og annonser brukes annerledes.

- Mange opplever nå at de utsettes for mer annonsering på Facebook enn tidligere, det er fordi Facebook har etablert en del nye annonseverktøy som bl.a. gjør det mulig å vise annonser i nyhetsfeeden din. Det har også blitt mer annonsering på mobilutgaven, sier digital rådgiver hos Gambit, Ingeborg Volan.

Det har ungdommene på Elvebakken lagt merke til.  

- Jeg føler at jeg blir bombardert av reklame og annonser. Facebook bruker det du registrerer at du liker og tilrettelegger reklame etter det. Jeg føler at nettstedet mister mye av konseptet sitt - som skal være å ha et sosialt nettverk, sier Westlund.

- Ikke truet - Facebook jobber kontinuerlig for å møte brukernes og annonsørenes etterspørsler. Nyhetsfeeden er en viktig del av brukeropplevelsen og dermed vil Facebook at det som vises skal være så relevant som mulig. Dessuten er det utformet for å gi brukerne verdi ut i fra interesser og de demografiske detaljene de har oppgitt, forklarer Fredriksson.    

Ingeborg Volan bekymrer seg ikke for Facebooks konkurrenter. Hun mener at Facebooks rolle i det sosiale nettverket er for sterkt til å være truet.

- Vi bruker ofte nye tjenester i tillegg til Facebook, ikke i stedet for. Facebook har lyktes med å bli navet i det sosiale nettet, og veldig mange andre tjenester kobler seg dit. Du har hele nettverket ditt der - da blir det også vanskeligere å bytte til noe annet ettersom ikke hele nettverket ditt flytter samtidig, sier Volan.

Heller ikke pressetalsmann for Facebook Norden, Jan Fredriksson er bekymret for konkurransen, men ser heller en mulighet for samarbeid.

- Vi synes at alle Facebook-brukere skal velge den eller de tjenestene som de selv anser gir best utbytte. Mange ganger vil de utfylle hverandre, heller enn å konkurrere mot hverandre, sier Fredriksson.  

- Kan Facebook utkonkurreres og forsvinne? 

- Ingen vet hva som vil skje i løpet av få år, men det er klart at Facebook gjør sitt beste for å kontinuerlig levere innovative og sikre tjenester for både enkeltpersoner og annonsører. Utviklingen er i sync med brukeren og tilbakemeldinger fra annonsørene, sier Facebooks pressetalsmann.