GENERASJONSSPENN: Fiolintalentet Joakim Røberhagen (12) og  
fiolinist Arve Tellefsen i musikalsk dialog før på årets Kammermusikkfestival. Foto: Frank Karlsen
GENERASJONSSPENN: Fiolintalentet Joakim Røberhagen (12) og fiolinist Arve Tellefsen i musikalsk dialog før på årets Kammermusikkfestival. Foto: Frank KarlsenVis mer

Faderlig omsorg

Oslo kammermusikkfestival, som spilles til endes ut uka, omtales ofte som alle kammermusikkfestivalers mor.

Kommentar

Vi som skriver om musikk har vel alle en eller annen gang tatt den formuleringen i vår munn, nå sist Åse Kleveland da hun holdt åpningstalen på årets festival.

Da er det nesten et paradoks, at Oslo Kammermusikkfestival er drevet fram og drevet videre av en usedvanlig faderlig omsorg; en faderlig omsorg som også har et navn, nemlig Arve Tellefsen.

Selv ville han helt sikkert bedyre at han ikke har vært mer enn fødselshjelper for et klassisk musikkliv som bugner av talent. Men å være fødselshjelper kan også kreve sin mann.

Hva er det så som har særpreget Tellefsen, utover at han spiller så fint fiolin? Han har evnet å se mulighetene som ligger der, uutnyttet. Og så har han tatt tak for å skape noe nytt av situasjonen, med en sjeldent sikker hånd.

Det har selvsagt mye med at han er et usedvanlig sympatisk menneske å gjøre. Hvordan kunne han ellers i løpet av disse åra ha fått åpnet den ene lukkede arenaen etter den andre for musikken og for publikum? Jeg nevner i fleng: Oscarshall Slott på Bygdøy, Olav Vs Hall på Akershus, Slottskapellet og Slottskirken, og nå sist, Høymagasinet, også det på Festningen, en drøm av en kammermusikksal.

Og så er han lydhør. Da jeg satt og hørte Vertavo-kvartetten anno 2013 i Høymagasinet i år, slo det meg at jammen var samme kvartetten med på selve åpningen av Oslo Kammermusikkfestival for 25 år siden, den gang det hele startet.

Det var i seg selv en bragd, å skape en arena for kammermusisering som på den tiden vansmektet. Men ikke nok med det. Når vi nå ser på det musikalske landskapet, er det vel et tjuetall kammermusikkfestivaler over det ganske land! Profilene er ulike, heldigvis, men de blomstrer - og de trekker folk!

Allerede i starten var han ankermannen for flere generasjoner yngre og usedvanlig talentfulle musikere, med et sikkert øre for musikalitet. Etter som åra har gått, har han også trukket nytt talent helt inn i festivalens kunstneriske ledelse, som for eksempel Håvard Gimse.

I år har mye av dette samlet seg i kjempetalentet Joakim Røbergshagen. Den 12-årige fiolinisten har spilt og utfoldet seg gjennom hele festivalen, der han ellers har ruslet rundt sammen Tellefsen.

Anne Grosvold traff stemningen presist i Dagsnytt, da hun intervjuet dem begge. Og plutselig utbrøt - Ja, men Arve, du skal jo ikke spille et eneste verk i år! Arve dro på det, før han repliserte - Nei, jeg fant liksom ikke noe som passa. Du vet det går litt langsommere i min alder. Så kanskje jeg finner noe som passer til neste år.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook